Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag tolererar inte att bli kallad Nazist

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
Maktmissbruk skulle jag kalla det..

Dock inte utan att hålla med om att det va fel att kalla nån moderator nazi

På vilket sätt är det maktmissbruk att styra upp en situation innan den spårar ur på ett forum man äger själv?

  • Medlem
  • 2004-01-06 15:43

Dags att stänga denna tråd kanske?

Måste bara hålla med om vad som tidigare sagts från flera håll. Ta bort enstaka inlägg, motivera gärna varför. Men allt för ofta så har hela trådar spårlöst försvunnit bara för ett enstaka inlägg vara tvivelaktigt. Det känns inte motiverande att skriva inlägg då och bidra till att forumet faktiskt är ett forum.

Värst är nog spelforumet där man i princip inte kan råka nämna att man käkar chips samtidigt som man spelar Xbox eftersom man genast blir anklagad för att diskutera chippning av Xbox (vilket i sig inte är olagligt och inte borde vara förbjudet att prata om). Då ledsnar man på att skriva inlägg.

  • Medlem
  • 2004-01-06 15:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
På vilket sätt är det maktmissbruk att styra upp en situation innan den spårar ur på ett forum man äger själv?

Det var ju ingen situation innan trådarna började tas bort hejvilt....
nu tänker jag på JWS och nixons tråd inte nurells!

Men, håller ni inte med Bollman om att det har blivit väldigt mycket junk på sista tiden? Folk kan svara på saker de inte kan, kan vara allmänt otrevliga och skriver hellre snabbt än bra.

Varför inte prova någon ny variant? Låt alla endast få göra ett visst antal inlägg per vecka. Använd moderering liknande den Slashdot har och låt folk som har bra karma få göra fler inlägg.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
GRRR... Nu börjar blodet svalla igen... (såja lugn och fin...) Det är just det som behöver förändras. Att inte din subjektiva syn bara hux flux tystar ner utan förklaring. Ha tydliga regler och förfaringssätt som alla moderatorer utgår ifrån och redovisa dem. Om tiden inte finns så fundera på en annan lösning. Att låsa och lämna kvar stoppade trådar är dessutom ett synligt vattenmärke för "vad som gäller"!

Du fattar verkligen inte var du är någonstans eller hur?

1. Förklaring är inte nödvändig.
2. Modering är inte att "tysta ner".
3. Regler finns.
4. Vi är inte robotar, så alla bedömningar är mer eller mindre subjektiva. Objektiv 100% finns bara i laboratorier.
5. Det är frivilliga som moderar, därmed har de begränsat med tid och modereringen skall vara en bisyssla i uppdraget, inte huvudsaken.
6. Av det följer att modering kan inte ske i kommitter för att destillera fram 100% objektivitet. Fler moderatorer kan inte konsulteras om vartenda inlägg.
7. Alla som bryter mot reglerna stjäl i praktiken tid från vettigare och mer konstruktiva saker (framförallt roligare) genom att kräva "objektivetet", "motiveringar" och annat skräp. Har jag begränsat med tid så kan jag antingen göra kul, konstruktiva eller vettiga saker eller skriva motiveringar till inlägg till personer som bryter mot reglerna. Hmmmm... Vad skall man välja?
8. Forumet är i privat ägo (se det som en privat fest med flera värdar) och därmed är det bara att acceptera villkoren för deltagandet, eller skapa ett eget forum. (Som omedelbart drabbas av samma problem, men då är det din tids som äts upp av idiot-hantering och då är det inte lika kul eller hur?)

Tänk en gång till på orsak, verkan-sammanhang och konsekvenser av dina förslag innan du skriver inlägg.

/Ola
P.S. Om någon nu tror det så är jag inte moderator.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2004-01-06 15:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag kommer inte tillåta att jag eller någon annan som frivilligt driver 99mac blir kallad för nazist - det vill jag göra väldigt tydligt.

Livsstilsforumet är borta tills vidare. Låt oss koncentrera oss på MacWorld Expo 2004 SF imorgon istället.

Helt rätt.
Det är er sandlåda och passar inte eller börjar man anklaga de styrande så kan man dra dit pepparn växer.

Detta är ett Mac forum och inget politikerinstitut eller dylikt. Vill man prata om sådan tycker jag man får göra det någon annanstans.

  • Medlem
  • 2004-01-06 16:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
Dags att stänga denna tråd kanske?

Ja det kanske är dags :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 16:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
/Ola
P.S. Om någon nu tror det så är jag inte moderator.

Tack och lov för det!!! Önskar det fanns en "mute"-knapp...

Jag tänkte stänga den här tråden nu.

Jag har fått ett PM ifrån Nurell där han ber om ursäkt för det som skrivits och jag är helcool med det. Han och PJW och alla andra är välkomna hit som vanligt. Vi kan väl se det här som ett exempel på hur lätt det är med missförstånd över internet (skriven text tolkas inte lika lätt som tal).

MWSF börjar om ett par timmar...

Bevaka tråden