Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerande skogsvrak (iMac DV)

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-01 14:33

Kloppetikloppetikloppetiklopp...

Du och jag är medborgare i ett samhälle som i slutänden utgörs av befolkningen på den här planeten. Lagarna skrivs som regler och riktlinjer för vad vi gemensamt anser vara rätt och fel och enligt det diffusa begreppet "sunt förnuft" och inte minst praxis för det våran tid avspeglar. Det finns ingen allsmäktig människa eller Gud som skriver lagarna över våra huvuden, och bestämmelser är bara nedskrivna tankar för att skapa struktur och förhindra kaos. I själva verket är befokningen, människorna, du och jag lagarna vi skapar(-t). Man kan välja att göra som man blir tillsagd eller inse att man är en del av den här skapelsen och inse att jag är en del av utformandet av lagar. T.ex så är den globala uppvärmningen ett hot mot planeten, och något jag kan göra nåt åt! Eller att källsortera är bra för miljön, eller att det påverkar min omgivning när jag är kärleksfull och harmonisk (vilket är viktigare än de flesta tror).

De flesta (även polisen, eftersom de är människor som är anställda för att se till att lagar hålls. De har sina jobb därför att du och jag har demokratiskt varit med om att vi behöver dem, inte för att de är människor tillsatta av "någon" som bestämmer hur vi ska leva våra liv) är nog överens om att det är "lagligt" att ta med sig nånting hem med ringa ekonomiskt värde, som nån annan slängt vid en sopstation. Det är dessutom återförbrukning som kommer naturen, och i ånga loppet mänskligheten till nytta.

Det kommer förstås alltid att finnas de som tror att nån annan bestämmer över mig och att jag är tvungen att säga och göra som nån annan tycker eller vill. De som tar rollen som offer, där regler och lagar är nånting som andra har skapat och man måste infoga mig under. När vi inser vikten i vår egen existens tillsammans med naturen, samhället, landet och planeten kommer världen på riktigt att ha en chans att förändras...

Tänk vad det kan komma ur nånting så betydelselöst som en dumpad iMacDV...

Vilket serienummer har datorn? Vi kan ju söka efter den rätte ägaren!

  • Medlem
  • 2004-06-01 18:49

Jag föstår att det sticker i ögonen på många att någon hittar en fungerande (efter hårddiskbyte) dator i skogen vid en avlämpningsplats för grovsopor. Jag vill dock bara förtydliga att om inte jag hade tagit datorn hade den lastbil som åker och hämtar grovsopor längs denna grusväg hämtat upp datorn nästa torsdag och då hade den kommit till betydligt mindre nytta än vad den gör nu.

Jag anser inte att jag har begått ett brott som har tagit hand om en till synes defekt dator från en grovsopstation i skogen och tänker heller inte polisanmäla det hela. I mina ögon är det fullt naturligt att någon lämpar av en dator med flera år på nacken utan större uppgraderingsmöjligheter vid en grovsopstation. Folk har ju hittat Cuba'r i kontainrar och liknande, folk slänger saker som en annan aldrig skulle få för sig att ens ställa upp på vinden eller göra sig av med.

Ursprungligen av PMG5:

Jag föstår att det sticker i ögonen på många att någon hittar en fungerande (efter hårddiskbyte) dator i skogen vid en avlämpningsplats för grovsopor. Jag vill dock bara förtydliga att om inte jag hade tagit datorn hade den lastbil som åker och hämtar grovsopor längs denna grusväg hämtat upp datorn nästa torsdag och då hade den kommit till betydligt mindre nytta än vad den gör nu.

Jag anser inte att jag har begått ett brott som har tagit hand om en till synes defekt dator från en grovsopstation i skogen och tänker heller inte polisanmäla det hela. I mina ögon är det fullt naturligt att någon lämpar av en dator med flera år på nacken utan större uppgraderingsmöjligheter vid en grovsopstation. Folk har ju hittat Cuba'r i kontainrar och liknande, folk slänger saker som en annan aldrig skulle få för sig att ens ställa upp på vinden eller göra sig av med.

Nej, det är ju bra om det är så att det verkligen är ägaren som slängt den, men risken finns ju att det inte är det, och genom att anmäla fyndet så har ju han/hon en chans att få tillbaka den.

Grattis till ditt skogsfynd PMG5!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-01 20:28

Maskinen torde vara 3 år gammal och därför sakna någon form av (bokförings)värde. Att maskinen var formaterad visar att den var kasserad och att den därför hör hemma på en avskälpningsplats.

Jag kan inte se något som helst juridisk eller moraliskt dilemma att ta hem den. Det eventuella värdet på maskinen har upphittaren skapat genom att göra ren den och installera en disk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-01 23:37

PMG5 har inget att förlora på att lämna in den. Men mycket att förlora om han inte göra det. Sin heder bla - om den är stulen.

  • Medlem
  • 2004-06-02 12:07
Ursprungligen av Axel von Matern:

PMG5 har inget att förlora på att lämna in den. Men mycket att förlora om han inte göra det. Sin heder bla - om den är stulen.

Bingo. Lämnar PMG5 in den blir den (med 99% sannolikhet) hans, gör han det inte blir det aldrig hans. Men det klart att han kan posta serienumret här om han vill.

Måste ju säga att det finns stora företag som slänger macar som är två år gamla och fullt fungerande för det är för jobbigt att göra av dem på annat vis.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-02 09:18
Ursprungligen av pizzabudet:

Måste ju säga att det finns stora företag som slänger macar som är två år gamla och fullt fungerande för det är för jobbigt att göra av dem på annat vis.

Jag har svårt att tro att det gäller Macar. Det är väldigt många, framförallt mindre företag, som håller i sina Macar så länge det bara går. Många kör G3:or och gamla G4:or i grafisk produktion fortfarande (hemska tanke).

Ursprungligen av hugin:

Många kör G3:or och gamla G4:or i grafisk produktion fortfarande (hemska tanke).

*ryser*

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-02 12:52
Ursprungligen av pizzabudet:

Måste ju säga att det finns stora företag som slänger macar som är två år gamla och fullt fungerande för det är för jobbigt att göra av dem på annat vis.

men sannolikt ställer de inte av dom längs en skogsväg för att bli av med dem...

jag tycker att många inlägg i den här tråden skriker avundsjuka!

  • Medlem
  • 2004-06-02 19:00

De stod inte längs en skogsväg utan intill en grusvägs "grovsopsavlämningsplats" som det så fint heter. Dvs. där man ställer saker som man vill bli av med och som hämtas upp av grovsopbilen under veckorna.

Många inlägg skriker avundsjuka. Andra tycker att det är kul att maskinen blivit "räddad" från soptippen och gratulerar. Den svenska avundsjukan har man ju hört talas om förr.

Maskinen fungerar för övrigt klockrent. Även Slot-in DVD enheten osv. Estetiskt sett är den väl dock inte helt perfekt men det skall rättas till så snart jag får tid. En god vän har en död iMac DV ståendes vars kåpor nog får agera "reservdelar".

  • Medlem
  • 2004-06-02 19:07
Ursprungligen av PMG5:

Många inlägg skriker avundsjuka. Andra tycker att det är kul att maskinen blivit "räddad" från soptippen och gratulerar. Den svenska avundsjukan har man ju hört talas om förr.

Jo, och alltid i sammanhang när någon vill komma undan med något.
Jag är inte avundsjuk på att du inte äger en iMac DV, men jag har själv ägt en dylik, så hade du ägt en hade jag nog kunnat bli lite avundsjuk. Det är ju dessutom ganska lätt för dig att äga den, bara någon vecka hos polisen så är den din. _Då_ kan jag bli avis.

Var det inte någon här på forumet som fick köpa en iMac DV för 100 spänn av ett företag härom veckan? Det tyder väl på att gamla iMacar inte är så mycket värda i mångas ögon. Kanske finns det en god anledning till att en tjuv raderar hårddisken och åker till en grovsopstation för att bli av med en stulen dator, men jag tycker inte att det låter helt övertygande. Möjligen om han inte fick den såld... Det är fascinerande vad rättskänslan är beroende av graden av ”civilisation” i det samhälle man lever i. Hade detta skett i Ryssland eller São Paolo hade ingen brytt sig ett skvatt....

”Stjärnorna ovanför mig, sedelagen inom mig”, var det väl Kant som sa. Fast sedelagen (moralen) är nog inte för alltid och för alla platser given.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-06-07 22:09
Ursprungligen av Satyricon:

Var det inte någon här på forumet som fick köpa en iMac DV för 100 spänn av ett företag härom veckan? Det tyder väl på att gamla iMacar inte är så mycket värda i mångas ögon. Kanske finns det en god anledning till att en tjuv raderar hårddisken och åker till en grovsopstation för att bli av med en stulen dator, men jag tycker inte att det låter helt övertygande. Möjligen om han inte fick den såld... Det är fascinerande vad rättskänslan är beroende av graden av ”civilisation” i det samhälle man lever i. Hade detta skett i Ryssland eller São Paolo hade ingen brytt sig ett skvatt....

”Stjärnorna ovanför mig, sedelagen inom mig”, var det väl Kant som sa. Fast sedelagen (moralen) är nog inte för alltid och för alla platser given.

Jo jag fick köpa loss datorn från jobbet för hundra spänn, var väldigt trevligt
har haft mycket kul med den!
Grattis till fyndet.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-02 21:52

Idioten som dumpade sin iMac i skogen har i alla fall begått en brott enligt miljöbalken. CRT-skärmen i iMacen innehåller en halvkilo bly som med lite hjälp av surt regn skulle förorena närmaste vattendrag och i slutändan toppen av näringskedjan ( du och jag). Varför inte lämna den på rätt ställe nu när Apple har varit schyssta och betalat miljö- och återvinningsavgift i förskott åt alla Mac-ägare?

Låt oss leta rätt på den tidigare ägaren och hemsöka honom med en rötslamsfylld lavemangsspruta!
--------------
Richard! Du har har alldeles rätt angående markägaren och möjligheter att agera. Jag fick själv ett bilvrak permanent parkerat på uppfarten och hade ingen möjlighet att bogsera bort det innan det rättmätiga ägaren hade anmält bilen stulen...ähää. Egenmäktig förfarande hade det blivit om jag hade flyttat vraket framför den egna garageporten. helt bisarrt.
Det slutade dock lyckligt, tack vare trixande tjänstemän på Göteborgs kommun.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-02 23:02
Ursprungligen av Schuckert:

Idioten som dumpade sin iMac i skogen har i alla fall begått en brott enligt miljöbalken.

Nja, PMG5 skrev väl att han hittade datorn på en avlämningsplats?

Det där är en gammal burk, folk slänger sånt. Speciellt Mac då den datorn inte står så högt i många obildbaras ögon. Ponera att någon mindre datorkunnig har fått datorn på en arbetsplats eller liknande och släpat hem den till ungarna. Dom otacksamma glinen spyr galla på burken för att man inte kan lira CS med den. Sen så fungerar inte "skräpet" (systemfel), och ingen i deras omgivning kan något om Mac. Ja, då blir det lätt sopbingen för burken. saga? Nej! Sanning, jag har räddat en iMac DV från sopbingen av nyss nämda själ...

Dessutom så har jag har svårt att tänka mig att tjuvar slänger sitt stöldgods på avskälpningsplatser för grovsopor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-03 01:19
Ursprungligen av whoami:

Det där är en gammal burk, folk slänger sånt. Speciellt Mac då den datorn inte står så högt i många obildbaras ögon. Ponera att någon mindre datorkunnig har fått datorn på en arbetsplats eller liknande och släpat hem den till ungarna. Dom otacksamma glinen spyr galla på burken för att man inte kan lira CS med den. Sen så fungerar inte "skräpet" (systemfel), och ingen i deras omgivning kan något om Mac. Ja, då blir det lätt sopbingen för burken. saga? Nej! Sanning, jag har räddat en iMac DV från sopbingen av nyss nämda själ...

Dessutom så har jag har svårt att tänka mig att tjuvar slänger sitt stöldgods på avskälpningsplatser för grovsopor.

Jamen guuuud så svenskt! Vi lever verkligen i ett överflödssamhälle med ett enormt resursslöseri, och så bråkar vi om lite returpapper hit och returglas dit. Samtidigt får jag tio jävla reklamblad från OffOff, Expert, Siba och liknade ställen varje dag. Bah. Tänk så många människor i tredje världen som skulle vilja ha en dator - vilken dator som helst.

Ursprungligen av Mondo:

Tänk så många människor i tredje världen som skulle vilja ha en dator - vilken dator som helst.

Inte ens afrikaner vill ha sämre än G3 nuförtiden.

http://w1.141.telia.com/~u14115125/behov.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-03 01:36

Haha, det var ju helt otroligt hur många refererar till "skogen" som om den legat där alldeles ensam utkörd och dumpad av en tjyv som tyckte den var för "het" för att ens sälja vidare... När PMG5 flera (FLERA) gånger berättar var den låg och vad som skulle hända med den just för att den låg där, varför den platsen finns till, vilka den nyttjas av och i vilket syfte de använder just den platsen... där han hittade datorn alltså... uppsamlingsplatsen för grovsopor då... vid en väg i skogen avsedd för sopor...grov...sopor.... i skogen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-04 07:46

Det är bara att säga Grattis!!

Varför belasta polisen med bortsprungna imacar? De har ju inte resurser att lösa "allvarligare" brott, så det är bättre de får lite arbetsro med sådant som mord, våldtäkt och annat otäckt. Vi vanliga medborgare får antingen hyra in vaktbolag eller bilda medborgaregarden för att försvara vår egendom, polisen har inte tid.

Läste i Göteborgs-Posten igår att det tog polisen 4 timmar att komma och undersöka ett litet barn som hade blivit biten i ansiktet av en hund som sprang lös. De dök upp efter att en journalist hade ringt och undrat var de höll hus. Brottet var anmält av barnets syster dessförinnan, fyra timmar tidigare. De kanske var upptagna av att leta imacar....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-05 01:57
Ursprungligen av pem_pem:

Det är bara att säga Grattis!!

Varför belasta polisen med bortsprungna imacar? De har ju inte resurser att lösa "allvarligare" brott, så det är bättre de får lite arbetsro med sådant som mord, våldtäkt och annat otäckt. Vi vanliga medborgare får antingen hyra in vaktbolag eller bilda medborgaregarden för att försvara vår egendom, polisen har inte tid.

Menar du att det är polisens fel att de inte har resurser? Oavsett om de hade det skulle det troligtvis kosta samhället mer pengar i arbetskostnad att ha nån som försöker reda ut en skruttig iMacs historia än vad den är värd... Speciellt när det visar sig att den är kasserad av ägaren... på en plats för grovsopor .... vid en väg i skogen...

Ursprungligen av pem_pem:

Läste i Göteborgs-Posten igår att det tog polisen 4 timmar att komma och undersöka ett litet barn som hade blivit biten i ansiktet av en hund som sprang lös. De dök upp efter att en journalist hade ringt och undrat var de höll hus. Brottet var anmält av barnets syster dessförinnan, fyra timmar tidigare. De kanske var upptagna av att leta imacar....

De kanske tänkte, "vad ska vi göra med en sönderbiten tjej, det där är väl ett fall för ambulans och/eller läkare...??" Eller så tänkte inte de drabbade på att det finns läkarstationer och akutmottagningar att gå till, vilket återigen skulle spara pengar åt samhället på samma gång som de skulle få rätt hjälp snabbare...

Senast redigerat 2004-06-05 02:19

Själv hittade jag och en kompis en Apple 2:a (fungerande) på en sopstation i norra Norbottens län.
Det är ett fynd som jag tycker är roligare än en Imac DV (även fast man kanske har mer användning av en sån)

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-06-04 08:47
Ursprungligen av Earth:

Haha, det var ju helt otroligt hur många refererar till "skogen" som om den legat där alldeles ensam utkörd och dumpad av en tjyv som tyckte den var för "het" för att ens sälja vidare... När PMG5 flera (FLERA) gånger berättar var den låg och vad som skulle hända med den just för att den låg där, varför den platsen finns till, vilka den nyttjas av och i vilket syfte de använder just den platsen... där han hittade datorn alltså... uppsamlingsplatsen för grovsopor då... vid en väg i skogen avsedd för sopor...grov...sopor.... i skogen

Avundsjuka?

Haha, det här är nog den mest underhållande diskussion jag läst på 99mac... ever

  • Oregistrerad
  • 2004-06-04 14:37

Grattis till fyndet Aldrig fel med lite extra hårdvara till nätverket, am I right?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-04 14:52

Gäsp!

Bevaka tråden