Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iChat + BBB = segt

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-11-06 12:17

Att skicka filer med iChat via Bredbandsbolaget går riktigt segt, oavsett vilken uppkoppling mottagaren har. Vi snackar otroligt segt. Att ta emot filer går finfint.

Någon som vet vad detta kan bero på? Att skicka via andra protokoll funkar som det ska, det är just iChat som inte vill. Jag kör via en Airportstation, om det kan ha någon betydelse. Någon begränsning på just den porten hos BBB skulle man kunna gissa på, men då borde fler ha detta problem.

Någon som har en lösning?

Jag har inte haft några somhelst problem....Har tankat till både Ichat och PC-AIM-klienter via BBB med hastigheter uppåt 800 k/s.

Det låter som om något annat är knas...

  • Medlem
  • 2003-11-06 12:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Jag har inte haft några somhelst problem....Har tankat till både Ichat och PC-AIM-klienter via BBB med hastigheter uppåt 800 k/s.

Det låter som om något annat är knas...

Ja, med Chello, som jag hade tidigare, funkade det som det skulle. Problemen kom i.o.m. BBB. Det är deras fiber-lösning, kan de ha någon felaktig inställning i switchen i källaren? Låter ju långsökt det med...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-11-14 07:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av eQ
Ja, med Chello, som jag hade tidigare, funkade det som det skulle. Problemen kom i.o.m. BBB. Det är deras fiber-lösning, kan de ha någon felaktig inställning i switchen i källaren? Låter ju långsökt det med...

Bredbandbolaget har inga sådana inställningar att man stryper trafik på vissa portar.
Om det inte är så att du har hastighetsproblem med annat än iChat så ligger problemet med största säkerhet hos dig.
Är det så att de blir något strul med duplex förhandlingarna mot switchen så kommer man råka ut för taskig hastighet, speciellt med protokoll som tcp.
Duplex problem är ett av de vanligaste felen bakom låg bandbredd.

Testa att koppla in dig direkt i jacket med en tp kabel och se om du fortfarande upplever samma problem.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-14 09:59

Jag har precis samma problem, kommer inte upp i mer än några KB/sek när jag skickar filer via iChat. Tar jag emot går det lite bättre, men fortfarande långsammare än vad det borde göra.
Jag har BBB "in i väggeen", inte via telejacket vill säga.
Har testat både via Airport och med kabel direkt in i datorn, det gör ingen skillnad.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-11-14 21:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Jag har precis samma problem, kommer inte upp i mer än några KB/sek när jag skickar filer via iChat. Tar jag emot går det lite bättre, men fortfarande långsammare än vad det borde göra.
Jag har BBB "in i väggeen", inte via telejacket vill säga.
Har testat både via Airport och med kabel direkt in i datorn, det gör ingen skillnad.

Upplever du enbart problem med iChat eller har du låg bandbredd annars också, vid t.ex nedladdning från ftp och liknande?

  • Medlem
  • 2003-11-16 13:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Steve_E
Upplever du enbart problem med iChat eller har du låg bandbredd annars också, vid t.ex nedladdning från ftp och liknande?

För mig är det just iChat uppströms som går segt. Andra protokoll funkar som de ska.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-17 12:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Steve_E
Upplever du enbart problem med iChat eller har du låg bandbredd annars också, vid t.ex nedladdning från ftp och liknande?

FTP från tex Sunet ger utan problem 4-500 KB/sek, men via iChat är det nog inte mer än 4-5 KB/sek.
Så ja, bara via iChat.

  • Medlem
  • 2003-11-21 11:17

Jag har isolerat problemet till Airport basstationen. Både via trådlös och sladdburen uppkoppling genom basstationen så går iChat segare än sirap. Uppkopplad direkt mot jacket i väggen går det så snabbt "det borde".

Var hittar man firmware downgrades till basstationen tro? Vill minnas att detta problem inte fanns med uppdateringen som kom före den förra...

Eller så kanske man ska köpa sig en D-Link och förbli problemfri(?).

1
Bevaka tråden