Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt videosystem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på och kollar runt efter ett system baserat på FCP4.
Jag behöver tips på realtidskort som kan hantera SDI in/ut och Komponent in/ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-26 15:40

DeckLink-korten eller Aja:s Io är det du söker. Titta in på vår web för mer info och priser eller slå oss en signal.

www.inmedia.se - 08-440 78 80

Har kollat en del på DeckLinkkorten och det verkar som den bästa lösningen, verkar vara prisvärda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-26 17:41

Marcus, beroende på vad du är ute efter finns en del olika kort/lösningar.

AJA Io har nu tre boxar (BOB:ar) man kopplar via FireWire. Här kan du få "alla" in/ut du vill (Digitalt och Analogt) i en box (Io), en "digital box" (Io LD) eller "analog box" (Io LA). Skillnaden är främst priset (c:a 12 000 kr för de mindre, c:a 24 000 kr för den större med "allt").

Vi kör med en Io på jobbet. Du kopplar en FireWire-sladd till G4:a eller G5:an. Minimumkravet tror jag är Dual 800Mhz G4, rekommenderat är Dual 1Ghz G4 för RT Extreme. Denna box har då:

- SDI in/ut
- Component in/ut
- Composite in/ut
- S-video in/ut
- 4 Ch anaologt audio in/ut
- 8 Ch digital audio in/ut
- RS-422 controller
- Genlock

Ja, i stort sätt allt! Sen finns som sagt två mindre varrianter också då om man vet att man bara behöver digitlat eller analogt.

I och med FCP4.1 är jag nöjd med Io:n. Tidigare led den av lite irriterande fel, som nu dock blivit fixade. Jämför med bl.a. ett Igniter X kort känns den mer responsiv vid ex. DV-redigering. Men Io:n fixar även 10-bit, okomprimerad SD om du så vill.

Alternativet är som sagt Decklink, Igniter X eller Cinewave. Vad jag hört så är faktiskt vissa av dessa kort en BEGRÄNSNING i ett G5-redigeringssystem. Ett plus på dessa kort är dock att alla av dem har viss realtidsfunktionallitet i hårdvaran (colorcorrection ex). Dock kan man inte blanda denna med RT-extreme (som Io:n "lever" helt på). RT-extreme ger MYCKET, men ger inte alltid 100%-ig kvalité. Vissa kort stödjer även "multiple codecs in the same timeline". Detta kan vara otroligt bra om du ex. filmar med DV men ska köra kompositing-arbete och du då lär vilja gå över till okomprimerat.

Ta kontakt med en ÅF skulle jag säga:

- Dynamix (Igniter)
- InMedia (Io, Decklink bl.a.)
- Protel (Io, Cinewave bl.a.)

Ett par forum för mer info:
http://www.2-pop-com
http://www.creativecow.com

Lycka till.

Tack så mycket! Om jag nu skulle vilja degradera till ett system med enbart ett kort för realtidseffekter/uppsnabbning av rendering i FCP4 och använda mig enbart av en bandare med firewire och köra komponent alt. sämre signal genom den in i datorn, finns det några bra alternativ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-27 19:44

Tja... Alltså, du kan ju koppla en FW-bandare direkt till maskien och köra DV. Sen finns en uppsjö s.k. "DV converters" från 3000 - 30 000 kr (typ).

Nackdelen med dessa är att de kör just bara DV och inget annat. En "Io" gör samma sak, fast klara en rad olika format.

Tyvärr tror jag inte det direkt finns några "realtids DV-lösning" för Mac direkt av typ Matrox RTx eller vad de heter. Dock får du du med rätt hårdvara de realtidsfunktioner du behöver ALT. ger dig en G5:a i FCP4 väldigt mycket också, ut genom FW till ett DV-deck om du så vill. Har du tillräckligt snabba diskar får du ut 9 strömmar video eller så.

Har Decklink Pro funkar bra hittills

1
Bevaka tråden