Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Router och hastighet

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har trist hastighet trots fiber! Kan min router D-Link 860 L vara för gammal? Rätt bra när jag köpte den, tycker jag men det var ca 4 år sedan. Jag har beställt fiber med 1000MBit/s men får inte alls ut det på Macen via wi-fi. Nån idé vad göra???

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-03-04 15:35

Via wifi kan du nog glömma. Jag brukar ligga runt 300-500 på wifi, 800-900 på kabel.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-03-04 15:40

Teoretisk maxhastighet är 867Mbps på en AC-fierad frekvens för din modell. Och då krävs det att din klient klarar av samma. Slutligen måste också själv routingkapaciteten hos dlink klara av denna mängd paket/sekund.

Tack för svar! Dock fattar jag inte riktigt vad Frazze skriver. Inte så haj på språket :/ Tror ni att en AirPort Extreme hjälper mig? Hur vet jag vad min klient (?) klarar?

Då borde jag kunna få ut som du. Jag är inte i närheten. Av det du och Frazze skrivit så verkar det som att jag borde få ut mer från min Dlink. Hur?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-03-04 17:10

Kör på den du har. Det vore dock kul att veta vilka siffror du får vid mätningar som du inte anser duger? Vi har haft en tidigare tråd om hur man fixar sitt wi-fi här på 99mac, men jag kommer inte ihåg hur det slutade.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-03-04 17:27

Köp inte en Airport Extreme för WiFi. Jag har en Time Capsule (samma som Extreme men med inbyggd HDD) som har strulat med WiFi sedan dag 1 (resten av funktionerna i den är dock jättebra). Jag skulle rekommendera att införskaffa en Ubiquiti-accesspunkt och ha kvar din befintliga router, men stänga av WiFi i den. Jag är riktigt nöjd med mitt trådlösa hemmanätverk efter införskaffandet av Ubiquiti-prylar.

Just nu håller jag på att göra en körning för att upptäcka "trängsel".

Vad har du för Mac-modell?

Under 100! Å snabbare upp än ner!! Så nåt är d-ligt fel!!!!

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-03-04 17:46
Ursprungligen av Pehrsonniia:

Under 100! Å snabbare upp än ner!! Så nåt är d-ligt fel!!!!

Jag fick också snabbare hastigheter upp än ner när Time Capsulen var flaskhals.

Jag har fiber 100/10 i huset och via TC:ns WiFi fick jag ofta 1-2 Mbit/s nedströms och 15-16 Mbit/s uppströms när jag var i köket (längst bort från TC:n). 15-16 Mbit/s har jag fortfarande uppströms, men nu kan jag njuta av åtminstone 50-60 Mbit/s nedströms när jag är i köket.

Har du testat WiFi väldigt nära routern? Hur är signalerna där?

Ingen större skillnad....

Du har fortfarande inte svarat på frågan vilken Mac-dator du har, modell och årtal.

Sorry Keptang! Såg inte din fråga IMac 21,5 ' sent 2015 2,8 GHz processor 16 GB minne

Vad får du ut med kabel inkopplad till routern?

Sen kan du även testa att ansluta till 5 GHz om du nu är ansluten till 2,4.

Testa även återställa den.

Ett tips är att du kompletterar din router med en vettig accesspunkt (AP). Det har jag gjort och kan nu maxa min lina hemma trådlöst i 250Mbps.
Jag köpte denna AP och ställde in den som accesspunkt med samma SSID som på routern. Zyxel

Med kabeln i får jag ut det jag beställt! Inga problem då. Såg just i AirPort-verktyget att det är bara min AirPort express som kommer upp. Inte Dlinken. Funderar på om den är flaskhals liknande den Time Capsulen som JohannesKBA hade erfarenhet av.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-03-05 09:49
Ursprungligen av Pehrsonniia:

Såg just i AirPort-verktyget att det är bara min AirPort express som kommer upp. Inte Dlinken.

Du får bara upp Apple-produkter i AirPort-verktyget.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-03-05 09:58
Ursprungligen av Pehrsonniia:

Med kabeln i får jag ut det jag beställt! Inga problem då. Såg just i AirPort-verktyget att det är bara min AirPort express som kommer upp. Inte Dlinken. Funderar på om den är flaskhals liknande den Time Capsulen som JohannesKBA hade erfarenhet av.

Inaktivera WiFi i Airport Expressen och se om det löser problemet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-03-05 10:10
Ursprungligen av Pehrsonniia:

Funderar på om den är flaskhals liknande den Time Capsulen som JohannesKBA hade erfarenhet av.

Det som skulle kunna uppfattas som flaskhals är att du fortfarande kör på 2,4GHz-bandet vilket har en lägre max-hastighet än det 5GHz-band som du kanske hoppas att din dator kör på. Kolla tex på din dator genom att ALT-klicka på wifi-ikonen i menyfältet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-03-05 10:11
Ursprungligen av Pehrsonniia:

Just nu håller jag på att göra en körning för att upptäcka "trängsel".

Vad betyder trängsel för dig? Lite vagt begrepp...

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-03-05 10:14
Ursprungligen av frazze:

Det som skulle kunna uppfattas som flaskhals är att du fortfarande kör på 2,4GHz-bandet vilket har en lägre max-hastighet än det 5GHz-band som du kanske hoppas att din dator kör på. Kolla tex på din dator genom att ALT-klicka på wifi-ikonen i menyfältet.

Å andra sidan kan 5GHz vara en flaskhals i räckvidd...

Nu har jag kopplat i och ut Expressen utan att det gör skillnad. Försökt göra inställningar på min Dlink via deras hemsida. Vet dock inte riktigt vilka inställningar som är bäst där. Men men, inget verkar funka... Tack för alla hjälpsamma förslag!!! Kanske snabb-kurs i datavetenskap skulle hjälpa mig Suck!

Sätt separata SSIDs på 2.4GHz vs 5GHz nätet, prova sen koppla upp dig med WiFi mot det SSID du gav 5GHz-nätet och testa.

Har du en iPhone/Android-telefon (vilken modell?)? Ladda ner Bredbandskollen från app-butiken och prova.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-03-05 12:05
Ursprungligen av Pehrsonniia:

Nu har jag kopplat i och ut Expressen utan att det gör skillnad. Försökt göra inställningar på min Dlink via deras hemsida. Vet dock inte riktigt vilka inställningar som är bäst där. Men men, inget verkar funka... Tack för alla hjälpsamma förslag!!! Kanske snabb-kurs i datavetenskap skulle hjälpa mig Suck!

Är AE:n kopplad till D-Linken via kabel? Testa i sådana fall att inaktivera WiFi på D-Linken och endast använda AE:n som accesspunkt och se om det blir bättre.

Trängseln menade jag grannarnas wi-fi och deras/min kanaler för det....

Har testat med bredbandskollen på olika apparater. Typ samma resultat oavsett. Testade med bara Expressen tidigare, hjälpte inte. Jag har utökat nätverket med Expressen.

SSID heter redan lite olika, dvs den ena heter 5GHz i namnet. Men samma lösenord. Såg att Dlink använder IPv4. Ska jag försöka den på IPv6?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-03-05 12:40
Ursprungligen av Pehrsonniia:

Såg att Dlink använder IPv4. Ska jag försöka den på IPv6?

Nej, IPv4 eller IPv6 spelar ingen roll för wifi.

Bevaka tråden