Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Ibook 12" går ej att starta

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-02-16 00:32

En av våra iBook 12" (G4 867 MzH med 640 MB ramminne) började här om dagen låta med ett underligt brummande/brusande ljud som vi inte hört förut. Det dök upp vid härddisk aktivitet och försvann när hårdisken slutade snurra. Mycket mer högljutt än vad datorn (som jag upplever som väldigt tyst) tidigare varit. I övrigt fungerade den som vanligt.

När datorn någon dag senare skulle startas efter att ha varit avstängd så var det problem med att starta, den ville inte gå igång som vanligt utan en liten Mappsymbol med OS9-symbolen blinkandes alternativt med Macsymbol ett frågetecken. Körde då ett hardwaretest (från CD) men det upptäckte inga fel. Provade att starta igen och då gick datorn igång utan problem, men ljudet fanns kvar. Efter slutfört jobb stängdes datorn av och när den senare på dagen skulle startas uppstod samma problem vid start, men den gick igång på andra försöket.

Efter en stunds arbetande (i excel) hängde den sig helt, det gick inte att tvångsavsluta och jag gjorde tvingad omstart. Nu ville den inte starta alls, bara en grå yta kom upp med den lilla cirkeln snurrandes och efter en bra stund återigen OS 9-sybolen/frågetecknet. Vid start så låter den nu också med ett lågfrekvent lite surrande/tjutande ljud. Försökte då starta från systemskiva genom att hålla nere C men inte heller det gick, bara den grå ytan dök upp. Den känns nu också väldigt varm jämfört med vår andra 12" som jag skriver det här på, men det beror kanske på att fläkten inte går igång förrens den startat helt?

Datorn är knappt ett år gammal, har aldrig strulat tidigare. Systemversion 10.2.7.

Verkar som det är ett hårdvarufel, eller? Hårddisken som har blivit skadad? Någon som har några tips och råd eller är det bara att lämna in den?

Tacksam för all hjälp!

/Jenny

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 12:58

Garantirep

Det låter som att hårdisken har givit upp. Men efter som den inte är äldre än ett år förslår jag att lämna in den för garantireparation.

Antar att det är en Powerbook 12" och inte en iBook som du menar

  • Medlem
  • 2004-02-16 13:04

Ja det är en Powerbook!

Har fått hjälp att konstatera att det är hårddisken som gett med sig och den är på väg in för reparation nu.

1
Bevaka tråden