Hjälp! Har jag köpt en iPhone 6s med svartlistat IMEI-nummer?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2015-12-05 17:59

Jag köpte en iPhone 6s Rose gold idag av en snubbe som verkade lite halvdan, men inte tillräckligt konstig för att jag skulle bli orolig. Jag betalade 5000kr, vilket jag inte tycker känns konstigt lågt.

Jag fick inte med mig originalkvitto men tog en bra bild på det och IMEI-numret stämde med telefonens. Enligt kvittot är telefonen köpt på MediaMarkt idag, 5/12.

Den jobbiga biten är dock att när jag söker med IMEI-numret på https://www.icloud.com/activationlock/ står det bland annat:
"Den här enheten kan inte aktiveras av en ny användare"

Är det en svartlistad telefon jag köpt? Aktiveringslåset är av men meningen under gör mig orolig.

Tacksam för svar.

Om den är svartlistad så fungerar det inte att ringa med den t.ex., så testa.
Men den lär vara svartlistad inom kort då operatören polisanmäler den när räkningarna inte har blivit betalda.

Köpt idag och såld för 2500 kr under inköpspris? Hmm...

Kanske inte IMEI som är svartlistat, utan snubben är fortfarande inloggad med sitt Apple ID. I så fall måste han stänga av Find my iPhone på den.

• Medlem
  • Linköping
  • 2015-12-05 18:33

Tack för svar. Den är oöppnad och tanken är att jag skulle ge den till min fru. Jag vill helst inte öppna och testa då det känns bättre att ge bort en oöppnad iPhone. Och skulle det inte vara något problem känns det ju dumt att ha öppnat den.

Lägger upp två bilder, dels från min nyköpta 6s (Där det står att en ny användare inte kan aktivera den) och dels från en 5s jag redan har själv. Varför står det sådär på sidan överhuvudtaget? Man blir ju skitnojjig.

Det blir lite dålig stämning när den blir IMEI-låst dock (och dyrt).

Det känns ju inte som om det är så många rätt här. Att köpa en telefon samma dag och inte få med kvittot
men att hävda att det känns ok eftersom priset känns rimligt. I vissa lägen ska man nog stå över, detta är
ju nästan som att köpa guld när man blir ifatt sprungen av säljaren på stormarknadens parkering.

Hur ser kvittot ut, du tog ett kort på det?
Gissar att det finns två möjligheter här, antingen är den köpt med stulet kreditkort eller att den är köpt med abonnemang på avbetalning. Nummer två är nog troligt.

Den lär bli låst inom sinom tid oavsett hur ursprungsköpet gått till.

• Medlem
  • Linköping
  • 2015-12-05 20:31
Ursprungligen av Anderlind:

Hur ser kvittot ut, du tog ett kort på det?
Gissar att det finns två möjligheter här, antingen är den köpt med stulet kreditkort eller att den är köpt med abonnemang på avbetalning. Nummer två är nog troligt.

Den lär bli låst inom sinom tid oavsett hur ursprungsköpet gått till.

Yes, han visade upp kvittot och jag tog en bra bild på det så allt syns. Den är köpt för fullpris 7500kr, och olåst på MediaMarkt. På kvittot står IMEI-numret så jag har alltså bevis på att MediaMarkt sålt det här IMEInumret. OCh förutom IMEI-numret finns inga skuggor.

Som jag ser det är det enda alternativet att kvittot är förfalskat och att IMEI-numret är låst av någon annan anledning. Ingen person har ju använt telefonen! Aktiveringslåset är av. Köparen är helt öppen med adress och eftersom jag swischade pengar kan nog polisen lösa kontonummer om det behövs. Det är hyfsat avancerat att förfalska ett komplett kvitto med signatur av försäljare och allt så jag tror inte det handlar om det.

Jag ringde faktiskt polisens journummer 11414 och pratade lite med dem och han tyckte jag varit tillräckligt misstänksam och att köparen blir lätt att nå om något inte skulle stämma.

Jag ska ringa MediaMarkt imorgon och höra om kvittot stämmer. I så fall ligger nog felet hos dem, om det finns något.

Kan man ha tolkat texten på Apples sida fel? Hur står det om man köper en sprillans ny ouppackad iPhone och kollar IMEI-numret, någon som kan göra det?

@Han, det kan vara en dålig översättning från en engelsk text på Apples sida såklart, det är inte ovanligt alls när det gäller såna texter.
Kör på och se hur det fungerar. Kolla med MediaMarkt också kan vara bra. Du har gjort en bra affär om det inte är något märkligt.

Har aldrig haft anledning att kolla hur det ser ut då jag köpt från Apple direkt.

Gör en sökning på https://imeidata.net/blacklist/check
dock är bara Telenor med där.

Om det inte är något skumt här, så är säljaren rent ut sagt korkad. Att köpa för 7500, och sälja oöppnad för 5000 samma dag. Har han aldrig hört talas om öppet köp?

Min gissning:
- köpt med stulet eller falskt kort.
- eller något sätt att mjölka pengar ur ett företag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-05 22:09

På nått sätt faller ju hela affären på att någon köper en telefon och sedan säljer den betydligt bilägare samma dag. Varför sålde han den? Hur fick ni kontakt? Tycker hela affären luktar skunk. Men visst, det skulle ju mot all förmodan kunna vara korrekt. Men...

Plundring av företag kan det ju vara också om den är köpt på faktura. Vore intressant att få en uppföljning @Han.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-12-05 23:11

Det finns folk som köper på avbetalning för att få ut telefon.
Sedan säljer den för att få reda pengar i hand.

I slutändan får de betala mer än de får tillbaka men för stunden har man mer pengar än man började med.

Ja, det finns så dumma människor.

• Medlem
  • Linköping
  • 2015-12-05 23:11
Ursprungligen av Han:

Jag köpte en iPhone 6s Rose gold idag av en snubbe som verkade lite halvdan, men inte tillräckligt konstig för att jag skulle bli orolig. Jag betalade 5000kr, vilket jag inte tycker känns konstigt lågt.

Jag fick inte med mig originalkvitto men tog en bra bild på det och IMEI-numret stämde med telefonens. Enligt kvittot är telefonen köpt på MediaMarkt idag, 5/12.

Den jobbiga biten är dock att när jag söker med IMEI-numret på https://www.icloud.com/activationlock/ står det bland annat:
"Den här enheten kan inte aktiveras av en ny användare"

Är det en svartlistad telefon jag köpt? Aktiveringslåset är av men meningen under gör mig orolig.

Tacksam för svar.

Haha, Hej igen, här kommer upplösningen:

Det är Apple som klantat sig big time. Med tanke på hur tråkigt att kändes att kanske ha bränt 5000kr funderar jag på att stämma dem, det brukar ju funka i USA.

Nu har det dock löst sig. Det står helt enkelt fel på den svenska versionen av sidan för att kontrollera aktivitetslås.

Jag bifogar igen en skärmdump från när jag testade telefonens IMEI på deras sida. Jag bifogar även resultatet från när jag testade IMEI-numret, fast då använde jag browsern på min frus gamla mobil, en iPhone 4s, inställd på engelska, dvs en engelsk version av sidan.

• Medlem
  • Linköping
  • 2015-12-05 23:12

Jag har med andra ord gjort en bra affär, en sprillans iPhone 6s för 5 laxar.

Ursprungligen av Han:

Jag har med andra ord gjort en bra affär, en sprillans iPhone 6s för 5 laxar.

Möjligt, men ganska osannolikt.
Angående texten så var det som jag skrev i inlägg #9, inte alls ovanligt.

• Medlem
  • Linköping
  • 2015-12-05 23:45
Ursprungligen av keptang:

Möjligt, men ganska osannolikt.
Angående texten så var det som jag skrev i inlägg #9, inte alls ovanligt.

Är det osannolikt att jag gjort en bra affär då jag köpte en iPhone 6s för 5000?

Ursprungligen av Han:

Är det osannolikt att jag gjort en bra affär då jag köpte en iPhone 6s för 5000?

Äh, han är bara avis

Ursprungligen av Han:

Läs igenom tråden.

Ursprungligen av Erik Sjölund:

Äh, han är bara avis

Oja, självklart.

• Medlem
  • Linköping
  • 2015-12-06 00:13

@keptang, orka va dryg. Du är säkert trevlig och rolig irl men en hel del av kommunikationen faller bort när man bara kommunicerar med text. Tänk på det.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2015-12-06 00:34
Ursprungligen av Han:

@keptang, orka va dryg. Du är säkert trevlig och rolig irl men en hel del av kommunikationen faller bort när man bara kommunicerar med text. Tänk på det.

Som moderator kan man nog ta sig friheten att ibland ge trådskaparen en fundering på varför han överhuvudtaget startade tråden från första början inte fråga om att vara dryg eller inte

• Medlem
  • Linköping
  • 2015-12-06 01:13
Ursprungligen av cubeis:

Som moderator kan man nog ta sig friheten att ibland ge trådskaparen en fundering på varför han överhuvudtaget startade tråden från första början inte fråga om att vara dryg eller inte

Ok, så eftersom man har extra inflytande över det som skrivs på forumet så har man även en extra makt att hålla andra från att skriva på forumet? Dessutom gör man det inte i klarspråk utan genom att driva med trådskaparen, i syfte att få trådskaparen att ifrågasätta sitt eget trådskapande.

Jag trodde man skulle agera som en ledare och föregå med gott exempel om man fick inflytande i en organisation.

Alltid denna sandlåda...

Fungerar mobilen?

Vet inte om det har nämnts, men bara för att Apple säger att den kan användas så behöver det inte stämma om det är en IMEI-låsning hos operatören. Väldigt vanligt att någon "tappar" eller får sin telefon "stulen" och tar ut en ny via försäkring.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2015-12-06 12:02
Ursprungligen av Han:

Ok, så eftersom man har extra inflytande över det som skrivs på forumet så har man även en extra makt att hålla andra från att skriva på forumet? Dessutom gör man det inte i klarspråk utan genom att driva med trådskaparen, i syfte att få trådskaparen att ifrågasätta sitt eget trådskapande.

Jag trodde man skulle agera som en ledare och föregå med gott exempel om man fick inflytande i en organisation.

Även en moderator har rätt att uttala sig privat ibland och inte alltid i rollen som moderator mitt fel om det misstolkades . Inget mer att diskutera .

Jag känner bara spontant att innan man börjar gnälla här i tråden om "hjälp" överhuvudtaget och skapa onödiga spekulationer så borde du ha gjort som keptang föreslog i inlägg 9. Kollat upp med mediamarkt hur det ligger till med ditt påstådda kvitto - vad vet vi om den saken egentligen ? . Sedan öppnat en tråd om saken om det varit nödvändigt efter kontakt med mediamarkt, om inte ditt syfte var att påvisa för oss och få det bekräftat vilket fynd du har gjort från första början

Ursprungligen av cubeis:

Även en moderator har rätt att uttala sig privat ibland och inte alltid i rollen som moderator mitt fel om det misstolkades . Inget mer att diskutera .

Jag känner bara spontant att innan man börjar gnälla här i tråden om "hjälp" överhuvudtaget och skapa onödiga spekulationer så borde du ha gjort som keptang föreslog i inlägg 9. Kollat upp med mediamarkt hur det ligger till med ditt påstådda kvitto - vad vet vi om den saken egentligen ? . Sedan öppnat en tråd om saken om det varit nödvändigt efter kontakt med mediamarkt, om inte ditt syfte var att påvisa för oss och få det bekräftat vilket fynd du har gjort från första början

Detta är ett vanligt förfarande på diverse forum, man gör världens "klipp" utan att ta hänsyn till
varken fakta eller ursprung. Sen gnäller man när det uppdagas varför det var en så bra deal. Man
får vad man betalar för och väcker inte en affär misstankar nog om varan är köpt samma dag och
levereras utan originalkvitto så vet jag inte vad. Att åsidosätta den tidigare "god tro" lagen och att
strunta helt i köparens undersökningsplikt gör ju att denna typ av suspekta affärer kan fortsätta
med resultat att någon annan för ta smällen. Det bästa hade ju varit om Mediamarkt hade kunnat
spärra telefon om den inte betalades av originalägaren eftersom det är deras egendom tills den är
till fullo betald.

• Skribent
  • Sollentuna
  • 2015-12-06 12:36
Ursprungligen av Han:

Jag är skeptisk. Att den inte är IMEI-låst dagen efter inköp betyder inte att allt är grönt. Att det stod på kvittot att den är köpt kontant betyder ju inte att den telefon du fick i handen är den som kvittot gällde för.

Jag tror på följande scenario:
1) Skummis köper telefon 1 kontant för fullpris. Behåller den för sig själv.
2) Skummis köper eller tvingar andra att köpa X antal telefoner på avbetalning.
3) Skummis kränger en avbetalningstelefon till en godtrogen person, visar kvittot för telefon 1 för att köparen inte ska tro att den är på avbetalning. Men behåller kvittot (because reasons?).
4) Upprepa punkt tre X - 1 gånger.
5) Målvakterna får betalningsanmärkningar för att de inte betalar när operatören skickar fakturor.
6) Alla avbetalningstelefoner blir spärrade.
7) Köparna blir arga. Skummis skrattar hela vägen till banken.

Det har inget med avundsjuka att göra. Om telefonen fortsätter fungera även nästa år så grattis, du hade tur. Men du måste väl medge att det låter extremt skumt?

Vad hade han för ursäkt för att behålla originalkvittot? Det borde ju ha varit en stor varningslampa även om inte övriga omständigheter skaver...

Men har du namn och adress (som stämmer) på personen som sålde mobilen?

• Medlem
  • International user
  • 2015-12-06 22:31

Nej, du har inte gjort en bra affär.

Du är med all sannolikhet inblandade i något kriminellt.

Ursprungligen av zappee:

Nej, du har inte gjort en bra affär.

Du är med all sannolikhet inblandade i något kriminellt.

Bara löjlig kommentar!

Bevaka tråden