Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCal-kalendrar försvinner

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-01-25 18:31

Min viktigaste kalender i iCal, den med arbetsrelaterat innehåll, visas inte. Filen ligger i Library/Calendars och har förväntad storlek relativt de övriga kalenderfilerna. Dvs större.
Någon som har ett tips på hur jag kommer åt den igen?
Kan en kalenderfil vara korrupt? Är det i så fall storleksbetingat?

iCal 1.5.2, Panther 10.3.2, T68i

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-01-25 19:13

Flytta orginalet nån annanstans, kopiera den och lägg den på skrivbordet. Dubbelklicka på den så får du veta om den är korrupt (iCal ska starta då med den filen). Är den hel så kan du lägga till den igen så.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-01-25 19:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tobbe Hj
Flytta orginalet nån annanstans, kopiera den och lägg den på skrivbordet. Dubbelklicka på den så får du veta om den är korrupt (iCal ska starta då med den filen). Är den hel så kan du lägga till den igen så.

iCal startar utifrån kalenderfilen ifråga lagd utanför Calendars, men fortfarande utan innehåll.
Skumt!

radera com.apple.iCal.sources.plist

Jag hoppas att du vid det här laget har lyckats återställa din arbetskalender?

Annars föreslår jag att du raderar [FONT="Courier New"]~/Library/Preferences/com.apple.iCal.sources.plist[/FONT]
Den återskapas av iCal, vilket borde lösa problemet.
Om man tar bort viss information om en kalender från den filen, så kommer kalendern inte att visas.

Kan en kalenderfil vara korrupt? – Jag testade med en kalenderfil som jag manuellt redigerade en "skada" i, och om man startar iCal med en sådan kalender, och sedan avslutar iCal, så sparas filen utan all den information som iCal inte kunde tolka, vilket tyvärr sannolikt är allt kalenderinnehåll i filen!
Annars vore det enkelt att manuellt reparera en kalenderfil, eftersom de är enkla textfiler (med teckenkodningen UTF-8). Tag en titt med Textredigeraren i kalenderfilen.

Så det är säkrast att alltid ha ordentlig säkerhetskopiering av sina viktiga kalendrar.

1
Bevaka tråden