Nya högtalare med sub

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-23 19:13

Spräckte subben för några veckor sedan på mina gamla datorhögtalare (Midiland) och de låter riktigt uselt när man skruvar upp volymen numera, så jag är ute efter liknande uppsättning. Två små och en sub vill jag ha alltså, jag orkar inte skaffa nåt 5.1 eller dylikt, har inte det behovet. Jag har tittat på dessa och tycker de verkar riktigt bra, frågan är dock om priset baserar sig för mycket på design, eller om de faktiskt ger ifrån sig bra ljud, då det är det senare jag är mest intresserad av. Är det någon som provat dessa eller rekommenderar liknande så vore jag tacksam för inlägg!

Edit: Lite störande med kontroller på subben, då jag vill ha denna på golvet under skrivbordet. Gör det stor skillnad att ha den på skrivbordet, förutom den extra plats den tar, vilket visserligen inte är något problem just nu?

• Oregistrerad
  • 2004-03-23 19:26

ajg har ett par creature... tycker ljudet är rätt ok.men man betalar nog lite för själva designen också skulle jag säga.

Själva volume kontrollen sitter på ena högtalaren..det är bas och treble som sitter på suben... typ sånt man ställer in en gång..sedan står den så ( för mig i allafall )

• Medlem
  • 2004-03-23 20:07

Skulle själv rekommendera harman/kardon Soundsticks som nu har kommit i en version II. Snygga högtalare med kristallklart ljud.

harman/kardon

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-24 00:15

De verkar ju riktigt schysta, men jag drar nog prisgränsen på 1500 spänn, bättre öron än så har jag inte.. Jag är ute efter något som har mycket krut i sig, då jag ofta använder högtalarna på fester i lägenheten och inte har någon annan stereo. Fler förslag? Vad har ni själva för högtalare?

Senast redigerat 2004-03-26 17:17
  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-27 18:27
Ursprungligen av speedy:

Jag är ute efter något som har mycket krut i sig, då jag ofta använder högtalarna på fester i lägenheten och inte har någon annan stereo.

Det missade jag, är du ute efter bra drag snarare än "välljud" (missförstå mig rätt) så kanske Cerwin Vega eller något liknande är mer lämpligt. Hifiklubben säljer dessa lättdrivna 6.5"-stativare för 2000:- paret:

De lär nog ösa duktigt för att vara stativare. (Andra ljudegenskaper än just ös för Cerwin Vega har jag ingen aning om). Andra handlare har kanske samma eller liknande högtalare till andra priser. Och glöm inte begagnatmarknaden, men se för all del till att provlyssna först (tjat tjat).

Varianten är ju att kombinera ett par mindre stativare med en subbas, men jag personligen rekommenderar dig inte det på din budget, tror det slutar med att du får ett par halvbra högtalare
med en sub som är alldeles för långsam och otajt.

olov

SoundSticks är nästan sjukt mycket bättre än Creature...

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-27 18:16

Jag tycker du ska överväga att köpa en stereoförstärkare och ett par "riktiga" högtalare till dem istället för datorhögtalare. Stereoförstärkare kan du få tag på ganska billigt i dagsläget när folk fortfarande är som galna efter de senaste surroundförstärkarna med DTS, alla varianter av Dolby och möjligt jox.

Rekommendationer för högtalare? Beror på vad du är ute efter. Jag antar att du vill placera högtalarna vid sidan om datorskärmen, så de bör kanske inte vara för stora? Kanske lite trendigt stylade också. Vad sägs om dessa Sony-högtalare:

4" element, kostar 1400:- för ett par på www.fyndborsen.se (har ingen åsikt om fyndbörsen dock då jag saknar erfarenhet av dom).

Podspeakers micropod från Hifiklubben kanske kan vara något? 1200:- paret. Bara 3" element dock.

Har du plats för större högtalare? Gale 3020 från hifiklubben har 5.5" element, kostar 1500:- paret.

Får du för dig att lägga mer pengar så kan jag rekommendera Monitor Audio's Bronze BII högtalare, har ett par själv och är jättenöjd.

Det finns en uppsjö mindre stativhögtalare till bra pris med bra ljud, bäst är att knalla in till någon lokal handlare och helt enkelt provlyssna dom själv. Det gäller även om du köper vanliga datorhögtalare, jag skulle akta mig för att köpa något olyssnat.

Bestämmer du dig för att köpa en stereoförstärkare kan du få tag på en begagnad för strax över 500-lappen som kommer vara tillräckligt bra för dessa behov. För 1000-lappen får du en som låter minst lika bra i stereo som vilken surroundförstärkare i 5000-kronorsklassen som helst.

olov

1
Bevaka tråden