Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Workflow + Hazel

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-13 13:07

Väcka datorn går fint med WOL, men hur får man den att vila på kommando?
Jo med Hazel och Workflow. Båda kostar pengar.

På iPhone skapar jag en låtsasapp, dvs ett Workflow som jag sparar på hemskärmen. Denna kan jag sedan starta därifrån, eller ifrån Workflows widget i notifikationscentret.
Appen skapar en textfil i Dropbox med filnamnet och texten "Imac vila".

Hazel bevakar denna mapp enligt följande:

Vid träff så kör den applescriptet som får datorn att sova, efter att den slängt filen i Papperskorgen.

Länk till Workflow.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-13 14:26

Finurligt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-13 15:15

Min nerladdningsautomatisering ser likande ut, aningen längre bara.

1) Från valfri klient, oftast telefonen, sparar jag en fil i en viss Dropbox-mapp där filen innehåller t ex magnet-data för en torrent-länk.

2) Mappen i Dropbox är bevakad av OSX som sparkar igång ett script när en fil landar där, scriptet skickar en Notis till min iOS-enhet för att bekräfta att filen har sparats där.

3) Därefter startar scriptet upp ett annat script som först kontrollerar ifall jag är ansluten via min VPN-tjänst. Detta kontrolleras genom curl i ett separat shell script.

4) Är jag redan ansluten via VPN så skickas en notis med denna informationen till min iOS enhet, är jag inte ansluten via VPN så ser scriptet till att jag blir ansluten och därefter skickas en notis om detta. När jag väl är ansluten via VPN, eller det konstaterats att jag redan var det, så startas ett annat script.

5) Detta scriptet kopierar innehållet i filen jag initialt sparade i Dropbox och går sedan till Safari där den skapar en ny flik, klistrar in innehållet i urklipp och kör den. Då triggas per automatik Transmission som i sig per automatik sätter igång nerladdningen. Därefter skickas en notis om detta till min iOS-enhet och sedan stänger scriptet denna extra flik i Safari igen och till sist så deletar sciptet även denna filen som fanns i Dropbox-mappen.

6) När nerladdningen väl är klar så skickas en notis om detta till min iOS-enhet och Transmission flyttar filen/mappen till en annan mapp som programmet iFlicks har bevakning på. Den suger åt sig de aktuella filerna, hanterar dem, och spottar ut dem i en annan mapp.

7) Denna mapp har OSX också bevakning på som triggar ett visst script när filer landar i mappen. Detta scriptet är av modell längre men kort o gott så kontrollerar den filnamnet, avgör vad det är för material och agerar därefter genom att skapa mappar för materialet enligt en bestämd struktur för att till sist kopiera dessa mappar till en annan plats som Hazel håller koll på och lägger bl a till som nytt i iTunes. Till sist får jag en notis om detta också till min iOS-enhet.

8) Till sist har jag två script som hela tiden kör i bakgrunden, on_idle, ett som med jämna mellanrum städar upp mappar o källfiler i hela denna processen samt ett script som kontrollerar ifall Transmission är igång och ifall då bestämmer om VPN-anslutning ska stängas ner eller ej.

Det var ett kul projekt att bygga denna kedjan

1
Bevaka tråden