Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla Fel Jag Haft - Ibook G4

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Dr Bowman:

Jag har mina funderingar angående Apples kvalitetskontroll på sina produkter. Jag har själv en iBook G4 som jag har haft två problem med (har skrivit om det här på forumet).
Orsaken att jag är tveksam till Apples kvalitetskontroll är att de fel jag haft på min är enkla monteringsmissar som är jättetydliga att upptäcka för blotta ögat.

Det ena var att mitt tangentbord inte satt fast pga av en magnet som inte satt på rätt ställe (lös?) vilket gjorde att tangentbordet sladdrade ordentligt. Detta i sin tur var otroligt svårt att missa om man provskriver det minsta på det. En kontroll hade upptäckt detta direkt.

Sen satt mitt batteri inte på plats. När man låste fast det med låsanordningen åkte det inte in utan stack ut från chassit. Jag skrev tidigare att det stack ut en millimeter men det var mycket mer. Nu efter justering sticker det ut ca en millimeter men det var betydligt värre. Och det här var nåt som man såg direkt man tittade på datorn. En kontroll hade sett även detta direkt.

Eller kan det vara så att kontrollen såg detta men de har såna vida toleranser att det slank igenom som Ok i alla fall? Oavsett om det var en miss eller inte, blir jag fundersam när det gäller kvalitetskontrollen.

Problemet kan ju delvis ligga i att din iBook har färdats över halva jordklotet med antagligen ganska omild behandling. Förr i tiden så brukade många importörer och återförsäljare kontrollera allt dom sålde innan leverans men det verkar nästan ingen ha råd/tid med längre vilket är lite korkat.

Ursprungligen av Errol Garner:

Problemet kan ju delvis ligga i att din iBook har färdats över halva jordklotet med antagligen ganska omild behandling. Förr i tiden så brukade många importörer och återförsäljare kontrollera allt dom sålde innan leverans men det verkar nästan ingen ha råd/tid med längre vilket är lite korkat.

Det skulle kunna förklara problemet med tangentbordet, att en av magneterna som håller tangentbordet skakat loss, men det förklarar troligtvis inte batteriet. Det är nämligen så att förrutom att batterilåset satt fel, är det vita "täcklocket" som är limmat fast på själva batteriet snett monterat/limmat. Det böjer ut i två kanter (svårt att förklara med bara ord). Därför är det inte helt ok trots att jag fått låset justerat.

Det verkar vara en till som har haft precis samma problem på sin iBook G4, både tangentbord och batteri, som mig.

Kan man inte göra en mer objektiv undersökning av vilka som har eller har haft problem med sina inköpta iBooks under det senaste året? Vi kan väl förutsätta att medlemmar rapporterar problem/fel om de är aktiva på forumet. Nu går det ju inte att söka på det sättet här på forumet, men om man antar att 1000 st av de 6683 medlemmarna har ibooks, och 10 st rapporterar problem. 1% fel. Mycket eller litet?

Dock skulle man försöka göra ett undersökning för dem som köpt en iBook det senaste året eller två och har något reellt problem och i så fall presentera här och/eller skicka till Apple?

T

  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 19:47

Tänkte precis skriva det!! Om man tar antalet sålda iBook G4 i Sverige och jämför med anmälda fel så handlar det om ett mycket litet antal. Självklart så är det ett stort mörkertal, men man borde göra en omröstning eftersom det verkar vara ett stort ämne här på 99mac.

Apples FAQ i ämnet, eller vad man nu skall kalla det för.

http://www.apple.com/support/ibook/faq/

Ursprungligen av whoami:

Apples FAQ i ämnet, eller vad man nu skall kalla det för.

http://www.apple.com/support/ibook/faq/

Observera att den FAQ'n handlar om iBook G3 tillverkade mellan 2002 - 2003 INTE iBook G4.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 07:04

Om bitillverkarna strävar efter noll procent fel eftersom det är lönsamt borde nog datortillverkarna göra det samma.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 07:38
Ursprungligen av bhagert:

Om bitillverkarna strävar efter noll procent fel eftersom det är lönsamt borde nog datortillverkarna göra det samma.

Men gör biltillverkarna det?
"Noll fel" är något helt annat...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-28 20:43
Ursprungligen av Pär:

Men gör biltillverkarna det?
"Noll fel" är något helt annat...

Ett par tillverkare hade klarat noll fel i produktionen (jag önskar att jag kunde hitta artikeln). De allra flesta var inte i närheten av noll fel.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-28 20:09

Ponera att jag skulle köpa Protection Plan till min kommande ibook..... Då skulle jag lätt vara uppe i tillräckligt mycket stålar för att köpa en PB! Man måste ju kunna ha datorn i mer än två år utan att den kreverar! Att hårddisken tillverkas av någon annan än apple är en klen ursäkt... appledator=apples ansvar

  • Medlem
  • 2004-06-07 20:34

Okej...

Ringde Apple support idag då jag inte orkat tidigare. Sånt här tar fanemig på krafterna. Nu ska min så gott som helt nya maskin in för reparation pga skärmflimret. Han sade att man ev. an få en ny dator. Vad menas med det? Ny som i fabriksny eller ny som i nyskruvad som ägts av någon annan? *orolig* Kanske får man tillbaka sin egen maskin som ett ras. Bara känslan av att nån har meckat i den gör mig rädd. Jag kanske ska vara nöjd, leva med flimret. Hur hanteras produkterna som går till rep? Samtidigt är jag glad om de fixar datorn, för jag har inga döda pixlar eller så mkt annat fel (förutom pipet då). Man kanske får en värre, ny dator? *ask me - i know* Skrat..

/Fredrik

  • Medlem
  • 2004-06-07 20:41

Hej,
är det ett konstant flimmer är det ett fel och inget du ska "leva med",

/M

Ursprungligen av Nifo:

Okej...

Ringde Apple support idag då jag inte orkat tidigare. Sånt här tar fanemig på krafterna. Nu ska min så gott som helt nya maskin in för reparation pga skärmflimret. Han sade att man ev. an få en ny dator. Vad menas med det? Ny som i fabriksny eller ny som i nyskruvad som ägts av någon annan? *orolig* Kanske får man tillbaka sin egen maskin som ett ras. Bara känslan av att nån har meckat i den gör mig rädd. Jag kanske ska vara nöjd, leva med flimret. Hur hanteras produkterna som går till rep? Samtidigt är jag glad om de fixar datorn, för jag har inga döda pixlar eller så mkt annat fel (förutom pipet då). Man kanske får en värre, ny dator? *ask me - i know* Skrat..

/Fredrik

  • Medlem
  • 2004-06-09 10:14
Ursprungligen av mcia:

Hej,
är det ett konstant flimmer är det ett fel och inget du ska "leva med",

/M

Konstant och konstant. När jag väcker datorn från vila så flimrar skärmen. Det är ett fel det med, även om det inte dyker upp varje gång. Men visst...fel, jo det är det ju. Det har ju varit något fel på alla datorer jag fått från Apple hittills.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2004-06-08 07:12

Fråga Apple men jag tolkar det som antingen får du tillbaka din dator eller också får du en fabriksny i box.

"Refurbished" - datorer dvs. sådana som man tagit tillbaks och sedan lagat säljs med en 10-20% rabatt i England (men jag vet inte hur det är här).

  • Medlem
  • 2004-06-09 10:12
Ursprungligen av bhagert:

Fråga Apple men jag tolkar det som antingen får du tillbaka din dator eller också får du en fabriksny i box.

"Refurbished" - datorer dvs. sådana som man tagit tillbaks och sedan lagat säljs med en 10-20% rabatt i England (men jag vet inte hur det är här).

Njae, jag skickade bara själva datorn i en fraktbox från UPS á la Applestandard. De förra gångerna har jag fått skicka hela datorn, och då fått en ny (tror jag). Men denna gång verkar de på Apple "fått nog" (egen bedömning), så nu fick jag istället bara skicka iväg datorn. Vet inte vad de ska göra med den riktigt. Det är ju inte kul att någon går in och rotar i en helt ny dator. Kan det hända att man kan få en ny dator ändå?

/Fredrik

Bevaka tråden