Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenskarna betalar mest i Norden

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I en artikel i Computer Sweden idag berättas det att danskarna bara betalar 1/3 av det vi betalar för samma mängd samtal.

Så har det alltid varit.. märkligt att ingen fått upp ögonen förrens nu.
Jag minns när jag var i Finland för nästan 10år sedan där svenska Telia var en mobiloperatör. Dom gjorde reklam för följande över hela Helsingfors.

Samtalstaxa dygnet runt 50p (50 finska penni = 80svenska öre cirkus)

Grejjen är att Sverige är ett bra försöksland vad gäller ny teknik och annat skoj. Svenskar tar ju till sig tekniken direkt utan att egentligen ställa sig frågan - är det värt det..
I andra länder är folk mer benägna att vara mer återhållsamma med nya grejjer (på gott o ont) - det goda är att operatörerna i detta fall inte kan ha samma taxor som i Sverige.

Dessutom är det ju en hel del andra faktorer som spelar in - Sveriges vidsträcka yta med den stora glesbygden, den lilla befolkningen och dess stora koncentration till städerna. Det är inte helt gratis o täcka hela landet med master - men det var ju dealen för o få licenser när det begav sig.

Det är nog egentligen det främsta skälet till dom höga taxorna - den höga kostnaden att täcka hela Sverige, o som då måste betalas tillbaks. Samt skälet ovan som till viss del inverkat på "start" priset.

Samtalspriset har ju nästan varit oförändrat sen GSM kom, då kostade väl ett samtal runt 6/minut.. nu är väl snittet kanske nere på 3 även om det finns dyrare och billigare.
Denna höga kostnad kom sig ju av att operatörerna ville få tillbaks sina investeringar så snabbt som möjligt. Om folk inte skulle nappat direkt på detta skulle dom tvingats sänka sina priser.
Nu med den höga penetrationen av mobiler i samhället så finns det ju bara ett skäl att sänka priset - o det är konkurrensskälet. Men gör ingen annan det så börjar ju ingen heller.. Moment 22?

Det är väl allmänt känt att vi har väldigt höga SMS-priser här i Sverige också. Tror priserna på SMS i Danmark är kring en tredjedel av vårt pris. Tidningen Mobil brukar kommentera detta lite då och då. Men det är svårt att rå på det "prissammarbete" som oligopolet här har.

Det lär ju finnas pryttlar som är dyrare i Danmark också. Man kan ju inte vara bäst på allt.

Vad skulle Sverige vara bäst på menar du?

Vet massor av saker som är bättre i Sverige än i danmark, och jag vet också många saker som är bättre i danmark än i sverige. Men de flesta av dessa saker hör till det offentliga.

Det konstiga är att i princip allt är dyrare i danmark än i sverige, vad gäller den privata sidan, t ex elektronik, mat och boende... Verkligen allt, förutom 4 saker: Sprit, cigg, Harbroe Pilsner (1,99 Dkr + 1,50 Dkr pant / 33cl glasflaska) och _mobilsamtalspriser_.

Är inte det konstigt? Jag tycker det luktar fisk lång väg, d v s att operatörerna i Sverige tar ut på tok för höga avgifter för samtal och sms. Är man lite konspiratorisk kan man ju spekulera i kartellbildande...

Absolut! Så går det när man privatiserar…

Så du menar att det hade varit bättre om staten hade ägt alla mobiloperatörer??:rolleyes:

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-10-19 10:51

Jag bor på Gotland och här har Comviq ett abonnemang som heter "Comviq Gotland". Detta är ett abonnemang som funnits här sen tre år tillbaka för att se hur ett BILLIGT alternativ funkar.

Jag ringer till det fasta nätet och till Comviq/Tele2-mobiler för 40 öre per minut (inkl. moms). Detta pris gäller dygnet runt och året runt.

Ringer jag till Telias mobiler är kostnaden 3 kronor per minut.

SMS kostar 80 öre styck (inkl. moms) oavsett till vilken operatör man skickar.

Jag kan säga att jag sparar myyyyycket pengar varje månad genom att använda det här abonnemanget.

1
Bevaka tråden