Hyra

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2004-07-20 04:38

Har tänkt hyra för ett värde av ca 21000 kr exkl moms från Apple Store.
Hade tänkt mig ett avtal på 36 månader.

Finns det någon som har gjort det här och kan berätta om det är värt att hyra och vilka fallgropar det finns? Kan jag byta ut min utrustning efter ett år mot nyare modeller och förlänga avtalet ett år?

Hade tänkt mig en PB 12-tum, så jag undrar om det är värt att köpa minnet direkt från Apple Store (om jag hyr) eller separat? Det eftersom jag tänkt byta upp mig efter ett år, eller liknande, och isåfall skulle vara tvungen att köpa nytt minne separat.

Hyra är ett vettigt alternativ om du får låg ränta. Att byta utrustning (swap) är oftast endast för större avtal (100k +) men det kanske går ändå - tala med AppleStore.

Köp minnet ifrån Macoteket eller en PC-handlare eftersom det är så mycket billigare än hos AppleStore såvitt jag vet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-21 17:18

Går också i rejäla tankar på att hyra min nya "maskinpark" - jag börjar uppriktigt bli less på att slänga ut 35-50.000 på burkar som tappar 35% av värdet på 6 månader! Varför skall man egentligen envisas med att äga (förrutom att tillfredställa vissa egoläggningar) ?! Men det är ju också behovet som styr - om man i sitt arbete nästan alltid är i behov av "det senaste" (läs: kraftfullaste och snabbaste) så verkar ju ändå hyra vara ett vettigt alternativ. Att uppgradera sin gamla dator har ju sina begränsningar och är ju också förhållandevis dyrt. Att försöka köpa det "näst senaste" kan ju vara ekonomiskt smart (men själsligt frustrerande och inte alltid ok rent praktiskt). Om maskinen du investerar i har en livsläng på "bara" max tre år och du vid det tillfälet ändå säljer / byter maskin så kan ju just hyra var vettigt, speciellt om man inte är född med "guldbyxor".

Förutom Apples erbjudanden känner jag bara till MacRent här i Stockholm - någon som har erfarenhet av dom?! De tar som exempel för just en 12" PB under 36 månader 515:- (med Superdrive) = 18.540:- totalt (nypris på Macoteket: 14.995:- (priser exkl. moms). Efter halva hyrestiden kan du bryta kontraktet och byta din utrustning mot senare modell...

Bra eller dåligt?! Martin, du som vet...

1
Bevaka tråden