Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

5.1 via TV:n till äldre hemmabioreciever

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en äldre hemmabioreciever utan HDMI-ingång. Jag vill kunna se på film från min dator på tv:n och låta ljudet gå via tv:n till förstärkaren som sitter ihop med en RCA-coaxialkabel. Problemet är att jag inte kan välja 5.1 på HDMI-porten på Ljud-/MIDI inställningar. Kopplingen är alltså mini-DP-port till hdmi till tv:n. Från Tv:n är det en analog ljudkabel. Har sökt med ljus och lykta och problemet verkar vara att min tv, philips smart-tv (oklar modell) inte säger till min dator att den har stöd för 5.1 även om jag kan välja allt sådant i inställningarna på tv:n. Någon som har några förslag på lösningar?

Ursprungligen av lill_postiZ:

Hej!

Jag har en äldre hemmabioreciever utan HDMI-ingång. Jag vill kunna se på film från min dator på tv:n och låta ljudet gå via tv:n till förstärkaren som sitter ihop med en RCA-coaxialkabel. Problemet är att jag inte kan välja 5.1 på HDMI-porten på Ljud-/MIDI inställningar. Kopplingen är alltså mini-DP-port till hdmi till tv:n. Från Tv:n är det en analog ljudkabel. Har sökt med ljus och lykta och problemet verkar vara att min tv, philips smart-tv (oklar modell) inte säger till min dator att den har stöd för 5.1 även om jag kan välja allt sådant i inställningarna på tv:n. Någon som har några förslag på lösningar?

Dum fråga kanske, men är kopplingen du har mellan TV och förstärkare via RCA-coax kabeln kapabel att stödja 5.1 ljud? I annat fall verkar det ju helt rimligt att du bara får "vanligt stereoljud".
Det normala är väl att man låter ljud & bild gå från dator till förstärkaren och därifrån vidare till TV:n, eller? Jag ser att du skriver att din förstärkare inte har HDMI ingång, men det kanske är den delen du ska sikta på att uppgradera först...

Jag har inte haft möjlighet att avgöra till 100%. Jag kan spela upp filmer via USB och med dessa så signalerar recievern Dolby Digital, det gör den inte annars. Enligt specifikationerna ska det vara digitalt ljud den vägen, kan det vara digitalt ljus men ej 5.1, låter märkligt men ska kanske lägga över en 5.1 testfilm för att avgöra helt om det är surround.

Problemet är också att datorn inte skickar något annat än stereoljud. När jag önskar välja 5.1 ser det ut såhär: https://forums.plex.tv/uploads/monthly_05_201...

Ja så har jag också förstått det, tyvärr sitter jag på begränsad budget och köpte recievern för 400kr på blocket. En nyare med hdmi kostar tyvärr mer och eftersom tv:n kan leverera surroundljud så tycker jag det borde gå.

Ursprungligen av HåkanE:

Dum fråga kanske, men är kopplingen du har mellan TV och förstärkare via RCA-coax kabeln kapabel att stödja 5.1 ljud? I annat fall verkar det ju helt rimligt att du bara får "vanligt stereoljud".
Det normala är väl att man låter ljud & bild gå från dator till förstärkaren och därifrån vidare till TV:n, eller? Jag ser att du skriver att din förstärkare inte har HDMI ingång, men det kanske är den delen du ska sikta på att uppgradera först...

1
Bevaka tråden