Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera nätverksskrivare med AppleScript

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-09 13:22

Hej alla AppleScript-gurus.

Våra Mac OS X 10.2.8-installationer på skolan får tuppjuck varje gång man loggar in och vill skriva ut något. "Lösningen" på problemet är att ta bort nätverksskrivaren i PrintCenter och sedan installera den igen för varje användarsession.

Nu till frågan; kan man automatisera detta med AppleScript?

Någon som kanske har ett färdigt script för detta, eller kan svara på om det är möjligt överhuvudtaget?

HP LaserJet 5M.. fanskap..

Ja, det går att göra med Applescript och det skulle sen gå att spara som ett program som läggs i "login items" så att det körs automatiskt för varje inloggning.

Nej, jag har inget sånt script klart.

  • Medlem
  • 2003-10-09 15:51

Kolla in GUI-scripting. Finns information hos Apple.

Det låter ju inte som ett riktigt sunt beteende, går det inte att lösa på något annat sätt?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-09 16:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Det låter ju inte som ett riktigt sunt beteende, går det inte att lösa på något annat sätt?

Tack för alla tips.. har tittat lite på det här med GUI-scripting och specifika ordlistor för Print Center. Jag lyckas ta bort en skrivare, men jag har inte orkat skriva resten..

I vilket fall som helst, nej, det är något som definitivt inte beter sig på ett sunt sätt.. men det är nog inte mycket jag som användare utan administratörsrättigheter kan göra, tyvärr.

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-09 16:55

...å vad säger din Data/IT-avdelning när du påpekar att utskrift inte fungerar då man loggat in som ny användare??

Spontant känns det som att det borde lösas av den som har admin-rättighet till maskinen ifråga :eek:

  • Oregistrerad
  • 2003-10-09 16:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Torkel
...å vad säger din Data/IT-avdelning när du påpekar att utskrift inte fungerar då man loggat in som ny användare??

Spontant känns det som att det borde lösas av den som har admin-rättighet till maskinen ifråga :eek:

De skrattar nog åt oss och tar en kaffepaus..

.. nej, skämt åsido.. man borde göra ett nytt försök med dem..:mad:

1
Bevaka tråden