Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort oaktiva medlemmmar?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-02-05 10:03

Jag tycker att man lätt kan radera användare som inte skrivit nått på ett år, eller som inte ens vart inloggade på ett 6-9 månader.

Man kan ju ha kvar räknaren på samma värde fast man rensar konton, om inte annat så blir lite namn lediga för nya medlemar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-05 11:11

Det finns siter där jag loggar in kanske en gång per år.
Det finns siter där jag inte skriver något men är medlem ändå.

Att radera användarkonton är en riktigt dålig idé och leder inte till något vettigt.

Jag håller inte med.

Om jag ska skriva brev till olle och han har 3 konton så vill jag inte behöva kolla när han var aktiv senast. Raderas dom gamla så vet jag åtminstone vilken jag ska skriva till.

Däremot blir inte namnet ledigt som någon annan sa ovan. Vi (macnytt.se) kan inte släppa namnet eftersom det eventuellt redan ligger inlägg med det namnet på och man vill inte radera alla inlägg som personen gjort bara för att man tar bort personen. Troligen sitter 99mac-admins med samma åsikter / problem.

Isåfall avaktiverar man dom bara...

Ursprungligen av Linus:

Det finns siter där jag loggar in kanske en gång per år.
Det finns siter där jag inte skriver något men är medlem ändå.

Att radera användarkonton är en riktigt dålig idé och leder inte till något vettigt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-02-08 08:36

Jag tycker nog också att det är trist med en massa "dummies" som inte är aktiva på något sätt.
En duktig liten hacker borde ju kunna hacka ihop något som skickar ett nytt bekräftelse-brev när man inte varit inloggad på låt säga 6 månader. Vill man då fortfarande ha då sitt konto är det ju bara att svara på mailet, annars låter man bli och då avaktiveras kontot.
På så vis skulle man bli av med alla som har glömt sitt lösen och skapat ett nytt konto, folk som inte längre vill vara med osv.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-08 08:55

Risken är ju stor att antalet medlemmer minskar rejält då...

Ja men det blir ju i alla fall riktiga siffror. Vilket borde vara bättre.

Det är i princip omöjligt att ta bort inaktiva konton efter gäster (dvs icke-inloggade) inte ser forumen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-02-09 03:31
Ursprungligen av Björnström:

Det är i princip omöjligt att ta bort inaktiva konton efter gäster (dvs icke-inloggade) inte ser forumen.

Vad? Det verkar fattas nåt ord här, får inte ihop'et
Får gäster också konton? Pratar vi inte om registrerade medlemmar?

/ Terhi

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-02-09 04:08

Båda sajterna (troligen de flesta andra också) saknar möjligheten att medlemmen själv kan avregistrera sig. Man kanske vill byta alias tex och istället för att besvära admin så registrerar man sig på nytt. Eller så har man glömt sina login uppgifter och skapar ett nytt konto istället.

Jag reagerar ibland på att det MacNytts lista över födelsedagsbarn finns flera som blir lika gamla samma dag och har liknande alias. Kollar man då profilerna så tillhör de samma person. På somliga av dem står "Personen har inte varit inloggad". En dag såg jag en medlem med 5-dubbla konton, varav flera aldrig använda.

Om antalet medlemmar visas korrekt så är det ju samtidigt indikation på hur många mac-användare det finns i landet.

Jag tycker det är synd om det bara ska handla om vilken sajt som är störst, bäst och vackrast. Det är väl bara bra att det finns alternativ för olika smak och stilar. Det är som med livsmedelsbutikerna, snart finns det bara ICA och Coop, fy så trist.

Vågar mig på en gissning att antalet medlemmar halveras vid en rensning - talar ur egen erfarenhet

/ Terhi

Inte långt ifrån. 3942 (av 7400) unika registrerade medlemmar har loggat in minst en gång på MacNytt sen 2003 01 29, det vill säga under det senaste året.

Ursprungligen av Terhi:

Vågar mig på en gissning att antalet medlemmar halveras vid en rensning - talar ur egen erfarenhet

/ Terhi

Ursprungligen av Patric Malm:

Inte långt ifrån. 3942 (av 7400) unika registrerade medlemmar har loggat in minst en gång på MacNytt sen 2003 01 29, det vill säga under det senaste året.

Jag gjorde samma sökning på 99mac och 1.512 konton har inte varit inloggade sedan 2003-02-09. Med andra ord 4161st av 5676st (73%) har loggat in under det senaste året.

Det här är ett h-te Ska man tvinga folk att logga in eller inte, det är frågan... 99mac har väl nyheter utan "läs mer" är utan inloggning, resten kräver?

Ursprungligen av Björnström:

Jag gjorde samma sökning på 99mac och 1.512 konton har inte varit inloggade sedan 2003-02-09. Med andra ord 4161st av 5676st (73%) har loggat in under det senaste året.

Ursprungligen av Terhi:

Vad? Det verkar fattas nåt ord här, får inte ihop'et
Får gäster också konton? Pratar vi inte om registrerade medlemmar?

/ Terhi

Jag missade några tecken - så här menade jag:

"Det är i princip omöjligt att ta bort inaktiva konton eftersom gäster (dvs icke-inloggade) inte ser forumen."

Med andra ord: Om vi tar bort inaktiva (med definitionen skriver inte inlägg) konton sker ett av följande:

- Den som inte skriver får inte läsa och slutar följa 99mac
- Vi tvingar folk att skriva strunt för att ha kvar kontot

oaktiv heter det inte utan det heter inaktiv

Raderas kontona så försvinner väl inläggen med?

Om jag hittar en gammalt inlägg så kan jag ju maila den personen ändå, trotts den personen inte är aktiv just nu.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-04-05 19:56

en fråga inom samma ämne, går det att radera sitt konto? har letat flera minuter men hittar inget i inställningar?

Nej det går inte, men en administratör kan hjälpa dig om det skulle behövas.

Intressantast med denna tråd från 2004 var att se Eva och Chaosstar:) De är fortfarande aktiva. Övriga känner jag inte igen (vilket inte betyder någonting alls, bara en reflektion från min sida)

(Björnström räknar jag inte, han har en specialställning:))

Bevaka tråden