billig bra kamera?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 01:01

Vet ngn ngnting om dessa kameror?

Kan Kodak CX 6200 vara bra? Kodak EasyShare CX6200 hittades där för 805 pix ink.moms.

eller är Fujifilm Q1 Digital kanske bättre? hittades på http://www.cyberphoto.se/pri_digikam.php för 938 pix ink.moms.

eller Konica Digital Revio C2 på samma ställe för 890 ink.moms.

Eller har ngn ngra liknande tips? Känns väl ganska självklart att priset är det viktigaste, men mac-kompatibiliteten är livsviktig

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-16 01:11

Konica Digital Revio C2 verkar vara bästa köpet bland de där kamerorna.

• Oregistrerad
  • 2004-04-16 01:19

konica säger du? jo, den verkar ju onekligen schysst.

men vad tror du om denna då Avant DC330
här: http://www.netonnet.se/item.asp?iid=50025#
990 pix + möjlighet att bygga ut minnet... kan det vara värt en extra hundring eller är det ngt annat man borde fokusera på?

Kodak:en är fullt O.K, men kanske lite otymplig och ful. Konikan är dess totala motsats, inte tillräckligt bra (för att inte säga kass), liten och smidig med hög kvalitetskänsla, rätt så snygg.

Jag röstar på Kodak, då bilderna finns kvar när du sedan länge glömt att du ägde kameran.

• Oregistrerad
  • 2004-04-16 01:24

Hur menar du att bilderna är kvar? Har det ngt att göra med det där "Kodak EasyShare" som jag inte fattat?

Ursprungligen av Jonny Larsen:

Hur menar du att bilderna är kvar? Har det ngt att göra med det där "Kodak EasyShare" som jag inte fattat?

Nä, jag menade att bildkvaliten är viktigare än kamerans känsla och utseende. Alltså om du tittar på bilderna om låt säga tio år så är du nog glad om du kan se vad dom föreställer. Kameran lär du ha glömt för länge sedan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-16 01:24

Mmmm jo. I den prisklassen kanske Kodaken är bästa valet.

Avant, om det hade varit en Audi så kanske du skulle ha slagit till. Nä, det finns tyvärr inga bra no-name kameror. Satsa på en budgetkamera från en stor tillverkare istället.

Kodak EasyShare är om jag har förstått saken rätt en dockningstation som du kan koppla till datorn. Den både laddar batteriet och tömmer minneskortet in i datorn. Rätt så smart faktiskt, men det kostar extra då förståss.

• Oregistrerad
  • 2004-04-16 01:38

ah, jag förstår.

Tackar för tipsen, en kodak får det nog bli.

• Oregistrerad
  • 2004-04-16 01:39

hmm... måste kolla upp dockan... jag gillar smidiga lösningar.

Det finns Kodak Image Center lite överallt nuförtiden, knalla in där så får dom "dema" en för dig. Jag vet dessutom att man kan köpa denna kamera av dom för en krona, förutsatt att man framkallar ett visst antal bilder per månad hos dom. Vet inte om det är så fördelaktigt egentligen?

http://wwwse.kodak.com/

• Oregistrerad
  • 2004-04-16 01:50

Det får nog bli en ren kamera först, dockan och minneskort får jag nog fixa när jag har råd med det.
Btw. hur många bilder får man in på det inbyggda 8mb utrymmet... det kan inte vara jättemånga.

Ursprungligen av Jonny Larsen:

D
Btw. hur många bilder får man in på det inbyggda 8mb utrymmet... det kan inte vara jättemånga.

Nä, du får köpa till lite minne.

http://se.pricerunner.com/computing/storage/memory-cards/

Filstorleken varierar lite beroende på koprimeringsgrad och motiv. Skulle gissa på dina Mb räcker till 12-16 bilder i högsta upplösning. Men det varierar som sagt.

Hur är Minox? Är det billig noname-skit? Minox DC 2133 är en sån där som kan rentav lite väl mycket för vad den kostar.

Men som sagt, bättre märkens budgetkameror är det som gäller om manska ha en billig kamera. Lägg på några få hundralappar så får du en vetig kamera med zoom. Kodak har ett par runt 1500 (CX7220 ser hyfsad ut), Olympus likaså. Och så Canon A60. Det kostar ändå så mycket att köpa till minne att man kan kosta på sig zoom. Ska det vara billigt så ta en kamera som tar en billig minnestyp, som CompactFlash.

Minox är verkligen inget noname-s.k.t. Hurvida DC 2133 är något att ha vet jag inte.

• Oregistrerad
  • 2004-04-22 12:42
Ursprungligen av whoami:

Minox är verkligen inget noname-s.k.t. Hurvida DC 2133 är något att ha vet jag inte.

Tja, det är ju en gammal firma iofs. men när det gäller digitalkameror så ger en snabb titt på hemsidan kraftig "noname-shit" feeling...

Jag hittade en till intressant billig kamera: Ricoh Caplio G4.

Plus: Billig, 1500-2000 spänn. Extremt snabb. Fokuserar i ytterst svagt ljus. Mycket bra närgräns. Klarar både NiMH-R6 och LiIon.

Minus: Designen är rejält tråkig (vilket jag anser kvittar - jag ska ta bilder MED den, inte PÅ den). Någon recension klagade på att optiska sökaren siktar snett, samt att man sätter näsan i LCD'n när man använder sökaren. En annan klagade på kromatisk abberration. Få återförsäljare i Sverige, måste beställa från Tyskland för att få lågt pris.

Klart festande faktiskt, åtminsone för mig som har en hyfsad kamera (Olympus 750) vars stora brist är att den inte är speciellt snabb och fokuserar lite dåligt i dunkel.
http://www.ricoh.co.uk/products/showrecord.cfm?NODE=369&topnode=0&KEY=CAPLIOG4&KEYWORD=g4&MAXPRICE=&ORDERBY=&QUANTITY=10&STARTROW=1&camefrom=ProdFind

Andra åsikter om den?

Jag har kollat priser lite mer på Ricoh. Det är knepigt. Det är mycket få som för den.

Kameran finns i två varianter, vidvinkel eller normal. Priserna varierar kraftigt:

Ricoh Caplio G4 Wide

http://www.onebox.se: 2595
http://www.edcon.se: 3460
http://www.scandinavianphoto.se: 3150
http://www.wibergsfoto.se: 2995
Nomatica: 2308
Technicdirekt: 1730
Redagruppen: 2661

Ricoh Caplio G4

onebox: 2395
edcon: 2555
wibergs: 2495
Nomatica: 1783
Reda: 2774

På vidvinkelversionen är alltså edcon dubbelt så dyr som Technicdirekt, men Technicdirekt vill ha kontokortsbetalning, så jag får nog lösa det på annat sätt om jag ska ha en. Reda eller Onebox verkar vara rätt väg. Nomatica ska man undvika enligt kommentarer på nätet. (Kräver förskottsbetalning, och om de inte kan leverera så tar de avgifter innan man får tillbaka pengarna.)

Men de få kommentarer jag hittar på nätet är faktiskt mycket positiva om kameran. Jag önskar bara att det fanns något grundligt test. Nu är det i bästa fall några meningar, och (värst av allt) inga testbilder!

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-24 17:32

Ingemar,
kikade du på denna recensionen? Personligen tycker jag att bilderna i recensionen ser halvdana ut, men det kanske likaväl beror på mitt omdöme eller en taskig fotograf.

Jag är ingen expert alls men själv spekulant på en liten kamera i 2000-kronorsklassen (och några hundralappar däröver). Mina egna preferenser är låg vikt (helst inte många gram över 150), litet format, godkänd batteritid (gärna standardbatterier), gärna "pålitligt" fabrikat, snabb (avtryck), bra fokus (snabbt och fungerande vid svagare ljus), "fina" bilder (enligt min egen subjektiva bedömning), minst 3MP, helst 2x optisk zoom eller mer, helst SD-kort (då jag redan äger ett 128MB SD).

Vad jag kikar på just nu (har inte klämt på någon av kamerorna i butik dock) är framförallt Minolta Dimage E323, men även några andra (t.ex. Canon Digital Ixus II, eller Ixus i och Ixus 400 för att lyxa till det lite om jag tummar på zoom- eller priskravet). Har du någon input att ge på E323 Ingemar, jag vet att du har bra koll? Den klarar sig under 2000:- inkl. moms och frakt (den verkar ha fallit en hel del i pris om jag fattat saken rätt). Steve's sammanfattning hittas här.

olov

Där fanns det lite testbilder ja! Inte på wide-modellen dock, men ändå.

Jag tycker bilderna verkar ganska bra med undantag för kromatisk abberration, som var ganska illa, precis som testaren påpekar. Min Olympus har inte bråkdelen, och det är en superzoomare.

Brusnivån verkar tämligen låg. Många kameror (Olympusen till exempel) är betydligt värre på ISO 400, medan den här inte verkar speciellt katastrofal ens på 800. Svårt att bedöma testbilden dock.

Snabbhet är mitt huvudkrav, och den här känns som en ganska stark konkurrent till Minolta G400 och Casio QV-R41/51 som är huvudkonkurrenterna. Krav två är att kameran ska kunna fokusera i riktigt dåligt ljus, och det är svårt att få reda på. Uppfyller kameran de två kraven så är bildkvaliliteten mer än godkänd. Men hur ska jag få reda på det? Den finns ju inte i butik. Jag tror jag såg ett påstående att Ricohn skulle fokusera även i dåligt ljus (en lux eller nåt sånt) men det hittar jag inte nu.

Tack för förtroendet om E323, men jag har inte speciellt bra koll på just E323 i alla fall. Tidigare budget-Minoltor har kritiserats för långsamhet, och jag har faktiskt uppfattat 323 som mindre lovande och inte brytt mig om den. Jag kan ha fel, men har inte sett några kommentarer om den som låtit som om den är mer än billig.

• Oregistrerad
  • 2004-04-26 11:28
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Snabbhet är mitt huvudkrav, och den här känns som en ganska stark konkurrent till Minolta G400 och Casio QV-R41/51 som är huvudkonkurrenterna.

Inte kommit till skott med snabbkameran än
Vi kaske skulle ha en snabb-Ingemar istället

Jag själv går som katten runt heta hötappar när det gäller QV-R41 och hade hoppats på att du skulle ha köpt en vid dethär laget och deklamerat din oreserverade kärlek till den...
Hm... kanske blir jag först ändå

Jag hittade ett test till på Ricoh Caplio G4 Wide:

http://www.digit.no/tester/evaluering.epl?id=30206&cat=754#DB10

Brusnivån var imponerande (enligt testbilden så gott som brusfri vid ISO 400!), och även om den har svaga punkter så blir jag allt mer intresserad av den här kameran, som billig familjekamera om inte annat. Testet hävdar, om jag läser norska rätt, att den är bra på fokusering i dåligt ljus, och att den verkligen är rejält snabb.

Nej, jag har inte det. QV-R40 var för brusig, G400 kritiserades för att det inte fokuserade. Då väntade jag på QV-R41/51. Jag har testat Konica/Minolta i butik, men det är svårt att dra slutsatser där.

På den norska sidan kunde jag jämföra Ricohn med Casion, och på den jämförelsen föll Casion platt. Dyr, brusig och långsam, bara snyggare. Så nu ligger Ricoh förbaskat bra till om jag bara kan hitta någon som vill sälja den. Uppföljaren Caplio RX kom nyligen, och är aningen vassare. Tyvärr finns den bara på Technicdirekt så vitt jag kan se.

Men köper jag en så blir det utförliga tester här, det lovar jag!

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-26 17:28

Ingemar, här hittar du fler bilder tagna med Ricoh Caplio G4 Wide (vilket namn!). Jag noterar dina synpunkter om E323, men måste inflika att en del positivt om kameran finns att läsa här, här, här, här och här t.ex. Det är inte en kamera för dig, den har bara "helt ok" autofokustid (om jag tolkar recensionerna rätt) - men för dem som tummar på detta kravet och vill är spekulanter på en kamera under 2000:- tror jag den kan ha sina poänger. Men som vanligt är det en kompromiss.

olov

E323 är säkert värd pengarna, om den matchar behoven man har. Det jag noterar är att enligt Imaging Resource är E323 långsammare på fokusering än min Olympus, och då har den inte mycket att ge mig.

Kul med mer bilder att kika på, fast testbilder där man har samma bilder för flera kameror ger mer. Synd att det inte är actionbilder, det skulle övertyga. Det känns som om Ricohn inte riktigt har samma tjong i färgerna som de bästa kamerorna, men vad ska man vänta sig?

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-26 18:13

Kul med mer bilder att kika på, fast testbilder där man har samma bilder för flera kameror ger mer. Synd att det inte är actionbilder, det skulle övertyga. Det känns som om Ricohn inte riktigt har samma tjong i färgerna som de bästa kamerorna, men vad ska man vänta sig?

Håller med. Jag förstår inte varför Ricoh's kameror inte finns recenserade på någon av de större västerländska digitalkamerasiterna. Vill de inte vara med?

Mera bilder, från Caplio RX denna gången, hittas här (använd pulldownmenyn). Bilderna är bedrövligt hårt komprimerade men det är nog recensentens fel.

olov

Hur hittar du alla bilder? Under flik 12 på den där asiatiska sidan var det några riktigt märkliga bilder på skyskrapor, med konstiga linjer som jag antar är någon optisk effekt (defekt). Antagligen nåt som är besläktat med objektivets höga kromatiska aberration.

Över huvud taget verkar Ricoh inte sälja speciellt aggressivt i Europa och antagligen inte heller i USA. Dumt, de verkar ju ha en nisch, kanske nästa viktiga nisch när hög upplösning och mycket zoom är lätt att få. Många tillverkare jobbar på att få upp farten.

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-26 22:40

Hur hittar du alla bilder?

Google är min bästa internetkompis! Börja med sökningen Caplio G4 review, titta igenom den första och andra resultatsidan och Äpple-klicka (för ny flik, i bakgrunden) ut vettiga träffar. Gör en ny, tunnare, sökning genom att skippa ett sökord Caplio G4. Plocka ut vettiga träffar (här blir svaren lite mer grovhuggna) till flikar även här. Det bör bara ta ungefär en minut att genomföra proceduren, sedan är det bara att granska flik efter flik och se vad du fiskade fram. En sökning med resultatplacering i kö, helt enkelt.

olov

1
Bevaka tråden