Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bugg i (Apple) Mail

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-06-01 20:02

Jag har konstaterat att trots att jag ställt in Mail att radera mail från mailservern när de är lästa så ligger all mail kvar. Jag trodde detta var ett fel hos min ISP men efter att ha testkört med Entourage så konstaterar jag att då plockas all mail bort från mailservern så jag måste ge min ISP rätt när de hävdar att detta är en bugg i Mail.

Någon mer som kan bekräfta detta och finns det någon lösning? Det har blivit ett problem för mig eftersom plötsligt hämtas all mail igen som jag redan läst till min dator och jag får dubbletter av alla mail.

Senast idag ramlade över 500 mail in på nytt.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-01 20:08

Har ställt min mail.app att radera de på servern efter en vecka - funkar kanon....
Har aldrig varit med om att samma mail plockas ner mer än en gång - funkar kanon…
(mer än från €%#€%&€% spray - men dom har väl inte sett en dator på vykort ens en gång… det vill ju till att ISP:n har samma identitet på mailet, och det är väl det spray inte klarar… POP alltså, men IMAP bör ju inte vara någon skillnad…)

  • Medlem
  • 2004-06-01 20:20

Funkar kanon

Jag har också inställt på att radera efter en vecka. Får hoppas någon svarar som det inte heller "funkar kanon" för.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-05 21:13

Det kan ha med IMAP att göra. Där markeras bara mailen som borttagna även då de ligger kvar. Samma sak i Outlook Express på PC. Jag har inte riktigt fattat varför det är så. Någon som har koll?

  • Medlem
  • 2004-06-05 21:15
Ursprungligen av jakob:

Det kan ha med IMAP att göra. Där markeras bara mailen som borttagna även då de ligger kvar. Samma sak i Outlook Express på PC. Jag har inte riktigt fattat varför det är så. Någon som har koll?

hej

det stämmer, imap tar inte bort mail per fjärrstyrning, vet inte varför men så är det

  • Medlem
  • 2004-06-06 20:09
Ursprungligen av jakob:

Det kan ha med IMAP att göra. Där markeras bara mailen som borttagna även då de ligger kvar. Samma sak i Outlook Express på PC. Jag har inte riktigt fattat varför det är så. Någon som har koll?

IMAP innebär ju att man avsiktligt vill att mailen ska ligga kvar på mailservern för att den ska kunna läsas från flera datorer. Men jag kör inte ett IMAP-konto utan vanlig POP 3.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-05 21:30

Funderar på att byta tillbaka mina konton till pop3 eftersom servern stödjer båda. Då försvinner problemet - visst? Eller finns det någon bättre lösning? Har IMAP andra fördelar än att man kan ha flera mappar på servern?

Ursprungligen av jakob:

Funderar på att byta tillbaka mina konton till pop3 eftersom servern stödjer båda. Då försvinner problemet - visst? Eller finns det någon bättre lösning? Har IMAP andra fördelar än att man kan ha flera mappar på servern?

POP laddar ner mailen till din dator med IMAP ligger dom kvar på servern, det senare kan vara en fördel om du läser dina mail från fler än en dator. Annars är nog POP det bästa alternativet (och vanligaste) om du sitter med en någorlunda snabb uppkoppling.

Joakim

I Mailbox-menyn finns ju "Erase deleted messages". Är det en lösning?
Vet inte om man kan få det per automatik.

  • Medlem
  • 2004-06-06 20:12
Ursprungligen av Jonas Mellander:

I Mailbox-menyn finns ju "Erase deleted messages". Är det en lösning?
Vet inte om man kan få det per automatik.

Nej, det är inte samma sak som att radera mail från mailservern.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-06 11:29

IMAP är bra om du vill komma åt alla dina email från olika datorer t ex jobbet och hemma. Med pop3 sker allt lokalt på en dator.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2004-06-06 11:36
Ursprungligen av Robo-X:

IMAP är bra om du vill komma åt alla dina email från olika datorer t ex jobbet och hemma. Med pop3 sker allt lokalt på en dator.

//Rob

Har man PO3 så kan man be serven spara mailen i en viss tid - detta innebär att på varje dator som ansluter til ldatorn så kollas maillistan på servern mot maillistan på klienten och mail laddas ner om de inte redan gjorts det…
POP3 funkar jättebra om man har olika datorer som pop:ar in…

  • Oregistrerad
  • 2004-06-06 12:07

Jag håller med Pär, detta känns inte riktigt som ett argument för att ha IMAP. Min favorit är att spara mailen på serven tills man tagit bort dem från inkorgen. Då blir man tvungen att rensa lite där också. Perfekt.

1
Bevaka tråden