Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ddr333 - Sdram?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag vill få förklarat för mig skillnaden mellan DDR333- och SDRAM-minne.
Jag funderar på prestandaskillnaden, pris för utbyggnad etc. Är det någon som vet varvtalen på dessa modeller hårddiskar? Jag grunnar för tillfället på om jag skall skaffa en eMac Superdrive, eller om jag skall spara ihop till en iMac 17-tum m. Superdrive. Priset är ju avgjort till eMacens fördel, men jag behöver lite råd och så. Sysslar en del med DV-film.

Mvh

Ingo

  • Oregistrerad
  • 2004-01-20 16:16

DDR - Double Data Rate
SD - Synchronous Dynamic

333 - Står för svängningar per sekund (MhZ)
finns allt från 100 till 400 i DDR/SDRAM

DDR minne updateras två gånger per svängning , Jämtemot 1 gång per svängning i SDRAM.. det ger inte dubbla prestandan men en mycket bättre minnesprestanda..

håller du på med film behöver du en snabb hårddisk.. vilket saknas i eMac... den kan du byta ut om du vill trottsa garantin..
Snabba minnen gör sig bäst i Spel och när vi pratar om tunga applikationer..

eMac - iMac 17"

Vi pratar om nästan 10 000:- skillnad...
Mycket pengar

Ska själv köpa en eMac Combo drive 640 MB ram och stopppa in en egendisk med tiden.. då iMac 15" för lite mer stålar..erbjuder en för liten upplösning...

Men snackar vi stil så har ju en iMac lite mer av det´;)
Spelar pengar ingen roll... iMac 17" med minst 512 ram

Tack ska du ha för den lektionen! Är det smartare att satsa på extern DVD-brännare, eller tänker du sätta in en sån också?

Ingo

  • Oregistrerad
  • 2004-01-20 22:59

Javisst, väntar tills de blir snabbare och billigare,det är de visserligen redan, men jag stressar inte..

Kommer då att byta ut den interna Combodriven mot någon dvd brännare...

Har du en annan dator tex pc så kan det vara en god ide att skaffa en extern brännare då kan du skifta mellan de..

  • Medlem
  • 2004-01-22 20:08

om du använder iDVD något så funkar den bara med Apple Superdrives. Det finns en Pioneer-modell, A06, om jag inte tar fel som också funkar med iDVD. Finns dock inga FW-brännare som funkar med iDVD såvitt jag vet.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 15:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ola Lidén
om du använder iDVD något så funkar den bara med Apple Superdrives. Det finns en Pioneer-modell, A06, om jag inte tar fel som också funkar med iDVD. Finns dock inga FW-brännare som funkar med iDVD såvitt jag vet.

Kanske går att flasha om den till fejkad superdrive, eller skaffa exakt samma modell från tillverkaren.. det är ju inte apple som gör brännarna

1
Bevaka tråden