Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trycka ut foto stort

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-01 00:00

Jag har ett foto som är ca 2200*1850 pixlar när den är är beskuren och klar. Om jag går till arkitektkopia eller något likanade, hur stor kan jag få ut den så den ser snygg ut på väggen?
Jag vill ha ut den så stort det bara går, men vet inte riktigt viken upplösning som krävs för att det ska se snyggt ut...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-01 01:19

Om du ska skriva ut ett fotografi så skulle jag säga att ett fotolabb gör det och inte arkitektkopia,, Du kan kolla med tex www.crimson.se eller www.depicta.se som har lamda skrivare,,, kan inte bli bättre än så, kolla även upp lamda prefix som är en billigare lösning. I upplösning så skulle jag säga att du behöver minst 200dpi, helst 300-400dpi fast då blir bilden kanske lite liten. Skriver du ut den i 200dpi så borde du kunna få ut en som är lite större än A4 om jag inte har räknat helt fel, fast å andra sidan så är jag både lite full i hatten och trött..
God natt

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-07-01 08:25

En A4 i 300 dpi räcker gott för att köra ut en 70x100 på labb...t ex Proffskopia i Jönköping....

  • Oregistrerad
  • 2004-07-17 19:13

När vi ändå är inne på stora kopior. Hur gör man med ett panoramafoto i 21000x2000? Har varit runt lite på fotobutikerna nere på stan (Umeå) men de vill inte ta hand om större än A3. Vart ska man vända sig?

Ursprungligen av Page Not Found/ Per:

När vi ändå är inne på stora kopior. Hur gör man med ett panoramafoto i 21000x2000? Har varit runt lite på fotobutikerna nere på stan (Umeå) men de vill inte ta hand om större än A3. Vart ska man vända sig?

http://homokaasu.org/rasterbator/

Ursprungligen av Page Not Found/ Per:

När vi ändå är inne på stora kopior. Hur gör man med ett panoramafoto i 21000x2000? Har varit runt lite på fotobutikerna nere på stan (Umeå) men de vill inte ta hand om större än A3. Vart ska man vända sig?

Det är inga större problem att göra en sådan bild. Om du sparar bilden med en upplösning på 240 ppi får du en bildstorlek på drygt 2 meter. Den längsta bild jag skrivit ut är på mer än 3,5 m. Problemet är dock att om du skriver ut via den vanliga utskriftsrutinen finns det en gräns på drygt en meter. Du behöver en ordentlig rip till skrivaren för att det ska gå att skriva ut i dessa format.

Det är heller inte något större problem att du befinner dig i Umeå. Alla digitala labb har en ftp-server som du kan lägga din bild på.

Stefan

Dessa borde kunna hjälpa dig.

www.crimson.se
www.diabolaget.se
www.odenlab.se

Eller... hur stort ska du ha det? Är det 21000 mm du pratar om? Då är det www.bigimage.se som gäller.

  • Medlem
  • 2004-09-29 00:37

Eller, eftersom du är Umeå: Hallå! ute vid flygfältet. Har förresten inte Fotohörnan en Epson 7600 stående? Då kan de printa ut 15 meter x 60 nånting cm.

Men vad då

Det handlar ine om pixlar utan om DPI och vikt på bilder, en bild på ca 90 DPI och Ca.
100x100 cm = ca. 50 Mb
50x70 cm = ca.16 Mb
70x100 cm = ca. 35 Mb
100x140 cm = ca. 70 Mb

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-29 13:04
Ursprungligen av Ekengren:

Det handlar ine om pixlar utan om DPI och vikt på bilder, en bild på ca 90 DPI och Ca.
100x100 cm = ca. 50 Mb
50x70 cm = ca.16 Mb
70x100 cm = ca. 35 Mb
100x140 cm = ca. 70 Mb

Det handlar väl visst om pixlar!
En bild (digital då förstås) innehåller pixlar och därför PPI (Pixels Per Inch). DPI (Dots Per Inch) är något som finns på en utskrift och inte i en (digital)bild.

1
Bevaka tråden