Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverkskabel i dator funkar, men TC levererar inte Internet via WiFi

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har en några år gammal TC 2GB som jag använder för trådlösa nätverket också (Internet kommer via fiber till lägenhet med modem i hallen och kabel vidare till TC -> "O").

Wifi och nätverk(en) jag skapat (och återskapat) fungerar men Internet-kopplingen gör det inte (signal verkar finnas, nätverkskabeln direkt i en mac-mini ger Internet.

Har nu ägnat flera timmar åt att kolla forum etc, återställt till fabriksinställningar och startat om alla involverade apparater (och även låtit dem varit avstängda upp till 45 min) men utan något positivt resultat.

Problemet upptäcktes imorse efter utrustningen varit avstängd under natten (ett liknande problem inträffade för nån månad sedan, men då fungerade det med en hård omstart av TC:n).

Stadsnätet är Framtidens bredband och Internetleverantör är Universal Telecom.

Tacksam för tips eller trådar där detta diskuteras. Se även bif. fil.

Hälsningar
Ola

Du kan alltid utesluta att felet är i VLAN-taggningen genom att testa den hos en kompis. Lirar den inte där så är det troligtvis soptippen nästa.

Tack, ska göra det!

Upplever ju att sedan airporten kom så har bäst-före-datumet på elektorniken i dessa gått från kassa 12 månader till måttligt kassa 24 månader ... Om den nu e defekt. Vet inte hur många airports som däckat de senaste 10 åren ...

Hej igen ...

När jag kopplade till strömmen imorse så kom nätet igång igen. Av allt att döma med ny-tilldelad ip-adress ... Se ny dump.

– Tycker trots allt att detta är en gåta ... har det att göra med ip-tilldelningen och modemet som tar emot signalen vid entrén eller motsvarande måntro?
– Eller kan detta trots allt vara ett tecken på att den håller på att dö?

Tacksam för alla teorier som kan tänkas ...

Hälsningar,
Ola

Ursprungligen av [email protected]:

Hej igen ...

När jag kopplade till strömmen imorse så kom nätet igång igen. Av allt att döma med ny-tilldelad ip-adress ... Se ny dump.

– Tycker trots allt att detta är en gåta ... har det att göra med ip-tilldelningen och modemet som tar emot signalen vid entrén eller motsvarande måntro?

Troligen så är det så. Ibland sker ju underhåll på näten och då brukar modemen behöva startas om.

Ursprungligen av [email protected]:

– Eller kan detta trots allt vara ett tecken på att den håller på att dö?

Tror inte det men se till att TC'n står på ett väl ventilerat ställe och ej i solen så håller den längre.

Tusen tack för att du tog dig tid.

Hälsniningar,
Ola

1
Bevaka tråden