Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Screendumps

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som nybliven macägare har jag letat febrilt efter ett sätt att ta bra skärmdumpar där jag inte får en (jävla) pdf eller nåt annat format, jag vill placera min dump i urklippshanteraren och ex. klippa in i photoshop, vilket var så smidigt på PC med "PrintScr" knappen och sen ctrl+v. Finns det program eller är det jag som inte gör det rätt?

tnx

.e

Sök på versiontracker.com

"screen capture" och dylikt.

"Grab" (under Utilities) gör .tiff format utav bilderna men jag är inte säker.
Den kanske gör .jpg av dem, kommer inte ihåg.

Båda formaten öppnas i P-Shop.
Om du vill ha något annat format på filen är det bara att tex. konvertera filerna till det filformat du vill ha i GraphicConverterer som går att ladda ned på www.versiontracker.com

Annars kan du ladda ned "Screen Dump" på http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=14031&db=mac
/G

[ 26. Januari 2003, 20:16: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

PDF är ju underbart! Högupplösta skärmdumpar rockar.
Till skillnad mot blaff BMP

Det är ju bara att öppna upp PDFen i Photoshop ju..

[ 26. Januari 2003, 20:34: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Skärmdumpar i Mac OS 9 och Mac OS X:

> Command-Shift-3 [window to disk] OS 9, 10.1.x and 10.2
> Command-Shift-3 + then Control [window to clipboard] OS 9 and 10.2
> Command-Shift-4 [part of the display to disk] OS 9, 10.1.x and 10.2
> Command-Shift-4 + Control [part of the display to clipboard] OS 9 and 10.2
> Command-Shift-4 + Capslock [active window to disk] OS 9
> Command-Shift-4 + Capslock + then control [active window to clipboard] OS 9
> Command-Shift-4 + Spacebar [active window to disk] OS X 10.2
> Command-Shift-4 + Spacebar + Control [active window to clipboard] OS X 10.2

//Mikael

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
PDF är ju underbart! Högupplösta skärmdumpar rockar.
Till skillnad mot blaff BMP

Det är ju bara att öppna upp PDFen i Photoshop ju..

Vadå högupplöst? Fortfarande 72 dpi.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: erik leonsson:
Som nybliven macägare har jag letat febrilt efter ett sätt att ta bra skärmdumpar där jag inte får en (jävla) pdf eller nåt annat format, jag vill placera min dump i urklippshanteraren och ex. klippa in i photoshop, vilket var så smidigt på PC med "PrintScr" knappen och sen ctrl+v. Finns det program eller är det jag som inte gör det rätt?

tnx

.e

Den PDF du får på skrivbordet är ju bara att ta tag i och dra till Photoshop-ikonen så öppnas filen. Skapa ny fil och sedan klistra in är i mitt tycke krångligare, inte lättare.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-27 12:06

Ambrosia Software gör ett ypperligt skärmdumpsprogram vars namn jag just nu inte kommer ihåg. Shareware i två versioner, varav "proffs"-versionen klarar quicktimefilmer o.dyl. Använde det flitigt under OS 9.2.2. men ej ännu i OS X, men det finns en OS X version för hugade användare. Mkt inställbart vad gäller vad man skalll "skärmdumpa", till vilket program och filformat man vill ha.

Om man inte trivs med pdf-formatet kan man ju alltid ladda hem lilla smidiga DropJPEG för att enkelt och snabbt konvertera till jpeg.

  • Medlem
  • 2003-01-27 12:20
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jörgen U:
Ambrosia Software gör ett ypperligt skärmdumpsprogram vars namn jag just nu inte kommer ihåg. Shareware i två versioner, varav "proffs"-versionen klarar quicktimefilmer o.dyl. Använde det flitigt under OS 9.2.2. men ej ännu i OS X, men det finns en OS X version för hugade användare. Mkt inställbart vad gäller vad man skalll "skärmdumpa", till vilket program och filformat man vill ha.

programet heter snapz. väldigt bra faktiskt.

/majk

1
Bevaka tråden