Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sveriges Radio i iTunes?

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-08-18 20:46
  • Medlem
  • Öckerö
  • 2008-12-27 17:11

Jag lyckas inte få nettradio att fungera i itunes. Följer installationsfilmen till punkt och pricka, men efter att jag skapat en mapp i hd/bibliotek/itunes med namnet scripts och startar itunes så får jag inte upp symbolen för nettradio mellan fönster och hjälp.
Vad gör jag för fel?
Funkar nettradio i itunes 8?
Tacksam för hjälp.
/Frecar

  • Medlem
  • Öckerö
  • 2008-12-27 17:50

Hittade felet.
Jag hade glömt t i scripts.

Nu kanske det kommer att bli enklare och lyssna på sveriges radios kanaler i itunes. Upptäckte av en slump webbmästarens blogg, på sr.se.

Inlägget lyssna på sr i itunes, fångade mitt intresse. Sr verkar vara på väg att fasa ut real som format för sina wbbsändningar, och kommer att ersätta det med ett nytt, vilket är inte bestämt än, men enligt inlägget kommer det bli ett format som förhoppningsvis kommer att fungera bättre i itunes.

Ursprungligen av http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2321&grupp=5968&artikel=3059231:

Bra att veta är att vi kommer att fasa ut Real audio och införa ett annat ljudformat (vilket är ännu inte klubbat, men vi har kommit rätt långt i våra undersökningar om för- och nackdelar med olika format). Det format vi kommer att välja blir med största sannolikhet ett som fungerar bättre med iTunes.

Ursprungligen av Mikael E:

Nu kanske det kommer att bli enklare och lyssna på sveriges radios kanaler i itunes. Upptäckte av en slump webbmästarens blogg, på sr.se.

Inlägget lyssna på sr i itunes, fångade mitt intresse. Sr verkar vara på väg att fasa ut real som format för sina wbbsändningar, och kommer att ersätta det med ett nytt, vilket är inte bestämt än, men enligt inlägget kommer det bli ett format som förhoppningsvis kommer att fungera bättre i itunes.

Låter toppen! Använder min Mac mycket till att söka efter och lyssna på arkiverade P1-program.

Något jag missat sr gör, är att de sänder sina kanaler i ett format anpassat för 3g-telefoner för och lyssna mobilt på kanalerna. Dessa sändningar fungerar alldeles utmärkt i quicktime, så nu slipper man använda webbspelaren sr har, och slipper både real och windows-sändningarna.

Sidan med länkar till kanalerna finns på: Mobilradio - SR Mobil.

Ursprungligen av Mikael E:

Något jag missat sr gör, är att de sänder sina kanaler i ett format anpassat för 3g-telefoner för och lyssna mobilt på kanalerna. Dessa sändningar fungerar alldeles utmärkt i quicktime, så nu slipper man använda webbspelaren sr har, och slipper både real och windows-sändningarna.

Sidan med länkar till kanalerna finns på: Mobilradio - SR Mobil.

Stort tack Mikael E

  • Medlem
  • 2009-11-01 11:46
Ursprungligen av Mikael E:

Något jag missat sr gör, är att de sänder sina kanaler i ett format anpassat för 3g-telefoner för och lyssna mobilt på kanalerna. Dessa sändningar fungerar alldeles utmärkt i quicktime, så nu slipper man använda webbspelaren sr har, och slipper både real och windows-sändningarna.

Sidan med länkar till kanalerna finns på: Mobilradio - SR Mobil.

hur spelar man upp dem då? Min QTP kan inte spela upp tex detta:
rtsp://lyssna-mp4.sr.se/live/mobile/SR-P1.sdp

Ursprungligen av Baron:

hur spelar man upp dem då? Min QTP kan inte spela upp tex detta:
rtsp://lyssna-mp4.sr.se/live/mobile/SR-P1.sdp

Jag spelar just nu upp i quicktime player, använder mig av quicktime x. Men det fungerar även i vlc.

Går fortfarande inte att strömma genom Airport Express.
Damn!

Ursprungligen av MagnusB:

Går fortfarande inte att strömma genom Airport Express.
Damn!

Använder du dig av airfoil då? För att strömma via en express med andra program än itunes behöver du airfoil.
Rogue Amoeba | Airfoil for Mac: Send Any Audio To The AirPort Express

Jorå, Airfoil funkar klockrent.
Anledningen till att vilja strömma genom iTunes (som inte verkar funka) är att då kan man fjärrstyra musiken, volym, mm med iPhone (remote.app). Jag känner inte till något sätt att fjärrstyra Airfoil (annat än via t.ex vnc, som inte är optimalt)?

  • Medlem
  • 2009-11-01 14:55

Mest för att se om jag kunde snickrade jag ihop en liten app som drar igång QT och ansluter till en av strömmarna definierade i skriptets första rad och skickar ut det via Airfoil om det är installerat:

edit: skitkod eller skit-Quicktime. Fanskapet hänger sig bara.

Har mailat lite med sr nu och det ser ut och bli bättring när det byter format, tyvärr finns det ingen tidpunkt för när detta kommer att ske.

Svaret på min fråga om när det kommer att byta format och vilken lösning det blir.

Ursprungligen av Webmaster SR Nya Medier:

1) Vi ska byta format från de vi har idag till en Flashspelare som(utgår jag från) kommer att fungera betydligt bättre i de flesta plattformar. Exakta tidplanen för detta är inte fastslagen, eftersom det finns olika beroenden till en massa projekt på Sveriges Radio, men det är ett påbörjat arbete.

Svar efter mitt fråga om valet av flash och mitt förslag om att sända som rena mp3-strömmar.

Ursprungligen av Webmaster SR Nya Medier:

1) Flash är det vi väljer för att det är extremt lättanvänt (många besökare har extremt "låg IT-mognad") och för att det ger oss möjlighet till olika kringtjänster i webbradion. Men du har rätt i att det inte fungerar på alla plattformar. Itunes, internetradioapparter, telfoner etc etc kräver att vi har åtminstone ett ytterligare format. Rena MP3-strömmar är det vi kommer att erbjuda, precis som du föreslår. (Däremot är det inte heller ett helt fritt format och jag skulle gärna se att vi även kunde erbjuda Ogg vorbis som en service för den del av lyssnarna som lägger stor vikt vid att format är fria - men i det första skedet kommer vi inte att ha möjlighet att erbjuda något sådant).

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-03-27 17:38

Det börjar hända grejer på sr.se nu... nån som vet nåt mer om sr i itunes?

Ursprungligen av Corpze:

Det börjar hända grejer på sr.se nu... nån som vet nåt mer om sr i itunes?

Så fort de släpper direktlänkarna till mp3-strömmen kommer det och gå och spela kanalerna i itunes. Något exakt datum för när dessa släppa är inte satt utan det som sägs "är under våren".

Webbmästarens blogg på deras hemsida är en bra källa till viss information, och ställer man frågor för man snabba svar.

Nu finns sveriges radios kanaler i ACC+ och mp3. Fungerar klockrent i itunes.

Sveriges Radios sänder i MP3 - RADIONYTT.SE

Ursprungligen av Mikael E:

Nu finns sveriges radios kanaler i ACC+ och mp3. Fungerar klockrent i itunes.
Sveriges Radios sänder i MP3 - RADIONYTT.SE

Helt underbart! Man kan ju också säga att Sveriges Radio har fixat flashspelare. Nu återstår bara att man får tillgång till arkiven i AAC och flash.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-24 11:07

AAC finns redan. Byt bara ut ".mp3" till ".aac" i filnamnet! GO SR!

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-04-13 15:46

Äntligen!

Instämmer: Äntligen!

Kan inte annat än instämma med alla andra:

Äntligen!!

Hallelujah! Att våra statliga lerfötter (SR, SVT) hakar på annat än MS och istället satsar på ISO-mpeg4 (som är framtiden) - säger en hel del om hur stort Apple är i den osynliga dimensionen. Det ÄR Apple som drar detta formatlokomotiv på nätet.

Det verkar tyvärr som om Itunes och Iphone synkar en spellista med radiostationer Shit! Hur ska man så enkelt/snabbt komma åt SR?

Ursprungligen av Zimmerman:

Det verkar tyvärr som om Itunes och Iphone synkar en spellista med radiostationer Shit! Hur ska man så enkelt/snabbt komma åt SR?

Att ituns syncar beror väl helt enkelt på att du har itunes inställt på att automatiskt synca dit itunes-bibliotek eller så har du ställt in att spellistan ska syncas?

På sidan jag länkar till i mitt inlägg finns det en länk till en .m3u-spellista som innehåller adresser till alla kanaler, om du öppnar den i lämplig textredigerare, kan du plocka ut länkarna till de kanaler du är intresserad av.

Jag har skapat .m3u-spellistor för varje kanal jag vill lyssna på, och sedan öppnar jag dessa direkt från dockan.

Så här ser min fil ut för P3:

#EXTM3U
#EXTINF:-1,Sveriges Radio P3
http://sverigesradio.se/topsy/direkt/164-hi.m...

Sparat som P3.m3u och inställt att itunes alltid ska öppna den filen då jag öppnar den.

Nej. Spellistan finns inte ens i val av vilka man ska synka till Iphone (jag har manuell synk). Jag vet nu vad problemet är; iPod i Iphone - den som synkas mot Itunes i Macen - hanterar inte radio alls :$:$:$ Det finns INGEN radio alls i Iphones Ipod! Varför säger ingen det då?

(jag importerade givetvis .m3u-listan till Itunes där varje station sedan visas (inte behöver man manuellt trixa med texteditor) - sedan dragdroppar man bara dom stationer man diggar till en ny tom spellista som heter t.ex. SR. Det lirar sedan klockrent i Itunes - men inget av denna godis kan synkas över till en Iphone ))

Ursprungligen av Mikael E:

Att ituns syncar beror väl helt enkelt på att du har itunes inställt på att automatiskt synca dit itunes-bibliotek eller så har du ställt in att spellistan ska syncas?

På sidan jag länkar till i mitt inlägg finns det en länk till en .m3u-spellista som innehåller adresser till alla kanaler, om du öppnar den i lämplig textredigerare, kan du plocka ut länkarna till de kanaler du är intresserad av.

Jag har skapat .m3u-spellistor för varje kanal jag vill lyssna på, och sedan öppnar jag dessa direkt från dockan.

Så bra att det löste sig, jag har ingen iphone så där kan jag inte direkt hjälpa till.

Men vill du lyssna på sr i din förmodar jag att du känner till sr:s app för iphone? Dock kanske det inte fungera så bra med tanke på att multitasking inte finns ännu i iphone.

SR Poddradio för Iphone - nu med alla direktsända webbkanaler - m.sverigesradio.se ? Din mobil är full med radio | Sveriges Radio

Det löste sig INTE. Jo, andra apps känner jag till - men att inte Ipoden i Iphone även synkar och hanterar radio är ju uselt. Att fylla Iphone med en app för varje enskild uppgift är ju trist (och omacigt).
Förresten är SR's app bara för podcast och det är ju något helt annat.

Jag har redan app för att lira SR - den andra codecen. Så - denna nyhet är egentligen bara jippi för just Itunes i en Mac. Inget annat.

Ursprungligen av Mikael E:

Så bra att det löste sig, jag har ingen iphone så där kan jag inte direkt hjälpa till.

Men vill du lyssna på sr i din förmodar jag att du känner till sr:s app för iphone? Dock kanske det inte fungera så bra med tanke på att multitasking inte finns ännu i iphone.

SR Poddradio för Iphone - nu med alla direktsända webbkanaler - m.sverigesradio.se ? Din mobil är full med radio | Sveriges Radio

Ursprungligen av Zimmerman:

Det löste sig INTE. Jo, andra apps känner jag till - men att inte Ipoden i Iphone även synkar och hanterar radio är ju uselt. Att fylla Iphone med en app för varje enskild uppgift är ju trist (och omacigt).
Förresten är SR's app bara för podcast och det är ju något helt annat.

Jag har redan app för att lira SR - den andra codecen. Så - denna nyhet är egentligen bara jippi för just Itunes i en Mac. Inget annat.

Eh, den app jag kör medger att jag kan lyssna live på valfri kanal.

Bevaka tråden