Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säker tömning - av papperskorgen

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja det är papperskorgen som avses och inget annat ekivokt, det är alltså safe HEX och inte safe SEX jag tänker på. Funderar över detta med att välja "Säker papperskorgs tömning" av papperskorgen. Har förstått det som att det som senast låg i papperskorgen skrivs över med en massa meningslösa tecken när man gör detta val men undrar hur det är med alla gamla filer som bara kastades på vanligt sätt - är dom möjliga att återskapa med specialprogram eller skrivs dom över i efterhand då man vale "Säker tömning". Ser i "Hjälp" att dom rekomenderar "Säker papperskorgs tömning" om man ska sälja dator, dvs. så ingen ska kunna komma över privata uppgifter.

  • Medlem
  • 2004-02-25 17:09

Det är nog ganska säkert. Vissa hävdar att det är möjligt att återskapa filer som har blivit överskrivna en gång, men om det går så tror jag att det är väldigt jobbigt att göra. Papperskorgen skriver väl över tre gånger?

Ursprungligen av stfm:

Det är nog ganska säkert. Vissa hävdar att det är möjligt att återskapa filer som har blivit överskrivna en gång, men om det går så tror jag att det är väldigt jobbigt att göra. Papperskorgen skriver väl över tre gånger?

Ja, jag har också läst och hört att det finns metoder för att kunna läsa filer som blivit överskrivna, men det krävs nog en hel del hårdvaruresurser och pengar för en sån sak. Det är iaf inget som den vanlige inbrottstjuven sitter och pular med hemma

Om man ska sälja sin dator skulle jag rekommendera att grundformatera hårddisken. Man vet aldrig om man missat något när man renast ut sina gamla filer. Visst, den skriver inte över informationen flera gånger, men det lär räcka för de flesta.

Jag tror jag läste någon intervju med IT-tekniker hos Polisen som sa att det gick att återskapa data efter ännu fler överskrivningar, tror den det krävdes upp till 7 gångers överskrivning om man var paranoid. Men då snackar vi inte längre om verktyg som vi vanliga dödliga har tillgång till.

Det finns en funktion i Skivverktyg som kan skriva över disken 8 gånger och ska man sälja datorn och absolut vill vara helt säker på att allting raderas så kanske man ska använda den funktionen. Fast risken är att man får vänta flera dagar om man har en stor disk...

Om det är någon som börjar bli paranoid efter Adrians inlägg så kan denne hämta hem PGP Freeware (finns en uppsjö med program med just den funktionen) för att gratis skriva över filer upp till 28 ggr, vilket borde stoppa eventuella datatjuvar ett litet tag iaf

Jag kanske var otydlig men jag avsåg det *snällt* kastade filerna, dvs. när man väl tömt papperskorgen - superraderas även dessa när man sedan nästa gång vill använda "Säker papperskorgstömning".. menar att annars ligger dom väl kvar där med sina flaggor abockade, eller ???

Säker papperskorgstömning skriver bara över de filer som ligger i papperskorgen när man väljer kommandot. Det man slängt och tömt tidigare finns alltså kvar till det råkar skrivas över av ny data.

Det är enkelt att testa, eftersom det tar så pass lång tid att skriva slumpvis tecken åtta gånger på HD:n. Om du slänger en fil på några kilobyte så går det fort, men släng sedan en fil på över 10 MB, så kommer datorn att arbeta med att skriva på skivan ett tag.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 11:41

Vet ni av några billiga eller gratis progg för att ta bort filer från hårddisken och då gärna också "safe deleta" filer som redan tagits bort på vanlig väg? Fattar inte det där PGP Freeware riktigt. Finns nåt som heter iWipe, nån som testat det?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-18 13:22

Apples "Säkra tömmning" skriver över datat 7x .

Kommandot ´srm´ ger samma "effekt".

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 13:38

Men går det att wipea datan som redan blivit borttagen med OSX inbyggda funktioner? Alltså safe deleta allt tomt utrymme på disken och därmed få bort filer som tagits bort men bara på vanligt vis?

Plockar upp denna tråd igen..

Min MacBook Pro tömmer alltid papperskorgen "säker". Det tar en evinnerlig tid.. Hur ställer jag in så att den bara tömmer "vanligt"?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-02-01 12:31

Inställningar i Finder. Cmd-, och bort med ett kryss.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-01 12:36

Snarare cmd , (och kommatecken.

1
Bevaka tråden