Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV vs Chromecast

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2015-08-04 12:27

Hej! Har Playstation 3 och kör där Netflix och Viaplay. Netflix fungerar bra men Viaplay fungerar ibland bra ibland inte.

P.g.a. detta och att det inte finns så många appar har jag börjat snegla på Apple TV och Chromecast.

Kan någon här förklara skillnaden? Chromecast måste du koppla upp via en enhet som mobil t.ex. om jag förstår saken rätt.

Är det enklare med Apple TV? Kan man så att säga koppla in den och sedan bara

Hur är utbudet med appar om man jämför de två?

Förstår att ni är mest för Apple TV här men kanske någon kan ge en objektiv bild.

Senast redigerat 2015-08-04 15:01
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-08-04 13:34

Chromecast fungerar bara med hjälp av dator/mobil/platta.
Har inte så bra koll på dem, men en kollega tycker den är jättebra medans en kompis tycker den är skit.

Appletv'n har en app för det, så ingen annan enhet behövs.
Så, ja, bara plugga in och logga in.
Däremot kan man inte lägga in appar själv, men det går att använda airplay från ipad/iphone (och till viss del från en mac) på liknande sätt som chromecasten.

Ursprungligen av larsp777:

...Förstår att ni är mest mot Apple TV här...

Nej, snarare är vi väl mest för Apple TV.

Jag skulle vänta till efter september då Apple förhoppningsvis presenterar en bättre Apple TV.
En med App Store så man kan installera appar såsom diverse mediaspelare.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2015-08-04 13:52
Ursprungligen av Json_81:

Chromecast fungerar bara med hjälp av dator/mobil/platta.
Har inte så bra koll på dem, men en kollega tycker den är jättebra medans en kompis tycker den är skit.

Appletv'n har en app för det, så ingen annan enhet behövs.
Så, ja, bara plugga in och logga in.
Däremot kan man inte lägga in appar själv, men det går att använda airplay från ipad/iphone (och till viss del från en mac) på liknande sätt som chromecasten.

Ok, är ute efter något som är så enkelt som möjligt. Vilka appar finns redan när man köper den?

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2015-08-04 13:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, snarare är vi väl mest för Apple TV.

Ok, dåligt formulerat

Tänkte väl typ att ni lutar mer mot Apple TV

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2015-08-04 13:58
Ursprungligen av Megolon:

Jag skulle vänta till efter september då Apple förhoppningsvis presenterar en bättre Apple TV.
En med App Store så man kan installera appar såsom diverse mediaspelare.

Hur troligt är det att det blir av?

Ursprungligen av larsp777:

Ok, är ute efter något som är så enkelt som möjligt. Vilka appar finns redan när man köper den?

https://www.apple.com/se/appletv/whats-on/

Ursprungligen av larsp777:

Hur troligt är det att det blir av?

Som sagt bara rykten men jag personligen tror med hög sannolikhet=önskemål

Jag skulle satsa på ATV. Jag tror att ATV blir den dominerande topboxen för IP till TV-apparat. SmartTV som är alternativet när det gäller inbyggd IP i TV-apparater är den andra storspelaren. Det bli alltså SmartTV och AppleTV som blir dom två dominerande plattformarna i framtiden enligt mig. Det är till dessa två plattformar innehållsproducenter kommer att utveckla appar för att distribuera sitt material.
Det där med ev. spel i kommande ATV-standard är en bisak enligt mig, det handlar om mycket större saker än så - det handlar om vilken manick som man kommer att använda för att se en operaföreställning live från Metropolitan och se på Hammarby Handbolls seriespel live och Filadelfiakyrkans söndagshögmässor live. Etc.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2015-08-04 14:44

Finns HBO Nordic som app att ladda ner?

Ursprungligen av larsp777:

Finns HBO Nordic som app att ladda ner?

Det finns idag inga appar att ladda ner till Apple TV. Man får de appar som Apple väljer att släppa i respektive land.

Men det ryktas att när nästa generation Apple TV släpps, så ska det komma en App Store också.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2015-08-04 14:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns idag inga appar att ladda ner till Apple TV. Man får de appar som Apple väljer att släppa i respektive land.

Men det ryktas att när nästa generation Apple TV släpps, så ska det komma en App Store också.

Okej, misstolkade ett svar ovan. Man kan alltså använda Apple TV ungefär som Chromecast via airplay.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-08-04 14:55
Ursprungligen av larsp777:

Finns HBO Nordic som app att ladda ner?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns idag inga appar att ladda ner till Apple TV. Man får de appar som Apple väljer att släppa i respektive land.

Men det ryktas att när nästa generation Apple TV släpps, så ska det komma en App Store också.

Nej tyvärr. Man får använda airplay från ipad/iphone.

Ursprungligen av larsp777:

...Man kan alltså använda Apple TV ungefär som Chromecast via airplay.

Ja, men Apple TV har ju ett antal inbyggda appar, vilket gör den mer "fristående" än Chromecast, som är bunden till att bara strömma från andra enheter.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2015-08-04 15:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, men Apple TV har ju ett antal inbyggda appar, vilket gör den mer "fristående" än Chromecast, som är bunden till att bara strömma från andra enheter.

Ok, men fungerar airplay lika bra som det fungerar med Chromecast (har bara hört att det ska vara ganska smidigt). I så fall är ju Apple TV klart bättre.

Ursprungligen av larsp777:

Ok, men fungerar airplay lika bra som det fungerar med Chromecast (har bara hört att det ska vara ganska smidigt). I så fall är ju Apple TV klart bättre.

Det beror helt på vilken kringutrustning du har. Har du en dålig router eller dålig signal spelar det ingen roll ifall du använder CH eller ATV.
Min erfarenhet är att AirPlay fungerar bäst när man har AirPort Extreme eller AirPort Express.

Vi använder en Chromecast för att visa dokument och bildspel och visst fungerar det men det är en viss fördröjning.

1
Bevaka tråden