Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple döms för patentintrång

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En domstol i USA bedömer att Itunes gör intrång på ett annat företags patent och beordrar Apple att betala omkring 4,5 miljarder kronor i böter.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-02-25 16:00

Håller med Apple. Skulle inte förvåna mig om man snart kan ta patent på något så absurt som runda hörn.

Ursprungligen av ducedo:

Håller med Apple. Skulle inte förvåna mig om man snart kan ta patent på något så absurt som runda hörn.

I see what you did there...

  • Medlem
  • International user
  • 2015-02-26 07:52

Patenttroll är rätt tröttsamma.

Ursprungligen av Redaktionen:

En domstol i USA bedömer att Itunes gör intrång på ett annat företags patent och beordrar Apple att betala omkring 4,5 miljarder kronor i böter.

Läs hela artikeln här

hehe så när det blir åt andra hållet vill inte Apple betala? så trevligt då, vad har det med saken att göra om företaget har inga anställda? Killen kanske inte har råd utan har hjärna att uppfinna saker, har han patenten så har han.
Jag kan tycka hela patent förfarandet är löjlig men när de ändå har det systemet så kan man ändå inte vända hatten efter vinden. Apple är själva duktiga på att stämma andra så när det går åt andra hållet så har de åsikter som inte är ett dugg relevanta i diskussionen.

Ursprungligen av reza666:

hehe så när det blir åt andra hållet vill inte Apple betala? så trevligt då, vad har det med saken att göra om företaget har inga anställda? Killen kanske inte har råd utan har hjärna att uppfinna saker, har han patenten så har han.
Jag kan tycka hela patent förfarandet är löjlig men när de ändå har det systemet så kan man ändå inte vända hatten efter vinden. Apple är själva duktiga på att stämma andra så när det går åt andra hållet så har de åsikter som inte är ett dugg relevanta i diskussionen.

Det verkar ju röra sig om ett så kallat patenttroll. Det är väl en rätt trist affärsidé att stämma andra för påstådda patentintrång utan att ha någon annan verksamhet i övrigt?

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Det verkar ju röra sig om ett så kallat patenttroll. Det är väl en rätt trist affärsidé att stämma andra för påstådda patentintrång utan att ha någon annan verksamhet i övrigt?

Att han/hon har en verksamhet saknar betydelse kan jag tycka. Hade alla uppfinnare bolag och verksamheter när de uppfann saker
Patent är patent sen kan man tycka vad man vill om det är rätt att folk kan enkelt ta patent.

Så amerikanska domstolar diggar patenttroll och dömer till deras förmån?
Nog tror jag att det finns något i amerikansk lag som gör det möjligt att vinna sådana här mål...och gillar man inte det så är det väl snarast amerikansk lag man bör hacka på. Eller?

Ursprungligen av reza666:

Att han/hon har en verksamhet saknar betydelse kan jag tycka. Hade alla uppfinnare bolag och verksamheter när de uppfann saker
Patent är patent sen kan man tycka vad man vill om det är rätt att folk kan enkelt ta patent.

Som jag förstått grejen med de här "patenttrollen" så har de ju inte ens uppfunnit något, utan köpt upp patent bara för att stämma andra. Håller med Apple om att patentsystemet behöver ses över.

Angående just det här specifika fallet får vi se vad som händer med deras överklagan. Verkar ändå lite tokigt att de ska betala så mycket. Smartflash begärde en andel av intäkterna från försäljningen av Apple-produkter som kan använda Itunes, det vill säga Iphone, Ipad och Macar. Förvisso är väl App Store en central del av Iphone-användningen, men Itunes är knappt öppnat i min Mac.

Ursprungligen av Demiurgen:

Så amerikanska domstolar diggar patenttroll och dömer till deras förmån?
Nog tror jag att det finns något i amerikansk lag som gör det möjligt att vinna sådana här mål...och gillar man inte det så är det väl snarast amerikansk lag man bör hacka på. Eller?

Åter igen det har inte med saken att göra om man är patenttroll eller inte. Lag är lag och det ska gälla lika i alla läge oavsett om du är Apple eller enmansbolag. Eller tycker ni man ska ha olika lagar för olika personer? Det man tycker och det som lager säger är 2 olika saker i min värld.
Ta nerladdning av filmer och musik, tusentals (miljoner?) människor gör det i Sverige . Lagen säger en sak men folk gör det ändå
Åker man fast kan man inte jag tycker det ena eller det andra, man går efter lagen. Samma sak med fortkörning, alla gör det i princip oavsett hur duktig man är på att följa "lagen"

1
Bevaka tråden