Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa formatet för video och DVD?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Håller på att försöka överföra gamla video-inspelningar till DVD, vilket verkar vara lättare sagt än gjort...
Har en iBook (Panther) med 10 GB, Firewire-port och en ny LaCie DVD-brännare samt en ny Sony DV-kamera. Har även Toast 6.

Fråga 1:
Smidigaste sättet att få in den analoga videosignalen i datorn? Tänkte spela över videobandet på DV-kamerans band för att sen överföra den till datorn...men det känns lite omständigt.

Fråga 2:
Vilket är bästa formatet att bränna videofilmen på? Räcker det med Mpeg1 eller?

Fråga 3:
Finns det något sätt att omvandla DV-formatet till Mpeg2 som inte tar så lång tid? 10 minuter på min dator tar 2 timmar att få ner på DVD-skivan...

Alla svar uppskattas!

1. Fördelen med att föra över till DV band först är att du har en digital bandkopia. Skulle du hamna i en situation där du vill importera till datorn med hjälp av t.ex. Final Cut eller Avid (eller liknande) så läser sådana program tidkod. mao man kan läsa in, redigera, spara. Kasta ut råmaterialet och sedan hämta in det igen om man vill redigera om. Annars fungerar det att köra direkt från VHS in i iMovie. Jag har gjort det via en JVC s-20 (en dubbelbandare med både VHS och DV. Det borde fungera även via en videokamera.
2. När materialet ligger redigerat i iMovie kan du exportera till iDVD.
3. Jag har använt QuickTime Pro (kostar 29 USD via nätet) Vet inte om det är det snabbaste, men det fungerar.

PS. Alla dessa tips bygger på programvaror som är gratis eller nästan gratis.

/TM

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-25 15:08

VHS -> DV är ett bra sätt att bibehålla VHS:erna men digitalt, helt klart.

1. Du kan köra så, men du kan likväl köra VHS -> DV Kamera -> Dator direkt, om din kamera stödjer det. Alla gör tyvärr inte det.

2. MPEG1 duger, MPEG2 blir bättre. Ska du har kompablitet med att se det på en bord DVD-spelare så skulle jag köra MPEG2 på DVD-skivor. Från VHS kan man gå ner ganska lågt utan att man märker så stor förlust i kvalité. Jag har spelat in många TV-program från bl.a. TV3 och ZTV (de håller usel kvalité på sin sändning) och gjorde dem till MPEG2 med c:a 2 Mbit:s bitrate med helt godkänd kvalité.

3. Koda MPEG2 tar lite tid. Detta beror mycket på vilken CPU din dator har dock. Sitter du men en G3:a så är det lite "kört" att få upp presntandan. På en G4/G5:a kan du få realtidskodning.

Valen av kodare är:
- Apple MPEG2 "iApps" (iMovie -> iDVD, enkelt och rel. bra kvalité, knappt några inställningar)
- Apple MPEG2 "Pro" (FCP -> Compressor -> DVDSP, bra kvalité med rel. många inställningar)
- Innhobits BitVice (finns optimerad för G3 och G4 - mycket bra kvalité, har väldigt många inställningsmöjligheter)
- Cleaner 5/6 (rel. bra kvalité, extremt slö kodare)

Jag skulle köra, precis som Erik.dv säger, Compressor eller om du skall ha riktigt bra kvalité, BitVice. Bitvice är nog den bästa MPEG2 encoderna på alla plattformar som finns.

Sedan har du gratis encoders, såsom FFMPEG, men dom är lite små krångliga att använda tyvärr.

1
Bevaka tråden