Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prylarna Apple inte uppdaterat på länge

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På inbjudningarna till Apples presskonferens på torsdag står det "It's been too long" och internet är fullt av spekulationer kring vad det kan betyda. 99mac går igenom vilka produkter som inte uppdaterats på länge.

Läs hela artikeln här

Det är AppleTV med iOS, AppStore och deal med alla USA's broadcasters och kabel-TV-bolag. Alltså handlar det om Apples satsning på "TV" som Cook har fått frågor om i varenda intervju sedan år tillbaka. Skärm blir det inte (så korkade är dom inte), men en ny design blir det...inte för att det behövs när ATV är fulländad, men för att markera satsningen så har man tagit fram en ny look på den lilla burken.
Ny iPad Air får taktil skärm och inom 1-2 år har alla Apples mobila manicker det.

Siri kommer på svenska.

Case closed..

"It's been too long...but now finally we can release Siri in swedish!"
Tim Cook, CEO Apple, October 16 2014

Ursprungligen av Tjosansa:

Siri kommer på svenska.

Case closed..

  • Medlem
  • 2014-10-15 01:36
Ursprungligen av Demiurgen:

"It's been too long...but now finally we can release Siri in swedish!"
Tim Cook, CEO Apple, October 16 2014

Troligt... Not!

Jag hoppas verkligen inte att dom släpper en "riktig" TV. Jag har preciiiiiiis lyckats övertala tjejen att vi MÅSTE ha en 4K tv. Jag pallar inte att börja om från början igen och motivera varför en tv för 40.000kr skulle vara nödvändig.

Ingen risk - så korkade är inte Apple. Det finns redan en överetablerad marknad för TV-apparater och Apple börjar inte sälja TV's med inbyggd stor skärm...ty konsumenter byter TV-apparater för sällan och Apple vill givetvis fortsätta att hela tiden utveckla själva "mottagaren" (datorn) och det blir svårt att få folk att hänga med i utvecklingen om det innebär att man måste köpa ny TV för 10-30 00 kr varje gång...när det bara är den lilla burken inuti man är ute efter
Nej, 30-50 tums TV-apparater är inget Apple någonsin kommer att kränga - det finns inga pengar att tjäna där och det är kontraproduktivt i deras digitala biotop. Nej, skärmarna får andra fortsätta att kränga och konkurera ihjäl sig och så länge dom har en HDMI-kontakt i sig så är Apple med.
En "vanlig" TV ska ju också ha klassiska mottagare för radiovågor och kabel, och sådant är nog Apple totalt ointresserade av - dom (som jag och mååånga andra) inser att den distributionsformen är dömd till en utdragen död; allt blir IP. Allt. Endast statliga bolag kommer att även (förutom sin huvudsakliga IP-transmission) sända i etern och det har delvis med civilförsvaret att göra.
Så - den nya ATV'n som kommer imorgon är i stort sätt som förr - en IP-burk med CPU och GPU med HDMI-kontakt. Den är kraftfullare så klart (ska hantera spel och 4K), men det stora är att den nu lirar i iOS-biotopen och AppStore är nu öppet för ATV...en ny API släpps för att app-utvecklare ska kunna anpassa sina appar eller ta fram helt nya som lämpar sig för en kraftig CPU/GPU och 30-50 tums skärm :-). Molnet, iMessage, FaceTime och kanske Safari är också med i denna nya ATV. Allt sköts som förr med deras remote eller remote i iPhone/iPad. Den har BlueTooth och vill man kan man koppla upp keyboard och mus/platta till den.
För att folk inte ska behöva hoppa över till etern/kabel så finns dom stora sändarna med - i USA till att börja med. Det stora som händer är alltså mjulvara och tjänst.
Frågan är vad dom stora kabelbolagen gör då ATV ju de facto är en konkurrent - en alternativ distrubitionskanal till deras kablar - men många tjänar redan det mesta på datatrafiken som sådan och egenproducerat innehåll, abonnemang, VOD och vissa har reklam - hur deras grejer kranas till kund kanske är av mindre vikt. Kabelbolagen som distributörer av innehåll kommer att försvinna - om Apples ATV ökar den takten vet jag inte...jag gissar det...när dom väl satsar på något så resulterar det alltid i pradigmskiften - stora ibland - små ibland - men skiften blir det. Distributionen av rörlig bild "TV") överförs som sagt till IP och om 10-20 år kanske vi läser i historieböckerna att en av initiala betydande faserna var släpper av ATV2014. Totalt så kommer det att ta samma tid - eller lite mera - som det tog för mobiltelefoni att slå ut landtelefoni (inga andra jämförelser); 20-30 år. Men det är oundvikligt.

Ett krux för Apple är att alla tidigare ATV's nu blir obsoleta - dom lirar inte med biotopen. Troligtvis förtsätter man att köra gammelsystemet paralellt 1-2 år (hyra film etc), men sedan släcks det ner. Man måste alltså köpa den nya burken för att hänga med.

Ursprungligen av primu[s]®:

Jag hoppas verkligen inte att dom släpper en "riktig" TV. Jag har preciiiiiiis lyckats övertala tjejen att vi MÅSTE ha en 4K tv. Jag pallar inte att börja om från början igen och motivera varför en tv för 40.000kr skulle vara nödvändig.

Jag är övertyga om att det handlar om TV. Men jag kommer ha fel denna gång också.
Kan även vara en Retina Cinema Display. Men inte samma övertygelse.

1
Bevaka tråden