Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vad hinner komma innan longhorn?

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .

[QUOTE]Skrevs ursprungligen av Sundevall
[B]jag tror / hoppas att MacOS kommer att få:

* Ökad funktionalitet i Docken (många klagar ju)

på vilket sätt ska det bli bättre, inte för att jag tycker den är fulländad men, vad klagar man på.

Det finns ju en del kritik kring findern oxå, att den inte är direkt logisk, trots allt.

jag tycker i o för sig att den är betydligt bättre än i jaguar.

märkningen har det även klagats på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 19:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
jag skulle vilja se ett bra sätt att avinstallera program. har sagt detta förut.

dra programmet till papperskorgen, en fråga kommer upp om du även vill ta bort pref. filer eller låta de ligga kvar. ALLT slängs/ avinstalleras.

visserligen är det enkelt i mac att bara dra en program ikon o sen försvinner programmet, men pref filen ligger kvar och i vissa fall så finns även annat krafs kvar.

och jag vill inte se ett program likt avinstalleraren i windows. användarvänlighet tack.

För en kontrollfreak kanske... prefs-filerna innehåller ju väldigt värdefull information (flera månaders finlirande med inställningar) i förhållande till hur liten plats de tar. Jag tror program som spring cleaning och liknande jobbar med att ta bort gamla (oanvända) prefs-filer.

Och visst gör Apples upplägg med com.apple.program.prefs det lättare för ett avinstalleringsprogram. Men hur många använder faktiskt denna namnkonvention? De programinställningar som man verkligen stör sig på är ju de som slänger in flera filer eller mappar i Preferences. (typiskt Microsoft f.ö.) Och de går ju inte att ta bort med ovanstånde logik.

We're doomed!

jag stör mig i o försig inte på att hela biblioteket är fyllt med prefs filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 20:06

Inte jag heller som sagt, så länge det inte äter massa plats på min lilla 20-gigabytare

Avinstallerare är för PC!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 20:08

Det finns tiotusentals filer man kan reta sig på under skalet på OS X i så fall. Jag bryr mig inte. Inställningsfilerna är vanliga textfiler och påverkar inte datorns funktion.

Jag hoppas Apple jobbar på ett bra system för metadata. Jag är lite färgad av att ha läst Siracusas senaste men han har en god poäng. Och som han skriver så jobbar Microsoft hårt för att lämna det som Apple uppnåt i och med OS X:

The Mac OS X metadata situation has not improved. If Apple is working on a grand new vision for filesystem metadata, it is not present in Panther. The result of the three-year wait for Finder labels does not set a good precedent in this area, but I am still cautiously optimistic, if only because the issue is quickly become much too large to ignore. Microsoft is finally making its move in this area, and must be quite smug about Apple's decision to regress its metadata capabilities with Mac OS X. Apple's development of the Mac OS X metadata system has gotten it to a place that Microsoft has been working for years to get away from. Wake up, Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 21:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
på vilket sätt ska det bli bättre...

1. Jag vill kunna dela upp Dock i flera olika delar. Tex en dokument del och en program del.

2. Vill kunna lägga in rymd, flexibelt utrymme och avgränsare.

3. Inte behöva använda cocktail eller Tinkertools för att "pinna" Dock i hörnen.

4 Ta bort begränsningen att alla dokument (om man har många) inte syns när man tittar i en mapp som ligger i dock.

5. All man kan välja hur mappar som ska sorteras. Bokstavsordning, storlek och ändringsdatum osv

6 Att man kan välja när dock ska visas och när den ska gömmas beroende av vilka program som är i förgrunden. När jag är inne i vissa program vill jag att Dock ligger gömd i botten och till höger. I andra synlig vänster sidan, kanten längst upp.

7 Att man kan dra en fil till en mapp i Dock och sedan gå navigera ner i mappen och släppa filer längre ned. Vill även kunna hämta upp filer.

8. Att märkning av filer och mappar ska synas i Dock.

Tillägg: Stavning och extra förklaring.

Senast redigerat 2003-11-12 00:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 21:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Jag bryr mig inte.

Kör du ens Mac OS X?

Citat:

Skrevs ursprungligen av arru
Inte jag heller som sagt, så länge det inte äter massa plats på min lilla 20-gigabytare

Avinstallerare är för PC!

fast nu pratade jag inte om en avinstallerare utan bara det att man genom att enbart dra programmet till papperskorgen även kan få med annat som runt hd´n som tillhör programmet.

Om man nu vill ta bort en pref fil exempelvis utan att vara ett dator proffs och leta i biblioteket.

annars håller jag med - inget program för detta

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
1. Jag vill kunna dela upp Dock i flera olika delar. Tex en dokument del och en program del.

2. Vill kunna lägga in rymd, flexibelt utrymme och avgränsare.

3. Inte behöva använda cocktail eller Tinkertools för att "pinna" Dock i hörnen.

4 Ta bort begränsningen att alla dokument (om man har många) inte syns när man tittar i en mapp som ligger i dock.

5. All man kan välja hur mappar som ska sorteras. Bokstavsordning, storlek och ändringsdatum osv

6 Att man kan välja när dock ska visas och när den ska gömmas beroende av vilka program som är i förgrunden. När jag är inne i vissa program vill jag att Dock ligger gömd i botten och till höger. I andra synlig vänster sidan, kanten längst upp.

7 Att man kan dra en fil till en mapp i Dock och sedan gå navigera ner i mappen och släppa filer längre ned. Vill även kunna hämta upp filer.

8. Att märkning av filer och mappar ska synas i Dock.

Tillägg: Stavning och extra förklaring.

kan låta som rimliga önskemål

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag hoppas Apple jobbar på ett bra system för metadata. Jag är lite färgad av att ha läst Siracusas men han har en god poäng. Och som han skriver så jobbar Microsoft hårt för att lämna det som Apple uppnåt i och med OS X:
[/i]

Jag är inte så inne på detta, men exakt vad är det som microsoft ska lämna och apple gå in i. metadata, nån som kan förklara mer i detalj.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-12 08:44

En lång artikel om metadata av ovan nämnda John Siracusa.

ok, men av lathet tänkte jag att någon kunde med enkla svenska ord kunde förklara för en idiot som mig.

Metadata är extrainformation kan man säga. Macen har alltid haft en system för metadata som fungerat genom att varje fil haft två delar, en datadel och en resursdel. För en bild så är själva bilden datadelen och i resursdelen fanns info om vilken typ av fil det var och vilket program som ägde filen (vilket program den skulle öppnas med alltså). Det gjorde att vi macanvändare aldrig behövde oroa oss för att ha rätt filändelse utan kunde döpa våra filer som vi ville. I en tid när PC-användarna fick döpa sina Word-dokument till "ADUPPSTS.DOC" så kunde vi macanvändare skriva "Adrians nya uppsats" vilket ju var klart snyggare.

Även en "thumbnail" av bilden kunde lagras i resursdelen. Program å sin sida hade nästan all information i resursdelen.

Systemet var smart på många sätt och vis, med det hade en allvarligt brist och det var att i kommunication med andra plattformar och över internet så fungerade det inte så bra. PC som plattform kan inte hantera macens resursdel och därmed försvinner den delen av en fil om man skickar den över nätet utan att packa den först.

I och med OS X så är inte resursdelen nödvändig längre (men den fungerar fortfarande), vilket program som ska öppna vilken fil kan avgöras genom filändelse på traditionellt PC-vis och program ser helt annorlunda ut. Den här ändringen har fördelar, men den har stora nackdelar också. Apple har frångått ett metadatasystem till något sämre, enligt många (framförallt John Siracusa). Microsoft å sin sida jobbar på ett filsystem i kommande Windows-versioner som ska hantera metadata.

Med reservation för att jag bara skrivit detta ur skallen...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-12 11:07

Olika exempel på metadata som operativsystem använder (olika i olika operativ/filsystem):

Filtyp
Skaparprogram
Skapardatum
Ändringsdatum
Läs/skrivrättigheter
Placering (sökväg)
Storlek
Låst/skrivskyddad
Kommentar
Märkning

Finns en massa mer, men det var några exempel.

Man brukar dela upp metadata för filer i två kategorier. En där man inte kan ändra metadatan utan att ändra den faktiska datan, och en där metadata kan ändras utan att filen ändras.

Exempel på den första kategorin är tex skapardatum, filtyp och storlek. Det går inte att ändra storleken på en fil utan att den faktiska filen ändrar storlek. Eller rättare sagt, ändrar man metadatan utan att ändra filen blir det knas.

Däremot kan man ändra tex läs/skrivrättigheter på en fil utan att själva filen ändras.

Ett filsystem som använder extremt mycket metadata är BeFS.

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
Kommer filsystemet att förändras, såsom det kommer att göra i longhorn.

Jag hoppas att man snart kommer se något magiskt ifrån beos filsystem killarna som apple tog in när be inc gick under...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
jag tror / hoppas att MacOS kommer att få:

* File Vault för hela OSet

omedelbart säger jag att det hoppas jag verkligen inte! om hela systemet skulle dekrypteras on-the-fly skulle det nog inte vara så roligt att jobba med datorn, eftersom du skulle märka en en rejäl prestanda sänkning..

Apple borde komma med något bättre.

Har det inte ryktats om detta tidigare, Beos????

Ahh, BeOS.... Det var tider det....

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
omedelbart säger jag att det hoppas jag verkligen inte! om hela systemet skulle dekrypteras on-the-fly skulle det nog inte vara så roligt att jobba med datorn, eftersom du skulle märka en en rejäl prestanda sänkning..

Märker inte av FV på min iBook 700.. men du har väl rätt i att om hela OSet krypterades / dekrypterades on-the-fly att det skulle bli en märkbar prestandaförlust. Men det är väl inte en feature som PowerBook G5 med MacOS 10.4 inte skulle kunna klara av?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Think Secret har rapporterat att 10.4 kommer att heta "Merlot". Apple har rapporterats registrera namn som Lynx, Cougar, Leopard, och Tiger som varumärken.

Om Panther kallades Pinot innan det släpptes och 10.4 nu kallas Merlot, så borde 10.4 heta nåt på M när det släpps. Ett hett tips är OS X Monchichi. Men det kanske inte är en katt? Eller?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-15 21:39

Kanske Markatta kan vara ett namn. Även om det egentligen är en apa så låter det ju i alla fall som om det vore en kisse

M-katt

Margay-katt kanske? Liten spräcklig vild katt i Sydamerika. Inte förrymd tamkatt alltså utan en egen art. Fast hittills har det ju varit lite tyngre katter. Annars är ju ozelot väldigt vacker...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Märker inte av FV på min iBook 700.. men du har väl rätt i att om hela OSet krypterades / dekrypterades on-the-fly att det skulle bli en märkbar prestandaförlust. Men det är väl inte en feature som PowerBook G5 med MacOS 10.4 inte skulle kunna klara av?

Den skulle nog klara av det men å andra sidan är det ju ens egna filer man vill skydda. Att en tjuv inte ska kunna se OS-filerna känns inte så himla prioriterat

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 14:21

Citat av Steve Jobs i början av November:
"They're hoping to be in 2006 where we were with Jaguar," Jobs said, adding, "We're going to have a few more releases by then."

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Falkenberg
Den skulle nog klara av det men å andra sidan är det ju ens egna filer man vill skydda. Att en tjuv inte ska kunna se OS-filerna känns inte så himla prioriterat

Jag är ingen expert, men att skydda systemfiler är väl ändå en del i att ha en säkert dator?

  • Medlem
  • 2003-11-23 15:02

Metadata = Data om data

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Jag är ingen expert, men att skydda systemfiler är väl ändå en del i att ha en säkert dator?

Ja man vill ju inte att vem som helst ska kunna se allt på ens dator men i fallet File Vault, alltså kryptering av filer är det de filer man själv skapar som är de man (i allmänhet) vill skydda. Tex. vill du kanske inte att en tjuv ska kunna se den ritning på en ny revolutionerande uppfinning, du kommit på, om han snor din dator men att han kan se själva operativsystemet, något han enkelt skulle kunna få tag på genom att köpa det i affär och som ändå är lika på i princip alla Mac OS X-datorer, gör inte så mycket. De filer du är rädd om är ju de du själv manipulerat och de ligger ofta i din hemkatalog dvs. den katalog som redan idag kan skyddas med File Vault. Men det är klart, det finns kanske de som vill gå steget längre och verkligen skydda precis allt du har på hårddisken och då hade det varit ganska smidigt.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2003-12-02 08:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av McFlurry
Om Panther kallades Pinot innan det släpptes och 10.4 nu kallas Merlot, så borde 10.4 heta nåt på M när det släpps. Ett hett tips är OS X Monchichi. Men det kanske inte är en katt? Eller?

10.4 = Mjau. Eller Meow på engelska då...:D

10.4 Hello Kitty

Bevaka tråden