Lan-Master

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon annan som har erfarenheter att dela med sig av lanmaster. Det är tredje gången jag lämnar in en PowerMac för reparaion där, den första var med trasig hårddisk som de påstod att de bytt - när den kom tillbaka hade den exakt samma fel - jag hade märkt disken - så jag såg att samma satt i. När jag påpekade de för de och lämnade in den igen så vägrade de dessutom betala för bud tillbaka till kontoret ( man ska ju inte behöva åka fram och tillbaka till söder när det är de som klantat sig ) först efter min återförsäljare ringt och skällt ut de ( antar jag) så gick de med att betala det.

Den andra datorn var en PowerBook som betedde sig allmänt skumt - totaltfrös - hela tiden alternativt vägrade att starta - den var inlämnad två gånger på LanMaster för byte av logikkort - men även efter den andra gången kvarstod exakt samma fel - jag ringde Apple och var arg - som skickade UPS att hämta datorn och tog datorn ner till Holland där Apple lagade den själva - sen hade jag inte alls några problem.

Idag har jag också precis pratat med de - har lämnat in en iMac med en trasig hårddisk ( dyker inte ens upp i skivkontroll när man bootar från CD ) LanMaster hävdar att det är inget fel på datorn - och att anledningen att den inte dyker upp jag när jag bootar från CD är att min CD-skiva är defekt ( och hur sannolikt är det ?!)

Det är i alla fall sista gången jag lämnar in något till LanMaster - om jag så måste skicka datorn till Nya Zeeland för att få den lagad någon annanstans - någon annan som har erfarenheter av LanMaster

Jag har inte mycket erfarenhet. Men min är god.

Men om det är som du säger så är det ju katastrof.
Första och tredje stycket är ju extremt pinsamt för Lan Master....

Jag har bara goda erfarenheter av Lan-Master iallafall. Vore intressant att höra fler kommentarer.

Jag har haft mycket kontakt med Lan-master och måste säga att de har skött sig väldigt bra alla ggr.
Hjälpsamma och trevliga.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-06-08 16:09

Jag har haft en garantirep på en 6 månader gammal PBG4 som gällde det (numera klassiska) trasiga bildskärmen (det vita fläckarna) och en trasig blåtand. Fläckarna var det inget grymt om hos LM, men angående BT så fick jag reda på att det skulle ta ut en undersökningsavgift om det visade sig att det var fel på Apples programvara och BT var hel. Jag har ju precis omformatterat och nyinstallerat 10.3 med alla patchar från Apple. Då kändes det som att man fick det uppkört i ansiktet och att man inte var någon vidare intelligent varelse. Det blev en hel del tjafs vid disken och tjejen envisades med att trots mitt opponerande med hänvisning till att det bara var Apple-programvara i datorn. Att fråga lite enkelt vad jag hade gjort och installerat på datorn verkade inte vara intressant - bara att det skulle kunna debiteras en undersökningsavgift.

Nu avlöste det sig utan problem när jag hämtade datorn senare samma vecka. Logikkortet blev utbytt, dock med följd att serienumret inte längre syns i About this Mac..

Du får dra dina egna slutsatser. Vi kan väl säga som så att jag kommer att vända mig till LM igen, men kommer att vara lite mer bestämd och förekommande i samband med varje kontakt med LM för att på förhand komma överens om vad som ska/inte ska göras.

Svar till frasse

Ursprungligen av frazze:

Fläckarna var det inget grymt om hos LM, men angående BT så fick jag reda på att det skulle ta ut en undersökningsavgift om det visade sig att det var fel på Apples programvara och BT var hel.

Snip..

Nu avlöste det sig utan problem när jag hämtade datorn senare samma vecka. Logikkortet blev utbytt, dock med följd att serienumret inte längre syns i About this Mac..

Jag vill gärna förklara våran lite "störiga" attidyd som du beskriver.
Apples garantivillkor gäller ENBART FABRIKATIONSFEL PÅ HÅRDVARA.
Detta innebär att även om det bara är Apples programvara som finns på datorn och det skulle vara fel på en konfigureringsfil så GÄLLER INTE garantin.
För att undvika ännu större konfrontationer med kunden vid utlämnandet av datorn efter reparationen så är kundmottagarna instruerade att informera om detta redan vid inlämnandet av utrustningen.
Dessa kundmottagare är inte tekniker så det är bättre att du som kund skriver en ordentlig förklaring vad problemet är.
Undersökningsavgift är något som vi tar ut av dig som kund om du inte vill att vi ska reparera datorn.
Detta för att vi faktiskt har lagt ner tid och arbete på den.

Avsaknad av serienummer.
När vi byter moderkort så försvinner serienummret som man kan se under Äpplet och "Om den här datorn". Du klickar på texten under "MacOS X" så kommer det fram.
Vi har tyvärr inte möjlighet att lägga in serienummret på det nya moderkortet.
Detta kan tydligen bara utföras på fabriken.

mvh

Sonny Taberman
LAN-Master AB

Glöm inte att de följer Apples regler.
Apples regler är inte alltid de mest kundorienterande när det kommer till service biten.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Glöm inte att de följer Apples regler.
Apples regler är inte alltid de mest kundorienterande när det kommer till service biten.

Fast det försvarar ju inte att man är inkompetent. Det står väl inte i Apples service manual "strunta i att titta på datorn, men säg att den är hel efter du har bett lite Vodoo böner över den"?

• Medlem
  • Lund
  • 2004-06-08 19:56

Är det läge att bli orolig nu? Jag ska lämna in min G5 hos dem för att få PSUn utbytt på fredag nämligen.

Jag känner till en knippe folk som har fått sina PSUer utbytta där utan problem, så det borde vara lugnt. Jag har lämnat in en annan G5 där och fått en processor utbytt, och det funkade bra också.

Ursprungligen av hugin:

Är det läge att bli orolig nu? Jag ska lämna in min G5 hos dem för att få PSUn utbytt på fredag nämligen.

Jag känner till en knippe folk som har fått sina PSUer utbytta där utan problem, så det borde vara lugnt. Jag har lämnat in en annan G5 där och fått en processor utbytt, och det funkade bra också.

Det märker du om inte annat. Man kan tycka att några gånger så kan man fela. Men om jag skall vara ärlig så ser jag i sådana här fall absolut ingen logik i det hela. Verkar bero på vem som tar emot maskinen.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-06-09 11:30
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Det märker du om inte annat. Man kan tycka att några gånger så kan man fela. Men om jag skall vara ärlig så ser jag i sådana här fall absolut ingen logik i det hela. Verkar bero på vem som tar emot maskinen.

Om det är så att det beror på vem som tar hand om datorn så är det ju sorgligt. Då måste ju LM se över sina tekniker.

• Oregistrerad
  • 2004-06-09 12:34
Ursprungligen av hugin:

Om det är så att det beror på vem som tar hand om datorn så är det ju sorgligt. Då måste ju LM se över sina tekniker.

Minns från när jag jobbade med cykelreparationer som pojkvasker att endel kunder gick det bara inte förstå eller göra ett bra jobb åt - det var lixom språklig och begreppsmässig inkommensurabilitet...

Hoppas det inte är sådant, för det är svårt att få ordning på.

Ursprungligen av Pär:

Minns från när jag jobbade med cykelreparationer som pojkvasker att endel kunder gick det bara inte förstå eller göra ett bra jobb åt - det var lixom språklig och begreppsmässig inkommensurabilitet...

I mitt fall och dom jag känner, samt Rickard Lundgrens fall tror jag icke så är fallet. Lundgren är ju själv *-nix tekniker i grunden, och ingen duvunge när det gäller hårdvaru tekniska bitar.

Svar till Pär

Ursprungligen av Pär:

Det hoppas jag också.

Vi sätter väldigt stor vikt vid att försöka lösa problemen åt och med kunden.
Det är ju så att kunderna har väldigt skiftande kunskap vad gäller datorer. Ser eller hör vi att en kund inte förstår vad vi pratar om så gör vi vad vi kan för att "prata vanlig svenska". Tyvärr så tror jag att en del kunder skäms över att inte förstå och försöker anlägga ett "pokerfejs". Då tror vi ju att dom förstår, så är problemet ett faktum.

mvh
Sonny Taberman
LAN-Master AB

Tack alla.

Ja jag menar faktiskt alla.

Denna tråd har följts av alla oss på LAN-Master och vi har tyckt en hel del.

Det är riktigt som Christopher Anderton skrev i sitt sista inlägg att man har rätt att ställa höga krav på oss på LAN-Master.
Vi förväntar oss det.
Vad vi också förväntar oss/kräver/önskar är att dom gånger vi gör fel (trots allt, det händer) så vill vi höra från er så vi kan förbättra oss.
Det vi då kräver är fakta, arbetsordernummer och liknande. För då kan vi gå tillbaks och titta på hela händelseförloppet.
Har ni blivit otrevligt behandlade så hör av er till mig, ja även om ni tycker att ni blivit bra behandlade.
Då kan jag gå igenom vad som hänt med de personer hos oss som har handlagt ert ärende och så har vi lärt oss lite till.

Till er som har stött oss i denna lilla debatt säger jag ett stort tack till.

mvh

Sonny Taberman
LAN-Master AB

Ursprungligen av hugin:

Jo.. Uppenbarligen måste det ha varit fallet. Försöker inte dissa LanMaster i helhet. Utan att jag känner igen det Rickard säger från några håll. Och kom på en till sak nu också. Där jag jobbade förrut så pajade hårddisken (blev korrupt) och lämnade in den där. Kom tillbaks efter ett tag och den nya HD:n verkade fungera, men efter en vecka var det samma problem. Iväg till Holland och den fungerade sedan.
(det var fel poå datorn, och inte själva hårddisken i sig).

Finns många som har bra erfarenheter av LM. Men jag tycker ändå inte det är acceptabelt att höra om ett eller två fall där man uppenbarligen har bemött kund synnerligen inkompetent, och dessa fall handlar det inte om en datornybörjare som inte vet ett jota om hur en maskin fungerar. Höga krav? Javisst.

Fast det försvarar ju inte att man är inkompetent. Det står väl inte i Apples service manual "strunta i att titta på datorn, men säg att den är hel efter du har bett lite Vodoo böner över den"?

Självklart inte!
Men jag har aldrig märkt någon som helst inkompetens från LMs sida. Snarare tvärtom.
Det händer att jag ringer dit ibland vid svåra fall jag själv har när jag skruvar i burkar för att få hjälp.
De tekniker jag har pratat med har alltid hjälpt mig i mån av tid och har alltid varit trevliga.
Precis som de som svarar i telefon.

Jag hoppas att LM kan svara på en del av denna kritik för det något jag inte känner igen alls.

Jag har mejlat LM om denna tråd vi får se om de svarar.

Eller LM klassiker. Person lämnar in dator som bara fetkrashar efter 1 minut. Och helt oanvändabar. LM tar emot burk X.
3 veckor senare ringer man dit. Det är logikkortet som är trasigt och skall bytas ut. 3 veckor senare rings LM upp. Datorn är redo för hämtning. Datorn packas upp och körs. Samma fel som förrut. Inget har bytts ut alls. Burk X lämnas in till en PC nörd i kvarteret. Fixar det på 10 minuter, då någon HD kabel hade brännts.

Svar till Christopher Anderton

Eller LM klassiker. Person lämnar in dator som bara fetkrashar efter 1 minut. Och helt oanvändabar. LM tar emot burk X.
3 veckor senare ringer man dit. Det är logikkortet som är trasigt och skall bytas ut. 3 veckor senare rings LM upp. Datorn är redo för hämtning. Datorn packas upp och körs. Samma fel som förrut. Inget har bytts ut alls. Burk X lämnas in till en PC nörd i kvarteret. Fixar det på 10 minuter, då någon HD kabel hade brännts.

Det här är så dumt skrivet så det går inte att kommentera.
Kom igen med fakta.

Sonny Taberman
LAN-Master AB

Ursprungligen av lanman:

Det här är så dumt skrivet så det går inte att kommentera.
Kom igen med fakta.

Sonny Taberman
LAN-Master AB

Ja, det dumma är väl ditt svar som knappast inte håller klass hos ett företag som skall handhålla service till kunder. Och frågan är om med sådana svar som du tillhandahåller, om jag skall skicka folk till er förhuvudtaget, eller be dom vända sig till Apple direkt, även om det tar lite extra tid.

Själv har jag bara positiva erfarenheter av LAN-master. Har fått saker utbytta efter att garantin gått ut osv.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-09 07:11

Har använt LAN-Master många gånger utan problem.

Jag har bara positiva erfarenheter av LM.
Hade en Ibook där med pajat logikkort.
Dessutom tycker jag personalen var mycket trevlig och tillmötesgående, det är ju också nåt som är värt att påpeka.
Men strul händer ju i alla organisationer förr eller senare.

• Oregistrerad
  • 2004-06-09 09:15

Samma här (positiv erfarenhet). Har endast användet dem en gång (peppar peppar) och då tog det knappt en timme mellan inlämning och telefonmeddelande om att det var klart (byte av PB-keyboard). Trevlig personal tycker jag också.

• Oregistrerad
  • 2004-06-10 17:35

jag måste bara säga att jag bara haft positiva erfarenheter av LM.

Svar till Rickard Lundgren

Ursprungligen av Rickard Lundgren:

Är det någon annan som har erfarenheter att dela med sig av lanmaster. Det är tredje gången jag lämnar in en PowerMac för reparaion där, den första var med trasig hårddisk som de påstod att de bytt - när den kom tillbaka hade den exakt samma fel - jag hade märkt disken - så jag såg att samma satt i. När jag påpekade de för de och lämnade in den igen så vägrade de dessutom betala för bud tillbaka till kontoret ( man ska ju inte behöva åka fram och tillbaka till söder när det är de som klantat sig ) först efter min återförsäljare ringt och skällt ut de ( antar jag) så gick de med att betala det.

Den andra datorn var en PowerBook som betedde sig allmänt skumt - totaltfrös - hela tiden alternativt vägrade att starta - den var inlämnad två gånger på LanMaster för byte av logikkort - men även efter den andra gången kvarstod exakt samma fel - jag ringde Apple och var arg - som skickade UPS att hämta datorn och tog datorn ner till Holland där Apple lagade den själva - sen hade jag inte alls några problem.

Idag har jag också precis pratat med de - har lämnat in en iMac med en trasig hårddisk ( dyker inte ens upp i skivkontroll när man bootar från CD ) LanMaster hävdar att det är inget fel på datorn - och att anledningen att den inte dyker upp jag när jag bootar från CD är att min CD-skiva är defekt ( och hur sannolikt är det ?!)

Det är i alla fall sista gången jag lämnar in något till LanMaster - om jag så måste skicka datorn till Nya Zeeland för att få den lagad någon annanstans - någon annan som har erfarenheter av LanMaster

Det är tråkigt att läsa här att du inte är nöjd med det arbete vi uträttar på LAN-Master.

Vad gäller ditt första försök med oss så skriver du att vi påstår att vi bytt ut hårddisken i din dator men i verkligheten inte gjort detta.
Du "bevisar" detta med att du hade märkt hårddisken.
Jag kan i detta fall bara ifrågasätta vad du säger då varken du eller jag kan bevisa någonting om detta.
Vad jag tycker är underligt är att du märker datorn innan du lämnar in den på service. Vad detta tyder på är jag inte rätt person att svara på men man börjar ju undra.
Jag antar att hela din dator är alldeles prickig efter alla märkningar du har gjort i den, för du kunde väl inte veta vad vi skulle göra innan eller...:-)
Att du tror på fullt allvar att vi satt i system att låtsas byta ut komponenter i datorn och sedan ta betalt för detta är bara tragiskt.
Jag vet inte om detta var en dator som var under garanti eller inte, om det var garanti så får vi betalt av Apple för att vi byter en del som vi får levererad av Apple och där den trasiga delen måste skickas tillbaks till Apple. Så där finns det inget att vinna på den hantering du påstår oss driva. Är datorn inte under garanti så får kunden välja om det ska vara en "orginaldisk" eller om kunden vill passa på och sätta i en större disk och i så fall välja en tredjepartdisk. Knappast troligt att vi "låtsas" byta disk där heller.
Dator nummer två.
Vad gäller din PowerBook så har vi emellanåt haft problem med dom delar som vi fått från Apple. Det kan vara så att ett fel tar ett tag på sig innan det visar sig. Ibland kan det kräva att man använder datorn som en vanlig användare för att felen ska visa sig, och då kan dom slippa igenom dom tester vi utför efter reparationen. Det var bra att det fungerade den tredje gången för dig med din PowerBook.

Dator nummer tre.
Du lämnar in en dator till oss som inte hårddisken fungerar på enligt dig.
Vi testar och hittar inget fel.
För det blir du arg på oss??
Vad vill du att vi ska göra? Du vill väl inte att vi ska byta ut en hårdisk i din dator som det inte är fel på?
Om den skulle vara under garanti så är vi ohederliga mot Apple, är den utanför garanti så är vi ohederliga mot dig.
Vi kan inte jobba så.
Om du tycker att det är bättre att beklaga dig på 99mac än att försöka lösa dina problem i dessa ärenden med oss så är det ok. Det som är tråkigt är att vi tappar en kund som vi gärna skulle vilja ha kvar.
Jag önskar dig lycka till med dina datorer i fortsättningen och hoppas dom ska fungera bra så du slipper komma i kontakt med servicesidan av datorvärlden.

mvh

Sonny Taberman
LAN-Master AB

• Medlem
  • 2004-06-10 22:13
Ursprungligen av lanman:

Vad jag tycker är underligt är att du märker datorn innan du lämnar in den på service. Vad detta tyder på är jag inte rätt person att svara på men man börjar ju undra.
Jag antar att hela din dator är alldeles prickig efter alla märkningar du har gjort i den, för du kunde väl inte veta vad vi skulle göra innan eller...:-)

mvh

Sonny Taberman
LAN-Master AB

hej
jag tycker det var rätt gjort av honom, tyvärr finns det alltför många sk serviceställen som inte håller måttet

Det kanske inte var fel på hårddisken utan en annan del som han inte märkte innan, är det då rätt att beklaga sig här?

1
Bevaka tråden