Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köptips ritbräda Wacom?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-14 16:19

Hejsan.

Funderat på att skaffa ritbräda, och har lite funderingar. Ritbrädan kommer användas till skissande i Illustrator samt en del jobb i Photoshop, har fått ett bra erbjudande om att köpa en Wacom Intuos A6 (gamla serien). Nu till mina frågor:

1. Vad skiljer Intuos mot nya Intuos2 när det gäller känslighet, upplösning etc?

2. Vad skiljer Intuos mot nya Graphire3 serien etc?

3. Är A6 för litet att arbeta med för mina behov? (kommer inte köra professionell retouch eller liknande i PS, utan som sagt mer skissande i Illustrator samt en del grundläggande i PS)

4. Vad är de största nackdelarna med ovanstående ritbord, behöver jag oroa mig för irriterande "hopp" när jag ritar pga dålig upplösning eller liknande?

Tacksam för alla svar

//Johan

  • Oregistrerad
  • 2004-04-14 16:24

Har en så och tycker den är lite "hoppig" - men funkar till det lilla jag har den...

[Kan ju vara jag som är hoppig Till saken hör oxå att jag ställt in den så att jag optimerat på teckenigenkänning och skrivande, för det tyckte jag var roligare... Så det kanske går ställa in känsligheter så det är lättare att skissa och "retoucha"...]

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-04-14 22:06

intous2 A6
Tablet Dimensions: 225 x 210 x 7.5 mm
Active Area: 127 x 106 mm
Pressure Levels: 1,024
Accuracy: +/- 0.25 mm
Resolution: 2,540 lpi (100 lpmm)
Reading Height: 10 mm
Max. Data Rate: 200 pps

intous A6
Har tyvärr inte koll på de exakta specarna på intousen, men jag har för mig att det som skiljde dem åt var hur mycket man kunde luta pennan, och kanske antalet trycknivåer, men jag är inte alls säker...

Graphire3
Tablet Active area: 127.6 x 92.8mm
Dimensions (W × D × H): 210 x 208 x 17.5 mm
Resolution: 2032 lpi (80 lpmm)
Accuracy: +/- 0.5 mm
Pressure levels: 512
Maximum reading height: 5 mm

Jag har en intous2 A6 själv, och är mycket nöjd. Den är jäkligt praktiskt när man redigerar bilder och tecknar. Min levererades med painter vilket är ett roligt program om man ska rita. A6 räcker gott. Man kikar bara på skärmen och låter handen göra sin grej så att säga

/arvid

1
Bevaka tråden