Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag tolererar inte att bli kallad Nazist

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-01-05 23:39

Hur kopplar man upp sig imorgon för att vara med om det som sker? Vad behövs?

  • Medlem
  • 2004-01-05 23:45

Det här är ju katastrof för "Världens längsta tråd"

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-01-05 23:47

Den som var så viktig!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 00:10

jag älskar den konservativa macaren

/e

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 00:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erran
jag älskar den konservativa macaren

Med risk för att hamna off topic kan jag inte annat att hålla med. Av din avatar att dömma altså. Klockan går ju baklänges.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 00:21

jo efter som världen håller på att totalhaverera borde vi noga alla sätta på oss den konservativa bakåtklockan, bara att blunda och när du öppnar ögonen har inte det som just hände hänt....perfekt, inget ansvar eller efterbetänkligheter

med en bakåt klocka hade detta inlägg hamnat i livstil.

/e

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-01-06 00:27

De är inte allt för vanligt att jag går in i heta diskussioner, men med denna diskussion måste jag göra ett undantag.

Jag blir minst sagt upprörd över att någon gör liknelser av WW2 och Björmström & CO.
B&CO har arbetat hårt under alla år med att få 99mac till de mest aktiva mac forumet i sverige.
För att reglera de växande antal medlemar och samtidigt hålla höga kvalité krävs hård rikt linjer. Livstil har för mig alltid varit ett frågetecken, de tillför inte mitt MAC ägande något särskilt. För folk som måste lätta sitt hjärta i diverse blah-blah diskussioner finns de andra forum (inget forum nämnt, inget glömt).

Björnström & CO stå på er, ni gör ett stort jobb för MAC ägare i sverige.

Postad via WAP (SonyEricssonT610/R201 Profile/MIDP-1.0 Configuration/CLDC-1.0)

Väntar med spänning på den nya versionen av 99mac och hoppas på en bra lösning av livsstilsproblemet. Står helt och fullt på martins sida, sånt har ska man inte tolerera.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-06 00:35

När vi ändå håller på och tjafsar:

Jag tänker inte kommentera bakgrunden till det här beslutet så mycket, eftersom jag inte känner till det, men det luktar lite dagisfasoner från vissa medlemmar.

Men det jag vill säga är att det tyvärr modereras lite väl hårt/felaktigt ibland. Ibland raderas t.ex. hela trådar p.g.a. ett tvivelaktigt inlägg vilket inte är särskilt bra. Jag tycker att moderatorer ska vara försiktiga med raderingsknappen. Viss censur är nödvändig. Men radera så lite som möjligt. Varna, lås, styr upp. Men undvik att radera in i det sista.

  • Medlem
  • 2004-01-06 00:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gluffs
Livstil har för mig alltid varit ett frågetecken, de tillför inte mitt MAC ägande något särskilt. För folk som måste lätta sitt hjärta i diverse blah-blah diskussioner finns de andra forum (inget forum nämnt, inget glömt).

Björnström & CO stå på er, ni gör ett stort jobb för MAC ägare i sverige.

Jo det gör det, det sammanför människor och skapar en gemenskap mellan folk som gillar mac.

Jag kände inte PJW, har aldrig träffat honom men jag har läst hans inlägg nästan varje dag i flera år.. Jag gillade honom och tycker att det var synd att hans farväl togs bort.

Att trådar av supporttyp har tappat mot inläggstrådar är bara naturligt. Bra svar till dom 1000 vanligaste problemen finns redan här, sammtidigt som MacOS blir mera utvecklat och lättare att använda samt mer problemfritt och användarana blir mera van minskar behovet av supportinlägg...

Att hela trådar raderas pga enstaka inlägg sker dock väldigt sällan. Vi tar vanligtvis bort de onda inläggen och låter tråden leva vidare. Men om dessa inlägg tar upp flera sidor brukar tråden tas bort, ja. Däremot bör vi bli bättre på att meddela inblandade personer varför.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 00:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag håller med - det bör finnas ett PM, en kommentar eller liknande.

Den dag vi hittar tillräckligt med folk att driva siten ska vi införa det direkt.

KANON! Annars känns det just som att någon tystar ner godtyckligt utan att man förstår varför.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 00:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Att hela trådar raderas pga enstaka inlägg sker dock väldigt sällan. Vi tar vanligtvis bort de onda inläggen och låter tråden leva vidare. Men om dessa inlägg tar upp flera sidor brukar tråden tas bort, ja. Däremot bör vi bli bättre på att meddela inblandade personer varför.

Många vittnar om det nu när det kommit upp till ytan, så oansenligt få kan det ändå inte vara. Dina små kommentarer om varför vissa inlägg tagits bort är precis vad som behövs, men också av hela trådar (och en genomgående policy): En redovisning av modereringen. Då kommer fler definitivt bli gladare och missnöjet här minimeras!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 01:02

w00t, de flesta vet nu vad som hände. Dumt att börja nysta från början nu tycker jag... Björnström och Nurell kommunicerar också, so....drop it!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Många vittnar om det nu när det kommit upp till ytan, så oansenligt få kan det ändå inte vara. Dina små kommentarer om varför vissa inlägg tagits bort är precis vad som behövs, men också av hela trådar (och en genomgående policy): En redovisning av modereringen. Då kommer fler definitivt bli gladare och missnöjet här minimeras!

yep, en hörnsten i forum moderation.
plus att det minskar risken att samma sak händer igen om folk får se tydligt vad som gäller (även om folk borde fatta att vissa saker säger man bara inte om en människa)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 01:06

Tydligen fler som lämnar forumet. Trist! Jag gillade både det Nurell och PJW skrev.

Personlig parantes:
Jag känner igen Nurells något framfusiga men ironiska tonfall. Han kan omöjligt ha menat detta om någon i 99macs ledning. Trots det var det väl hans ordval inte helt optimalt.

Men det är ju ingen ide att gräva i det där mer. Det som har skett har skett. Dags att se frammåt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 01:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
yep, en hörnsten i forum moderation.
plus att det minskar risken att samma sak händer igen om folk får se tydligt vad som gäller (även om folk borde fatta att vissa saker säger man bara inte om en människa)

Absolut. Det gäller att markera felsteg tydligt med tyglarna så att folk klart och tydligt förstår vad som är rätt och fel här på forumet. Annars är det lätt att saker och ting skenar iväg.

Liksom tidigare påpekats i tråden vore det alldeles utmärkt att markera dessa "felsteg" genom kommentarer, låsta trådar, tillsägelser. Och inte genom raderade trådar/inlägg som första åtgärd. Där håller jag helt och hållet med.

  • Medlem
  • 2004-01-06 01:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
w00t, de flesta vet nu vad som hände. Dumt att börja nysta från början nu tycker jag... Björnström och Nurell kommunicerar också, so....drop it!

OK, tog bort bilderna.

  • Medlem
  • 2004-01-06 01:13

Jag tycker att det är synd att livsstil har försvunnit, om än bara tillfälligt. Jag har iofs inte skrivivt så mycket där, men som Nixon sade ovan, det hjälper till att förstå mer av vilka de andra på 99 är. Även om det finns andra siter som kan tillhanda hålla tjänster för det så är det inte samma personer som är där, och det är ganska kul att se att "han som hjälpte mig med det å det" funderar på att köpa ny bil och vill ha tips.

Uttalandet om Hitler låter lite Nurellesque, mao oftast inget illa menat men som vid en första anblick ser ganska kaxigt ut. Sådant bör man tåla, men jag förstår också Björnström, att bli påhoppad på nätet, speciellt på en sida som man äger och sköter, är aldrig kul eftersom det är offentligt men ändå så ruskigt anonymt. Hoppas att allt snart är tillbaka som vanligt, hösten har varit lite stormig annars här på 99mac.

Nu missade jag bråket om modereringen men jag kan säga att en tråd på livsstil som jag var med i stängdes för någon månad sedan. Förmodligen var mitt inlägg där det sista (skrev sent på natten och somnade sedan) och var en historisk kommentar i ett ämne som är känsligt. Vet inte om det var den som startade tråden eller en moderator som avbröt, men man får en känsla av "vad har jag gjort" när man ser att det är borta och vill nästan be om ursäkt. Att komma igång med PM till inblandade låter som en mycket bra idé!

Till sist, synd att förlora både Andersson och PJW på samma dag. Hoppas verkligen att de kommer tillbaka för de var två perosner som bidrog till att göra 99mac till det fantastiska ställe det är!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 01:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
OK, tog bort bilderna.

Tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-06 01:33

Bra exempel på moddning av forum tycker jag är webforum, www.webforum.nu. Olika forum har olika moderatorer, vanliga användare som tar "ansvar" inom det ämnet man kan bäst. Det finns inte några få personer som moddar utan en hel grupp, det blir inte så personligt då. Sedan redovisas man alla modifiering noga:
tex:
Låst med anledning av webForums regler §3.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med X alternativt forumledarna.

X
Moderator, webForum

Tråd låst, inlägg borttagen osv, man skriver orsak enkelt efter en mall och man hänvisar till regelverket och paragrafen och påminner om att kontakta moderatron privat eller forumsledaren så inga inlägg om beslutet tas i tråden eller i forumet. Tycker systemet fungerar utmärkt! Man slipper helt enkelt missförstånd eftersom allt finns redovisat klart å tydligt.
mvh

å hoppas det blir mycket skoj imorron vid 18-tiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 01:35

Det låter som ett byrokratiskt och korrekt system i allra högsta grad. Men det tar ju en hel del tid att formulera ett komplett regelverk för ett forum. Man skriver ju inte en samling korrekt formulerade lagparagrafer i en handvändning direkt.

I övrigt (tills det finns paragrafer att följa) är väl dock principen väldigt bra. Att enkelt skriva varför tråden stängdes osv.

  • Medlem
  • 2004-01-06 01:41

Jag tror iofs att det ibland vore bättre att frysa trådar och ställa dem i någon slags digital skamvrå, androm till varnagel. Att de bara försvinner kan faktiskt kännas lite som ett övergrepp och tillgång till det förhatliga materialet kan kanske lugna känslorna, samtidigt som det markerar var ribban ligger. Den här tråden antyder att B-ström kallats nazist, vilket jag nog tycker är en överreaktion på ett illa formulerat inlägg. Kan dock vara bra att få veta hur känsligt ämnet är, på det att vi alla vet vilka hänsyn som bör tas och i vilka mått.

Att sedan livsstil försvann (bara till Gränslandet, sägs det?) förvånar mig inte, dftersom det tycks ha varit en öm liktorn länge. Jag beklagar det, men accepterar det, eftersom det här inte är en tjänst jag betalar för. Skulle dock ha känts justare om stängningen kommit efter tydligt uttalade ekonomiska, alt. macpuristiska, argument. Nu känns det som om det infamt hitleriösa inlägget använts som svepskäl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 01:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av markus
Bra exempel på moddning av forum tycker jag är webforum, www.webforum.nu. Olika forum har olika moderatorer, vanliga användare som tar "ansvar" inom det ämnet man kan bäst. Det finns inte några få personer som moddar utan en hel grupp, det blir inte så personligt då. Sedan redovisas man alla modifiering noga:
tex:
Låst med anledning av webForums regler §3.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med X alternativt forumledarna.

X
Moderator, webForum

Tråd låst, inlägg borttagen osv, man skriver orsak enkelt efter en mall och man hänvisar till regelverket och paragrafen och påminner om att kontakta moderatron privat eller forumsledaren så inga inlägg om beslutet tas i tråden eller i forumet. Tycker systemet fungerar utmärkt! Man slipper helt enkelt missförstånd eftersom allt finns redovisat klart å tydligt.

Ja det låter ju precis som man skulle önska. 99mac har blivit väldigt stort på kort tid och har nog växtverk och barnsjukdomar. Vi kommer förhoppningsvis dithän, inte minst tack vare dagens händelser.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Tydligen fler som lämnar forumet. Trist! Jag gillade både det Nurell och PJW skrev.

Personlig parantes:
Jag känner igen Nurells något framfusiga men ironiska tonfall. Han kan omöjligt ha menat detta om någon i 99macs ledning. Trots det var det väl hans ordval inte helt optimalt.

Men det är ju ingen ide att gräva i det där mer. Det som har skett har skett. Dags att se frammåt.

Håller med om att vi ska se framåt istället. Och jag har inte heller läst det som ledde till detta. Men när det gäller just nämnda Nurell så kan jag inte hålla med om uppskattningen av vad han skriver, inte efter hur han betedde sig vid lanseringen av iTunes för PC där han spårade ur totalt (så pass att han avskräckte folk från att använda mac och gav 99mac ett dåligt rykte). Och det är inte första gången som han använt osmakliga liknelser med Hitler.

Men som sagt, låt oss njuta av vad tisdagskvällen har att erbjuda istället!

  • Medlem
  • 2004-01-06 02:45

Allt gick överstyr. Nurell skrev ett helidiotiskt inlägg och Björnström fick naturligtvis spasmer i det gamla Delete-fingret. Det var bara ren tur att han inte raderade hela internet!

Nurell borde sättas i 99macs digitala skamvrå i en vecka, med en stor dumstrut på huvudet, göra avbön och offentligt skära av sig ena lillfingret (virtuellt förstås). Men sedan ska han banne mig förlåtas och få dricka sake hela kvällen med hela sällskapet.

Allt ska vara frid och fröjd. Det finns ingen anledning att gräva ner sig i gammalt gråll. Nurell är ingen elak kille. Han skriver bara korkade saker ibland... väldigt korkade saker. (Till skillnad från enstaka jubelidioter som skriver rent psykopatiska saker, men dessa bör vi kanske inte nämna vid namn.)

Men se så, dunka varann i ryggen nu och var vänner igen! Allt var ett misstag, och alla kan göra fel, eller hur?

Om moderatorerna kan gå in i vilket inlägg som helst och ändra texten, kan dom sudda ut oönskat material och samtidigt med röd text berätta att så skett. Då får alla en klarhet i vad som hänt och får enkelt reda på varför citat inte hittats tidigare i tråden eller att vissa inlägg svarar på saker som inte hittas i andra inlägg. Frågan är då om det som moderator går att göra så utan skript?

12 h 2 minuter kvar och det går såååååååå saaaaaktaaaa......

Jag tycker det var rätt att radera Nurells inlägg om Hitlerfasoner men jag hoppas ändå att moderatorerna som princip hellre friar än fäller.

Jag tror att väldigt, väldigt många är här av samma anledning som jag_– att dela med sig av den kunskap man själv har och dra nytta av andras kunskap inom andra områden, men OCKSÅ som tidsfördriv och cybergemenskap.

Om man modererar för hårt så försvinner de mer udda personligheterna, de som ofta gör drastiska, och ibland korkade uttalanden, och försvinner de gör det i mitt tycke hela 99mac tristare.

Efter att ha läst en massa inlägg här och på andra forum inser jag att ni verkligen inte gillar moderering - och då kan ju livsstil aldrig komma tillbaka. Detta gjorde mig lite fundersam.

Bevaka tråden