Bank id

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-01-09 13:41

Jag fick ett mail från Alecta. Där uppmanas jag att logga in för att hämta ett meddelande.
Men man måste antingen ha E-leg eller Bank id.
För länge sedan försökte jag skaffa eleg, men det funkade inte på min mac.
Vad göra?

Logga in med Mobilt BankID
Starta BankID på den enhet där du har den installerad.

Klicka här för att gå tillbaka till startsidan

Skaffa mobilt BankID om du har en telefon som har stöd för det. Absolut smidigast.

Det fungerar på din MBP, prata med din bank så hjälper de dig!

  • Medlem
  • 2016-01-09 14:36

Håller med övriga
Har bara mobilt bank ID idag och supersmidigt då man kan logga in på vilken maskin som helst bara man har internet och sin mobil med sig. Bye Bye kort och kodläsare

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-01-20 16:46

Lite vid sidan om kanske men........:
Mobilt BankID, appen alltså, går inte att ladda ner från AppStore till min iPad med OS 9.2.1. Ingen "Hämta"-knapp finns.
Någon...?

Senast redigerat 2016-01-20 17:04
Ursprungligen av Le:

Lite vid sidan om kanske men........:
Mobilt BankID, appen alltså, går inte att ladda ner från AppStore till min iPad med OS 9.2.1. Ingen "Hämta"-knapp finns.
Någon...?

Prova senare, kan ju vara en uppdatering eller nått på gång.
Starta om paddan.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-01-20 17:39
Ursprungligen av CekariYH:

Prova senare, kan ju vara en uppdatering eller nått på gång.
Starta om paddan.

Visst har jag startat om. AppStore visar 'moln med neråtpil-symbolen' i s t f "Hämta".

Ursprungligen av Le:

Visst har jag startat om. AppStore visar 'moln med neråtpil-symbolen' i s t f "Hämta".

Testa logga ut och in.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-01-20 18:05
Ursprungligen av Le:

Visst har jag startat om. AppStore visar 'moln med neråtpil-symbolen' i s t f "Hämta".

Moln med neråtpil betyder ju bara att du har laddat ner den tidigare men just finns den inte på din enhet. Inget farligt alltså. Ladda ner igen. Utan omstart.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-01-20 18:08
Ursprungligen av barbapappa_86:

Testa logga ut och in.

Hjälper inte tyvärr.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-01-20 18:19
Ursprungligen av frazze:

Moln med neråtpil betyder ju bara att du har laddat ner den tidigare men just finns den inte på din enhet. Inget farligt alltså. Ladda ner igen. Utan omstart.

Fick ner den genom att gå in på "köpt". Utmärkt!
Men någon vajsing är det med appen(?) då den ånyo skyller på att någon med mitt personnummer inte finns på den här 'enheten'. Kvar är alltså orsaken till att jag avinstallerade BankID-appen från början.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-01-20 18:24
Ursprungligen av Le:

Fick ner den genom att gå in på "köpt". Utmärkt!
Men någon vajsing är det med appen(?) då den ånyo skyller på att någon med mitt personnummer inte finns på den här 'enheten'. Kvar är alltså orsaken till att jag avinstallerade BankID-appen från början.

BankID-appen måste hämta ett certifikat från banken. Om du har återställt din iPad måste du hämta ett nytt. Kan det vara det som spökar?

Ursprungligen av Le:

Fick ner den genom att gå in på "köpt". Utmärkt!
Men någon vajsing är det med appen(?) då den ånyo skyller på att någon med mitt personnummer inte finns på den här 'enheten'. Kvar är alltså orsaken till att jag avinstallerade BankID-appen från början.

Men, du måste ju aktivera genom din bank om jag inte minns fel?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-01-20 18:27
Ursprungligen av frazze:

BankID-appen måste hämta ett certifikat från banken. Om du har återställt din iPad måste du hämta ett nytt. Kan det vara det som spökar?

Har spärrat och hämtat nytt flera ggr, senast helt nyss, men utan framgång.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-01-20 18:28
Ursprungligen av CekariYH:

Men, du måste ju aktivera genom din bank om jag inte minns fel?

Gjort just det.

Ursprungligen av Le:

Gjort just det.

Skumt, funka direkt för mig.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-01-20 19:59
Ursprungligen av Le:

Har spärrat och hämtat nytt flera ggr, senast helt nyss, men utan framgång.

Och vad säger Internet-banken respektive appen när du knappar in hämtkoden (jag tror att det heter så)?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-01-20 20:08
Ursprungligen av frazze:

Och vad säger Internet-banken respektive appen när du knappar in hämtkoden (jag tror att det heter så)?

Där fungerar allt som det ska.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-01-21 11:11
Ursprungligen av Le:

Där fungerar allt som det ska.

Tja, utan felmeddelanden är det inte mycket att gå på...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-01-21 11:19
Ursprungligen av frazze:

Tja, utan felmeddelanden är det inte mycket att gå på...

Som jag skrivit kommer det ett felmeddelande om att "men ett BankID med det angivna personnumret finns inte på den här enheten":

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-21 13:37

Jag hade två aktiva bankid på min bank visade det sig. Ställde till en hel del underliga problem i olika program. Lösning - tog bort båda och skaffade ett nytt. Problem solved. (ICA banken)

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-01-21 15:54
Ursprungligen av wonko:

Jag hade två aktiva bankid på min bank visade det sig. Ställde till en hel del underliga problem i olika program. Lösning - tog bort båda och skaffade ett nytt. Problem solved. (ICA banken)

Jag behöver alltså Mobilt BankID för både iPhone och iPad. Kan de använda samma ID?

Ursprungligen av Le:

Jag behöver alltså Mobilt BankID för både iPhone och iPad. Kan de använda samma ID?

Nej, det är separat för varje enhet. Du beställer ett Mobilt bank-id för varje enhet.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-01-21 16:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det är separat för varje enhet. Du beställer ett Mobilt bank-id för varje enhet.

Då ligger inte felet där.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-21 20:14

Gå in på din Internetbank och ta bort/spärra de bankid du har där, och skapa sedan nya.

Edit: Förlåt, jag läste inte hela tråden igen. Minnet är kort.

Senast redigerat 2016-01-22 00:28
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-01-21 21:14
Ursprungligen av kenjon:

Gå in på din Internetbank och ta bort/spärra de bankid du har där, och skapa sedan nya.

Det är ju det jag har gjort flera ggr utan positivt resultat för iPaden.

  • Medlem
  • 2016-01-22 04:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det är separat för varje enhet. Du beställer ett Mobilt bank-id för varje enhet.

Jag har ett mobilt bank ID ligger på min mobil
Sedan kan man logga in varsomhelst på vilken internet ansluten maskin som helst
Bara att välja "annan enhet" vid inloggning
Förutsättning att man har mobilen med sig
Att ha ett på varje enhet verkar krångligt

Ursprungligen av PaO:

...Förutsättning att man har mobilen med sig
Att ha ett på varje enhet verkar krångligt

Vad är det som är krångligt med det?

Om jag vill logga in någonstans (t.ex på internetbanken) från iPaden, så ska man väl inte behöva plocka fram telefonen?

Nej, mycket smidigare att ha ett bank-id på iPaden också.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-01-22 08:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om jag vill logga in någonstans (t.ex på internetbanken) från iPaden, så ska man väl inte behöva plocka fram telefonen?

Nej, mycket smidigare att ha ett bank-id på iPaden också.

Absolut.
Däremot har jag inget på iMacen längre.
Man slipper koder och skit om man har Skandiabanken.
Mycket bättre med bara Mobilt Bank-id….vad som är till hands, iPhone eller iPad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-22 09:09
Ursprungligen av Le:

Jag behöver alltså Mobilt BankID för både iPhone och iPad. ...

Från Mobilt BankID support:

Citat:

Kan jag använda Mobilt BankID på flera mobiltelefoner eller surfplattor?

Ja, ditt BankID är knutet till BankID säkerhetsapp i din mobiltelefon eller surfplatta. Om du har flera mobiltelefoner och/eller surfplattor kan du ha ett BankID kopplat till varje sådan enhet. Din bank kan dock ha bestämt ett maximalt antal BankID som du kan ha.

Dubbelkolla alltså med din egen bank att det funkar med flera BankID.

Bevaka tråden