Apple Care protecion plan?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-09 17:34

Har nu tröttnat på pc och vill byta till mac.
Efter mycket funderande och grubblande har jag nog bestämt mig för en powerbook. 15 eller 17 är jag inte på det klara med än.
Då jag är helt ny i macvärlden, inte ens instigen, så undrar jag om denna förlängda garanti och assistans Apple care Protection plan kan vara något för mig? Tycker att det är ganska mycket pengar särskilt efter 30 lax på en dator.
Helt enkelt är det värt pengarna?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-09 18:40

Enligt min erfarenhet så är Apple Care värt det om man har en bärbar dator. Sitter själv med en iBook och den har varit inne på reparation tre gågner varav en gång utanför den obligatoriska ettårsgrarantin. Mycket pengar visst men om datorn går sönder så är det oftast mångdubbelt dyrare utan Apple Care.

Värt att veta är att du inte behöver köpa Apple Care direkt med datorn. Bara du köper Apple Care inom det första året så är det lugnt. På så sätt har man ju lite tid på sig att spara ihop några slantar.

Mitt råd är alltså att köpa en Apple Care, fast inte på en gång!

• Oregistrerad
  • 2004-04-09 18:42

Du har ju 12 mån garanti som bas sen om jag har förstått det hela rätt så kan du bestämma dig under det året och köpa till den senare.
Det är så jag har tänkt och göra, hoppas det gör det lite lättare för dig.

Du kan sova säkert varje natt och veta att om datorn går sönder så har du den hämtad utav DHL nästa dag.
Ett tips är att låta någon som skall till USA köpa Apple Care åt dig, eftersom det är billigare där. Jag sak dit i Augusti. Man kan köpa Apple Care senast ett år efter inköp av datorn.

Sitter själv med PowerBook som jag laddar ca 1000 ggr per år. Hur bra ett batteri än kan vara så tar det någon gång slut. Till min PowerBook 15" dog det efter ca 1,5 år av extremt flitigt användande. Då ringde jag Apple och ett bud kom hem med ett nytt batteri tack vare Apple Care. Har nu lite mindre än ett år på mig att köra slut på nuvarande batteri innan de tre åren har gått. Med detta i baktanke kan det vara värt att köpa till Apple Care till en bärbar dator. Risken för att du stöter emot den, tappar den etc ökar ju också med din dator så tänk över saken noga under ditt första år. För mig kommer priset av Apple Care gå på ett ut sålänge inte min skärm skulle totalhavirera eller någon annan tråkighet inträffar, då blir det plus.

Välkommen!

Svårt det där om man vill ha en Apple Care Protection Plan (APP) eller inte. Som sagt får du 2 års utökad garanti som det kanske mer korrekt skulle uttryckas, d.v.s. du får 3 års garanti från inköpsdatumet. Inköpsdatum får man uppge när man ringer till Apple och registrerar maskinen, kommer inte ihåg om man är tvungen att visa kvitto när man köper APP'n har för mig att man inte gjorde det.

Går datorn sönder så skall de komma med budfirma till adress som man specificerar när man felanmäler datorn (om man har en bärbar). Har man en stationär så måste man skicka iväg datorn till en Apple Authorised Service Provider. Anledningen till att det kommer och hämtar de bärbara är att de reparerar dem i Tyskland och Holland

En annan sak som är bra med APP'n är att garantin gäller i hela europa, om man nu skulle ta den med sig någonstans. Jag har för mig att Worldwide garanti gäller för PB också, iBook'en är jag inte säker på.

Sedan vad gäller telefonsupporten så är den inte så mycket att hurra för, har jobbat där så jag vet vad jag snackar om. Många av de som sitter där är inte speciellt kompetenta, inget personligt mot någon men så är faktum. Och kräver man att få tala med någorlunda kompetent personal så får man betala extra (och ganska mycket extra). Dock har jag inte jobbat på någon annan telefonsupport kanske är de lika sugiga på andra ställen.

Så om man har rätt bra kunskaper om datorer och är ute efter någon slags mjukvaru support så skulle jag inte rekommendera den.

Sammanfattningsvis så skulle jag säga att APP'n är mycket smidig vad gäller service av datorerna, dock så funderar jag på om det finns billigare försäkrningar att få tag på från försäkringsbolag där försäkringen täcker mer. Typ som drullesupport (vilket jag har för mig inte täcks) och dead pixels på flatskärmar. Svårt val, faktiskt, skall själv köpa min första privata mac snart och står själv i valet och kvalet, jag är inte sugen på att langa upp typ 4100 extra för APP på PB.

Mvh HP

1
Bevaka tråden