FireWiredisk för DV

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver en extern disk för redigeringsändamål och tvekar mellan LaCies Triple och d2 Extreme. Den senare sägs vara upp till 50% snabbare än tidigare firewirediskar. Tittar man på spec är det ingen annan skillnad än att triple har en USB 2-post (som jag egentligen inte är intresserad av). Vet någon om d2 Extreme-varianten faktiskt ÄR snabbare/lämpligare för DV än triplevarianten? Finnas det andra diskar för DV (250 GB) i samma prisklass som kan rekommenderas? Tacksam om någon har erfarenheter av detta.

d2 Extreme har FireWire800. Det är det som är skillnaden mot de äldre varianterna.

Den absolut bästa FW disken för video är Medea G-RAID. Dyrare än La Cie d2 kan man lugnt säga, men här får man faktiskt vad man betalar för också.

http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=46343&group=normal&stamp=1100507703&extended_info=593098

La Cie d2 Extreme ger max ca 50MB/s medan en G-RAID ger upp till 80MB/s.

d2 duger utmärkt för DV där inte "flera"* strömmar förekommer.
G-RAID klarar om jag inte minns fel upp till 7-8 samtidiga strömmar.
Dvs du kan köra upp till 8 lager samtidigt i FCP med DV material.

*flera = d2 skall klara 2-3 utan problem, men vid fler kan störningar faktiskt förekomma är min egna erfarenhet.

• Oregistrerad
  • 2004-11-15 09:06

fötydligande

video/musik makare skall välja någon av LaCies diskar i Big disk eller Bigger disk serien. Dessa har inbyggda hårdvaru raidar, vilket innebär att 2-5 diskar hjälps åt att skicka data vilket ökar prestandan dramatiskt. man får mycket GB och hastighet för pengarna.

Medea G-raid bygger på samma princip, men har ett intelligentare filhanterings system som gör att den behåller prestandan oavsett hur mycket du fyller upp den( nästan) Medea G raid är som jurgen skriver den absolut bästa disken och det ända alternativet för videomakare som måste fånga sd 10 bitars video( 27Mb/sek) över FW 800. det vet jag att den klarar. men jag har dock inte inte hård testad den. Taglitai har recenserat den i senaste Svvenska Monitor. intressant läsning

• Oregistrerad
  • 2004-11-15 09:48

Medea är riktigt trevlig och är en stabilare lösningän LaCie. Protel distribuerar dem till diverse ÅF, inkl. oss själva.
Vill du även ha säkerhet i disksystemet, rekommenderas Huge Systems. Du är då hänvisad till SCSI vilket diskvalificerar en bärbar dator.

1
Bevaka tråden