Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kan man ändra alla kalenderhändelser till ny kalender?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
i min ical så har många kalender-händelser automatiskt registrerats som händelser i Yahoo calendar. De vill inte synka över via iCal. Jag har fått rådet att istället göra om dessa händelser till "kalender Arbete". Problemet är att jag har massor med möten inlagda som jag behöver ändra manuellt i sådana fall.

Kan man ändra alla kalenderhändelser i iCal så att de alla tillhör "kalender Arbete" på en gång?
Hur?
Med vänlig hälsning, Jonas Ludvigsson

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-24 13:02
Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej!
i min ical så har många kalender-händelser automatiskt registrerats som händelser i Yahoo calendar. De vill inte synka över via iCal. Jag har fått rådet att istället göra om dessa händelser till "kalender Arbete". Problemet är att jag har massor med möten inlagda som jag behöver ändra manuellt i sådana fall.

Kan man ändra alla kalenderhändelser i iCal så att de alla tillhör "kalender Arbete" på en gång?
Hur?
Med vänlig hälsning, Jonas Ludvigsson

Svar ja

1) Om du inte ser kalenderlistan till vänster välj meny Innehåll > Visa kalenderlista
2) Markera kalendern "Yahoo" i listan till vänster
3) Välj meny Arkiv > Exportera > Exportera...
4) Spara kalenderfilen med valfritt namn (filändelse .ics)
5) Välj meny Arkiv > Importera och välj den sparade kalenderfilen
6) Du får väja till vilken kalender som aktiviteterna skall läggas till, i ditt fall "Arbete". Du kan också ha skapat en ny tom kalender innan om du vill hålla dessa aktiviteter separerade.

På dina olika enheter bör du välja vilken kalender som skall vara förvald för nya aktiviteter så slipper du att de "automatiskt registreras" i fel kalender.
OS X: Kalender > Inställningar > fliken Allmänt
iOS: Inställningar > Epost, kontakter kalendrar > Förvald kalender (nästan längst ner)

Senast redigerat 2015-01-24 13:34
Ursprungligen av IngoX:

Svar ja

1) Om du inte ser kalenderlistan till vänster välj meny Innehåll > Visa kalenderlista
2) Markera kalendern "Yahoo" i listan till vänster
3) Välj meny Arkiv > Exportera > Exportera...
4) Spara kalenderfilen med valfritt namn (filändelse .ics)
5) Välj meny Arkiv > Importera och välj den sparade kalenderfilen
6) Du får väja till vilken kalender som aktiviteterna skall läggas till, i ditt fall "Arbete". Du kan också ha skapat en ny tom kalender innan om du vill hålla dessa aktiviteter separerade.

På dina olika enheter bör du välja vilken kalender som skall vara förvald för nya aktiviteter så slipper du att de "automatiskt registreras" i fel kalender.
OS X: Kalender > Inställningar > fliken Allmänt
iOS: Inställningar > Epost, kontakter kalendrar > Förvald kalender (nästan längst ner)

tusen tack!
en till fråga när jag ändå är igång.
synkningen via iCloud har fungerat dåligt. jag ha fått rådet att logga ut iCloud på min dator och sedan logga in igen. Men när jag försökte göra det fick jag meddelandet att mina iCloud-kalendrar först raderas på min dator.
Det är förstås OK om de finns kvar i "molnet" - gör de det? så att jag när jag loggar in igen får tillbaka kalendrarna?

Med vänlig hälsning, Jonas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-24 20:35

iCloud-kalendrarna finns kvar i iCloud. Jag har för mig att på iOS-enheter får man valet om man vill radera kalendrarna från enheten eller ha dem kvar. Om man väljer att ha dem kvar får man frågan om man vill slå ihop de (nu lokala) kalendrarna med iCloud när man åter slår på iCloud-synk.

Om du är orolig att förlora information är det aldrig fel att spara ett extra arkiv av dina kalendrar i datorn. Menyn Arkiv > Exportera > Kalender arkiv... Så har du något att återgå till när/om allting gått fel .

Du säger att synkningen fungerat dåligt, på vilket sätt? Vilken versioner av OS X och iOS har du?

Tack för tips.
jag har iphone 7.1.1
datorn: Mac OS 10.9.5

Med vänlig hälsning, Jonas

Tack återigen, allt verkar funka nu! / jonas

1
Bevaka tråden