Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utrymme i MySQL

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-14 18:01

Jag har en databas med en massa kunder i. Dessa kommer att synkas mot SPAR-registret. Varje post från SPAR är 350 tecken lång och jag har tänkt att lagra hela denna post tillsammans med de andra uppgifterna i databasen.

ÄR det någon skillnad i prestanda och utrymmeskrav i mySQL om jag lagras SPAR-posten i min tabell som en TEXT eller en VARCHAR(350)?

Jag vill att hela posten ska finnas kvar för att kunna söka ut information om information från SPAR som inte används för adressregistret men som kan vara bra att ha, uppdateringskoder m.m.

Hur är det med TEXT vs. VARCHAR. Tar en VARCHARalltid upp så mycket plats som den är definierad till även om den är blank? Hur mycket tar en TEXT om den är blank? Eller en BLOB för den delen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-14 18:42

VARCHAR är max 255 tecken lång så det passar nog inte din data.

http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/CHAR.html

http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/BLOB.html

Ursprungligen av Jonny Friberg:

Jag har en databas med en massa kunder i. Dessa kommer att synkas mot SPAR-registret. Varje post från SPAR är 350 tecken lång och jag har tänkt att lagra hela denna post tillsammans med de andra uppgifterna i databasen.

ÄR det någon skillnad i prestanda och utrymmeskrav i mySQL om jag lagras SPAR-posten i min tabell som en TEXT eller en VARCHAR(350)?

Jag vill att hela posten ska finnas kvar för att kunna söka ut information om information från SPAR som inte används för adressregistret men som kan vara bra att ha, uppdateringskoder m.m.

Hur är det med TEXT vs. VARCHAR. Tar en VARCHARalltid upp så mycket plats som den är definierad till även om den är blank? Hur mycket tar en TEXT om den är blank? Eller en BLOB för den delen?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-14 21:20

RTFM! Sorry, har letat förut men inte hittat info.. Tack!

Praxis i databas-branschen är alltid att dela upp data i små delar, så du skall alltså inte lagra alla 350 tecken i ett fält.

1
Bevaka tråden