Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väcka iMac remote, via iPhone

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-08 00:08

Först bör du se till att du kan väcka iMacen från din iPhone när du är hemma på ditt eget LAN. När du har fått det att funka borde det räcka med Port Forward av port 9 till iMacens IPnummer. Men jag har inte testat några av de appar du nämner (har bara skärmen i vila, inte datorn).

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-04-08 20:37
Ursprungligen av kenjon:

Först bör du se till att du kan väcka iMacen från din iPhone när du är hemma på ditt eget LAN. När du har fått det att funka borde det räcka med Port Forward av port 9 till iMacens IPnummer. Men jag har inte testat några av de appar du nämner (har bara skärmen i vila, inte datorn).

Funkis hemmavid, när jag/iPhonen är wifi-ansluten.

Men när jag stänger av det på telefonen så funkar det inte. På ngn av apparna.

Känns som att stegen vid inställning inte är särskilt många men ändå gör jag uppenbarligen ngt fel.

MAC Address. Där anger jag bokstavs-/sifferkombinationen för iMacen som jag hittat.

Wake Over Internet (vilket ju är det jag jagar).
Host: Här antar jag att jag skall ange IP-nr som framgår av http://www.whatsmyip.org/, eller hur?
Port: Å här t ex port 9. 5900 såg jag ngn ha skrivit någonstans - men egentligen kvittar det väl, så länge man inte väljer ngt som routern redan "säger" är upptaget.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-08 21:47

IPnumret på WAN är det som rapporteras från länken, ja. Sedan ska du ange det lokala IPnumret på iMacen i LAN. Men det kanske inte funkar med IPnumret, WakeOnLAN kanske kräver MACadressen.... men det borde ligga kvar i ARPlistan.... där kan jag för lite.
Portarna är det bara att testa, använd både 9 och 5900. Det gör inget om du sätter upp fler. När det funkar kan du ev plocka bort de du inte tror behövs, och utvärdera.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-04-09 10:35
Ursprungligen av kenjon:

IPnumret på WAN är det som rapporteras från länken, ja. Sedan ska du ange det lokala IPnumret på iMacen i LAN. Men det kanske inte funkar med IPnumret, WakeOnLAN kanske kräver MACadressen.... men det borde ligga kvar i ARPlistan.... där kan jag för lite.
Portarna är det bara att testa, använd både 9 och 5900. Det gör inget om du sätter upp fler. När det funkar kan du ev plocka bort de du inte tror behövs, och utvärdera.

Setup-fält enl bilder.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-04-10 16:35
Ursprungligen av kenjon:

IPnumret på WAN är det som rapporteras från länken, ja. Sedan ska du ange det lokala IPnumret på iMacen i LAN. Men det kanske inte funkar med IPnumret, WakeOnLAN kanske kräver MACadressen.... men det borde ligga kvar i ARPlistan.... där kan jag för lite.
Portarna är det bara att testa, använd både 9 och 5900. Det gör inget om du sätter upp fler. När det funkar kan du ev plocka bort de du inte tror behövs, och utvärdera.

Verkar som att jag fått det att funka nu.
När jag lagt till ytterligare ngn port forward, som du var inne på.

Det verkar som att Sleep/Shutdown inte funkar 3G utan att det är tänkt att "bara" funka för LAN.

Gällande access till Plex (jag har Plex Media Servern installerad på iMacen - ej stöd för min NAS) och även NAS-mjukvarans webaccess så verkar det just nu (är inte helt hundra än) som att de nås oavsett Wakeup-app. D v s att de fungerar som sådana själva.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-04-12 17:36

Skulle önska att min iMac gör en viss manöver varje morgon. D v s ett makro vid ett visst klockslag.
Possible?

Anledningen är att jag nu ställt min NAS att gå ner i sleep-mode om nätterna och när den vaknar så har iMacen tappat "kontakten", vilken återfås genom att i NASens mjukvara välja ett kommando följt av klick på ett annat (Tillåt, det handlar om att jag aktivt skall acceptera kommunikationen).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-04-12 17:51
Ursprungligen av Tommy66:

Skulle önska att min iMac gör en viss manöver varje morgon. D v s ett makro vid ett visst klockslag.
Possible?

Anledningen är att jag nu ställt min NAS att gå ner i sleep-mode om nätterna och när den vaknar så har iMacen tappat "kontakten", vilken återfås genom att i NASens mjukvara välja ett kommando följt av klick på ett annat (Tillåt, det handlar om att jag aktivt skall acceptera kommunikationen).

Det går säkert att lösa men en mer prioriterad fråga först - varför ställer du in den att gå ner i sleep? Jag har själv medvetet valt att inte låta min NAS gå ner i sleep sedan länge, detta då det försämrade accesstider etc etc. Jag ser ingen som helst anledning att låta en NAS gå ner i sleep.

Sedan undrar jag också - NAS:ens mjukvara? Använder du en speciell mjukvara för att kommunicera och generellt använda din NAS? Vilken då och varför?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-04-12 17:53
Ursprungligen av Tommy66:

Skulle önska att min iMac gör en viss manöver varje morgon. D v s ett makro vid ett visst klockslag.
Possible?

Anledningen är att jag nu ställt min NAS att gå ner i sleep-mode om nätterna och när den vaknar så har iMacen tappat "kontakten", vilken återfås genom att i NASens mjukvara välja ett kommando följt av klick på ett annat (Tillåt, det handlar om att jag aktivt skall acceptera kommunikationen).

OS X Automator som finns på din dator kan hjälpa till med detta, där kan du köra saker på alla möjliga vis.
Detta program kräver dock lite programmeringskunskap (bara lite).

Tryck på cmd-mellanslag för att starta Spotlight sökning, skriv in Automator, så hittar du programmet.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-04-12 20:28
Ursprungligen av zinned:

Det går säkert att lösa men en mer prioriterad fråga först - varför ställer du in den att gå ner i sleep? Jag har själv medvetet valt att inte låta min NAS gå ner i sleep sedan länge, detta då det försämrade accesstider etc etc. Jag ser ingen som helst anledning att låta en NAS gå ner i sleep.

Sedan undrar jag också - NAS:ens mjukvara? Använder du en speciell mjukvara för att kommunicera och generellt använda din NAS? Vilken då och varför?

Tja, man behöver väl inte vara smålänning för att inte låta strömförbrukningen sjunka under tider på dygnet då man vet att man definitivt inte nyttjar prylen. Just nu mellan kl 01 och 07 hos mig.

Min NAS är av fabrikatet Buffalo och programmet heter NAS Navigator2.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-04-12 20:39
Ursprungligen av mattiL:

OS X Automator som finns på din dator kan hjälpa till med detta, där kan du köra saker på alla möjliga vis.
Detta program kräver dock lite programmeringskunskap (bara lite).

Tryck på cmd-mellanslag för att starta Spotlight sökning, skriv in Automator, så hittar du programmet.

OK, tack.
Har hittat det och där är som du skriver hur många actions som helst att välja mellan, ser jag...

Antar att det är ett Arbetsflöde jag skall skapa.
Så nu handlar det då om att hitta fram bland alla möjligheterna.

Spontant (och det är klart inte konstigt med tanke på att jag är hel-rookie) så ser jag inte något som kopplar till en specifik mjukvara. Vilket alltså jag behöver. Åtminstone har jag såhär långt inte kommit på ngt annat sätt för iMacen och NASen att återfå "kontakten".
Programmet i sig (NASens mjukvara) och iMacen stängs aldrig av på natten utan går också bara ner i viloläge. Så det handlar inte om att starta programmet heller, utan bara att använda det och ta nämnda actions. Men det funkar kanske inte så att man "helt enkelt spelar in när man rör muspekaren och klickar"?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-12 21:06
Citat:

Buffalo Linkstation LS220D:
In operation 19 Watts
In standby 13 Watts
In sleep mode 0.9 Watts

Själv låter jag min NAS vara igång 24/7, det sparar många problem. Diskarna går ner i viloläge och (min) drar runt 50W. En femhundring som jag kan leva med om året.
Att stänga av och sätta på maskiner, speciellt elektronik och roterande diskar sliter nog en del på dem oxå.
Men visst, sätt ett av/på schema, och varje morgon klickar du på utdelningen i Finder.
Eller så kör du med nåt program som gör det åt dig
http://plumamazing.com/mac/mountwatcher/
http://www.macdrifter.com/2014/03/auto-mount-...
eller när du loggar in 07:15
http://www.tekrevue.com/tip/automatically-con...
eller via ett AppleScript
http://meyermed.com/2015/02/os-x-auto-mount-n...

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-04-12 21:31
Ursprungligen av reboot81:

Själv låter jag min NAS vara igång 24/7, det sparar många problem. Diskarna går ner i viloläge och (min) drar runt 50W. En femhundring som jag kan leva med om året.
Att stänga av och sätta på maskiner, speciellt elektronik och roterande diskar sliter nog en del på dem oxå.
Men visst, sätt ett av/på schema, och varje morgon klickar du på utdelningen i Finder.
Eller så kör du med nåt program som gör det åt dig
http://plumamazing.com/mac/mountwatcher/
http://www.macdrifter.com/2014/03/auto-mount-...
eller när du loggar in 07:15
http://www.tekrevue.com/tip/automatically-con...
eller via ett AppleScript
http://meyermed.com/2015/02/os-x-auto-mount-n...

Glömde skriva att NASens placering är ganska nära sovplatser. Den väsnas inte enormt mkt såklart - men något.

Har klickat runt och testat lite i Automator nu och tyckte mig ha hittat inte bara start av program (funkar) utan också "spela in alla klick och gör likadant" i form av Se mig utföra - men Automator slutar spela in och programmet (Navigator) stängs av i stället.

Några snabba blickar på de du rekommenderar ovan verkar ge att min låga kunskapsnivå i ämnet passar bäst ihop med mittenalternativet. Men då är det väl så (det är väl det du skriver också) att det förutsätter att jag själv plinkar på tangentbordet på morgonkvisten, d v s att det inte funkar om någon inte är hemma och gör det - att det inte går att schemalägga?

Alternativet tre verkar jag inte begripa.. det pratas om Terminal commands och bland "Copy the following lines in the lines below into the applescript editor:" så ser jag sånt som jag inte begriper om det är enbart exempel ("Movies", "TV (HD)") eller om allt det bokstavligen skall klippas in hos alla som vill nyttja det... (Jag har inte "TV (HD)" t ex.)

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-04-12 22:16
Ursprungligen av Tommy66:

Har klickat runt och testat lite i Automator nu och tyckte mig ha hittat inte bara start av program (funkar) utan också "spela in alla klick och gör likadant" i form av Se mig utföra - men Automator slutar spela in och programmet (Navigator) stängs av i stället.

Fått till det nu, i Automator. (Novisen förstod efter era inspel att NASens mjukvara var överflödig i sammanhanget.)
Som ett arbetsflöde.
Men har inte knäckt schemaläggningen än. Där finns Datum&Tid under Variabler i Automator men inget som verkar ha det jag är ute efter.

Läser i annan tråd att ovanstående tillsammans med iCal skall kunna funka. iCal tillsammans med Automator
Men Lägg till händelse och upprepa som det talas om ser jag inte där.

Är det något jag inte ser eller funktion som plockats bort, ur iCal?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-04-13 23:38
Ursprungligen av Tommy66:

Läser i annan tråd att ovanstående tillsammans med iCal skall kunna funka. iCal tillsammans med Automator
Men Lägg till händelse och upprepa som det talas om ser jag inte där.

Är det något jag inte ser eller funktion som plockats bort, ur iCal?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-04-15 23:11
Ursprungligen av zinned:

OK, thanx.

Då är det bara att spara ner sitt Automator Arbetsflöde på typ skrivbordet och sedan peka på den filen i iCal:s Öppna fil då med andra ord.
Låter smutt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-04-15 23:22
Ursprungligen av Tommy66:

OK, thanx.

Då är det bara att spara ner sitt Automator Arbetsflöde på typ skrivbordet och sedan peka på den filen i iCal:s Öppna fil då med andra ord.
Låter smutt.

Alla här inne är väldigt hjälpsamma, bistår gärna med assistans, men låt gärna bli att korsposta...dvs fråga samma sak i flera separata trådar.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-04-25 18:42
Ursprungligen av reboot81:

Själv låter jag min NAS vara igång 24/7, det sparar många problem. Diskarna går ner i viloläge och (min) drar runt 50W. En femhundring som jag kan leva med om året.
Att stänga av och sätta på maskiner, speciellt elektronik och roterande diskar sliter nog en del på dem oxå.

"Vad menas med" standby i NAS-sammanhang, funderar jag på...

Det, min NAS, är ju inte som en TV-box i a f. Där man ju verkligen väcker upp maskinen från de halvdöda.
Inte heller att jämföra med min Time Capsule, där man tydligt hör när den varvar upp för att börja jobba.

Fläkten surrar hela tiden.
Å det "sprakar" i den någon gång då och då - å då torde det ju vara ngt som påkallar dess uppmärksamhet.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-04-25 18:45

Jag har f ö också hittat något i ämnet (?) i NASens mjukvara (Navigator 2).

Där finns det Auto Power Mode Setting.
Klick på den och det ser ut enl bilden här.
Rätt knackig svenska kan man tycka och att ha rutan ibockad verkar inte ge ngn effekt åt ngt håll.

Bevaka tråden