Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firmware-uppdatering misslyckas

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland
  • 2001-05-27 22:45

Min dotters iMac 266 revB vägrar suga i sig den Firmware-uppdatering som krävs för OS 9. Installation stannar av efter omstarten. Jag har testat att formatera om hårddisken och installera enbart ett fräscht OS 8.6. Är det moderkortet som har pajat?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2001-05-28 17:29

Tack, men jag har kollat på Apples sajter efter hjälp. Det är en mycket äldre uppdatering som krävs, version 1.2 som ligger på OS9-skivan. Jag får helt enkelt nöja mig med 8.6 - lite synd eftersom min tjej skulle ha stor glädje av iTools och funktionen Flera användare.

Ja, jag förstår att du sökt på Apple, men i alla fall.
Har du provat detta? Bortse från version nummer i instruktionen...

Note: If a message says your firmware is up-to-date with version 4.1.7 of the iMac Firmware Updater, or that this version of the iMac Firmware Updater will not run on this computer, then you do not need this update. If a message says you need to install Mac OS 9.1, the firmware updater will not run until you install Mac OS 9.1 or later.

2. Follow the onscreen instructions. When prompted, click Shut Down in the dialog box to shut down your iMac.

3. Locate the programmer´s button on the side of the iMac, to the right of the reset button. Press and
hold in the programmer´s button. You may need to use a pen or a straightened paper clip.

4. While you hold in the programmer´s button, press the Power button to start up your iMac.

5. Continue to hold in the programmer´s button until you hear a long tone.
Release the programmer´s button when you hear the tone. The update starts automatically.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2001-06-03 18:29

Jodå, visst följer jag dessa instruktioner. Grejen är den att när jag väl startar om datorn med programmeringsknappen intryckt, står datorn bara och tuggar, ibland visar den ett frågetecken.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-04 23:24

Bäste Roine, du läser ju inte instruktionen.

Instruktioner på svenska:

Håll ner programmeringsknappen samtidigt som du trycker på "power"-knappen. Håll ner dessa två knappar tills du hör en ton, då släpper du knapparna och uppdateringen startas automatiskt.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2001-06-05 18:18

Ursäkta att jag har lite svårt att uttrycka mig i skrift. Jag har uppdaterat firmware på ett 30-tal Macar utan problem, så visst kan jag följa instruktionerna. Jag skulle bli glad om vi kunde höja den tekniska nivån en aning.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-05 23:45

Intressant fenomen: människor som inte kan läsa EXAKT vad som står...

1
Bevaka tråden