Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stor är en projektfil i (!)iDVD?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min fråga är om iDVD, men jag hittar inget forum om det: hoppas det går bra här ... ?

Min första DVD gjord med iDVD var hellyckad Men projektfilen beter ser på ett ovantat sätt:
- när jag först sparade filen, var den 158 Mb för 90 minuter video
- ett par timmar senare var den 1.8 Gb
- nästa dag, en kopia av denna fil på en annan hårddisk var 3.67 Gb
- 4.5 Gb är' för lite' utrymme för att 'spara som'
- jag sparade 1.8 Gb-varianaten på en annan partition, och så var den plötsligt 36 Mb
- 57 Mb var 'för lite ledigt utrymme' för att kopiera dessa 36 Mb
- men jag kunde 'spara som', återigen 36 Mb

Är det nån som förstår vad som pågår?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-21 00:50

Det där med storleken på olika hårddiskar har jag ingen aning om , men så fort du lägger in en fil börjar iDVD koda den (därav att den växt från 158MB till 1,8 Gig). iDVD har två format den kodar i, ett för 60 min och ett för 90 min video. Har aldrig testat att köra så långa filmer men teoretiskt kodar den materialet så att det får plats på en DVDskiva (4,7Gig). Och om du säger att du lagt in 90 min video så är det i närheten av den storleken projektfilen bör bli när den kodat färdigt (x antal timmar beroende på vilken dator du har).

  • Oregistrerad
  • 2004-02-04 21:17

Hur kan i-dvd ha två format som den kodar i, när programmet påbörjar kodning redan innan det vet om jag vill göra ett projekt på 60min, eller ett på 90 minuter ?
Får inte ihop det rent logiskt......förklara för mig!

Hur iDVD vet ...

Jo - som jag förstår det - börjar iDVD 3 med att anta att du kommer att ha 60 minuter, och när du ev. lägger till din första fil som tar projektet över detta, så frågar den om du verkligen ska ha längre tid och då vill ändra till det lägre kvalitets-format.

iDVD 4 'vet' i förväg i och med att det finns en inställning i preferenserna för att välja 'Best quality' eller 'Best performance', som man får ändra innan man sätter i gång; fast man har ett val bara för projekt upp till 60 minuter.

David

bekymmer med iDVD 4 ...

Den som har haft bekymmer med iDVD 4 - vilket verkar vara så gott som var och en som har försökt använda det - kanske vill tiita på en sammanfattning jag har gjort här:

www.New-Renaissance.eenet.ee/burning_dvds

David K

  • Oregistrerad
  • 2004-02-05 07:03
Ursprungligen av David the Harper:

Jo - som jag förstår det - börjar iDVD 3 med att anta att du kommer att ha 60 minuter, och när du ev. lägger till din första fil som tar projektet över detta, så frågar den om du verkligen ska ha längre tid och då vill ändra till det lägre kvalitets-format.

iDVD 4 'vet' i förväg i och med att det finns en inställning i preferenserna för att välja 'Best quality' eller 'Best performance', som man får ändra innan man sätter i gång; fast man har ett val bara för projekt upp till 60 minuter.

David

Vilket då innebär att mina första 60min ligger på en kvalitétsnivå ( utifrån att progr.. tror jag bara vill göra en 60min ) och den resterande delen av projektet kodas med lite sämre kvalité, eller ?
Låter synnerligen korkat, man vill ju ha samma kvalité på hela projektet.
Du skriver också att i-dvd frågar om man verkligen vill ändra till det lägre kvalitéts-formatet, men ändringen kan ju bara ske på de kommande filerna man lägger till....eftersom de första filerna upp till 60min redan har börjat kodas.

Det vore intressant o få veta lite vad de olika nivårena innebär. Te.x då man jämför första versionen då man bara kunde skapa en dvd på 60min. Är kvalitén för ett projekt på 90 min lika bra som den första versionen på 60, om du förstår vad jag menar

> Vilket då innebär att mina första 60min ligger på en kvalitetsnivå
> (utifrån att progr.. tror jag bara vill göra en 60min ) och den resterande
> delen av projektet kodas med lite sämre kvalité, eller ?

Inte vad jag vet; jag antar att i ett normalt förfarande man hinner drag alla filer till fönstret innan programmet börjar koda; själv har jag varken läst eller upplevt vad som händer om man skulle dra en extra half-timmes material efter att ha låtit bakgrundskodning börja: men jag skulle förvänta att programmet skrotar den kodningen det hunnit med i och med att jag klickar på 'ja' till 'lägre kvalitet', vilket jag måste göra innan det accepterar det extra innehållet.

> Det vore intressant o få veta lite vad de olika nivåerna innebär...
> Är kvalitén för ett projekt på 90 min lika bra som den första versionen på 60 ...

Jag har inte hittat nån förklaring om detta; skulle t.o.m. vilja veta om man överhuvudtaget uppfattar skillnaderna i kvalitet med vanlig konsumentutrustning - det nämns nånstans om 'en liten kvalitetsförsämring', jag har själv inte märkt nåt, och är nöjd med att inte göra det

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-09 13:26
Ursprungligen av David the Harper:

själv har jag varken läst eller upplevt vad som händer om man skulle dra en extra half-timmes material efter att ha låtit bakgrundskodning börja: men jag skulle förvänta att programmet skrotar den kodningen det hunnit med i och med att jag klickar på 'ja' till 'lägre kvalitet', vilket jag måste göra innan det accepterar det extra innehållet.)

Precis så verkar det fungera, programmet skrotar den kodning som redan gjorts och börjar om från början igen.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-21 09:22

Ok, tack för svar, och ni verkar ju veta vad ni pratar om.

1
Bevaka tråden