Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk från 5200 i en PM450?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min pappa hade en Performa 5200 som bara dog ett dag sedan. Föga tragiskt egentligen med tanke på hur bra den var men ändå

Han skickade med hårddisken med mig och nu undrar jag om jag möjligtvis kan koppla in den på vanligt sätt i min PM450 och se om det finns något kvar att rädda på den?

Hur gör jag i så fall?

/Björn

Låt oss anta att det är en Power Mac G3/G4 450 Mhz du har (och inte en Performa 450) så ska det inte vara några som helst problem. Performa 5200 har väl IDE/ATA-gränssnitt till disken så du kan bara stoppa i den i din dator antingen på en egen ledig ATA-buss eller i den befintliga till den disken du har.
I det första fallet måste du koppla/bygla disken som Master och i det andra måste den byglas som Slave.

Jag tror den första generationen av blå-vita G3:or inte kan hantera dubbla enheter (Master och Slave) så då måste du tillfälligt använda CD-spelarens ATA-koppling.

Tänk på att det eventuellt kan behövas en ny ATA-kabel med uttag för dubbla enheter, men det finns att köpa i vilken pc-affär som helst.

Japp, det är en PM G4 jag har. Gold!

Då får jag försöka mecka ihop det ikväll och se om det funkar.

Tackar!

1
Bevaka tråden