Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe Fontfolio

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har inte greppat hur Adobe Fontfolio funkar..
Om jag fattar Adobes egna produktbeskrivning rätt så har fontfolio 9.0 endast 175 teckensnitt i OpenType format, dvs plattforms oberoende. På en CD med 2750 teckensnitt kan man alltså bara köra ca 5% på mac os? (eller har jag fått allt om bakfoten?)

  • Oregistrerad
  • 2002-11-13 15:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: erik leonsson:
Har inte greppat hur Adobe Fontfolio funkar..
Om jag fattar Adobes egna produktbeskrivning rätt så har fontfolio 9.0 endast 175 teckensnitt i OpenType format, dvs plattforms oberoende. På en CD med 2750 teckensnitt kan man alltså bara köra ca 5% på mac os? (eller har jag fått allt om bakfoten?)

Du kan köra alla postscripttypsnitt med. Så du kan köra alla 2750. Men med opentype kan du skicka dem mellan Win Xp och Mac OS X utan problem.

titta även på den här tråden om open type:

http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=27;t=000242

[ 13 November 2002, 15:16: Meddelandet ändrat av: :::NIKKE::: ]

Tack! Tänkte väl det, lät ju galet..

Men TrueType är bara PC va?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: erik leonsson:
Tack! Tänkte väl det, lät ju galet..

Men TrueType är bara PC va?

Absolut inte! TrueType är så vitt jag vet ett samarbete mellan Apple och Microsoft. Det är dock så att det finns två varianter: TrueType mac och TrueType PC. Alltså, de är plattformsberoende, men i allra högsta grad även för mac! Det kom i samband med system 7 tror jag och har varit ett bra format för skrivare hemma, medan PS har varit typsnittet för tryck.

1
Bevaka tråden