Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.3.2 och J2EE

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-03 14:57

Hej!

Sitter och utvecklar en J2EE applikation. Netbeans klagar på att den inte kan hitta javax.mail.

Om jag förstår rätt så har Apple skapat en egen Java Runtime och en egen J2EE plattform.

Jag är van med att ha jobbat med Suns egen J2EE plattform i Windows och Linux. Jag vet inte riktigt hur det är på Mac OS X.

Ja, Apple har själva portat Java VM och verktygen. Det som följer med OS X är J2SE men behöver du något utöver detta är det bara att ladda ner från Sun. Vill du ha lite mer info om J2EE på Mac så läs Enterprise Java on Mac OS X

Joakim

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-04 19:46

Jag hittade filerna som krävs för javax.mail osc men jag får fortfarande inte NetBeans att hitta dem. Jag la sökvägen till filerna i CLASSPATH och då kan jag kompilera filerna från terminalen. Jag hittade en inställning i NetBeans där man kan se katalogerna den tittar efter klasser i men även om jag la dessa fielr i en av dem så hittrade netbeans dem inte, inte heller efter omstart av programmet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-05 17:23

Använder du ant för att bygga applikationen så måste du ändra CLASSPATH i build.xml som ant använder för att bygga projektet. Det var ett tag sedan jag använde NetBeans, nu är det bara xcode som gäller och man kan konfigurera den till att bygga med hjälp av ant också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-05 18:21

Programmerar du j2ee i xcode?
Jag får det inte att fungera

Apple skickar ju med jboss i OSX server så jag tänkte hacka lite j2ee men det verkar vara svårt att komma igång!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-05 19:07

Nej, det gör jag inte. Nu använder jag bara WebObjects som jag tycker är mycket trevliga. Det borde dock inte vara så svårt att komma igång med j2ee i xcode. Jag kofigurerade Project Builder för något år sedan till att använda ant, som är ett mycket bra byggverktyg för j2ee, för att bygga alla olika jar, war, ear och allt vad filerna heter! Det är en hel del strul att få allt att fungera men det finns lite tutorials ute i rymden. Apple skickar med ant och xdoclet för att hjälpa till med jag har tyvärr inte satt mej in i det ännu...

Ett tips om man inte måste använda j2ee är att använda Apples WebObjects. De delar ut prova-på licens i ett antal månader men när en licens har gått ut kan man enkelt ladda ner en ny. Då får man bla tillgång till EOModeler som är ett mycket trevligt verktyg för datamodelering. Dock om man har tänkt sej att driftsätta så behöver man ju köpa en licens men deploy-licens ingår i alla OS X Server. Ladda ner från ADC.

1
Bevaka tråden