Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Syfte med iCloud Drive default mappar?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I iCloud Drive hittas några fördefinierade mappar:

  • Förhandsvisning

  • Keynote

  • Numbers

  • Pages

  • Textredigerare

Vid skapande av exempelvis ny txt-fil under valfri mappstruktur i iCloud tycks den även hamna under "Textredigerare". Och man tar bort den försvinner den från bägge platserna. Däremot om den tas bort från mappen "Textredigerare" så är orginalfilen kvar på sin plats. Detta tycks inte vara helt konsekvent beteende. Kan bero på jag kör beta av Yosemite. Men hur är egentligen tanken dessa defaultmappar ska användas? Önskar ta bort dom utan att funktionaliteten blir lidande. Vill givetvis sortera dokument beroende på var de hör hemma (ex jobb/privat/etc) och inte efter filtyp!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-13 19:57
Ursprungligen av rittfeldt:

I iCloud Drive hittas några fördefinierade mappar:

  • Förhandsvisning

  • Keynote

  • Numbers

  • Pages

  • Textredigerare

Vid skapande av exempelvis ny txt-fil under valfri mappstruktur i iCloud tycks den även hamna under "Textredigerare". Och man tar bort den försvinner den från bägge platserna. Däremot om den tas bort från mappen "Textredigerare" så är orginalfilen kvar på sin plats. Detta tycks inte vara helt konsekvent beteende. Kan bero på jag kör beta av Yosemite. Men hur är egentligen tanken dessa defaultmappar ska användas? Önskar ta bort dom utan att funktionaliteten blir lidande. Vill givetvis sortera dokument beroende på var de hör hemma (ex jobb/privat/etc) och inte efter filtyp!

Jag misstänker att den sortering måste man göra under respektive mapp annars hittar inte Pages på iOS dokumenten.

Ursprungligen av lappen71:

Jag misstänker att den sortering måste man göra under respektive mapp annars hittar inte Pages på iOS dokumenten.

Det låter troligt.

Usch va uselt- det är alltså dokumentets format som är "roten"! Jag trodde vi skulle slippa det med Drive (det är så idag). Man sorterar sina grejer efter vilket program som skapat dom och inte det mänskligt intuitiva att sortera efter VAD det är/handlar om. Herregud - här är Apple ute och cyklar så det ryker om det. Det blir många "Jobbmapp", "Privatmapp", "Firman", etc. Det är ju helt rubbat - som om man skulle sortera sina kläder efter material istället för typ (jeans, tröjor, t-shirts, strumpor, etc) - eller att biblioteken sorterade efter publicister/utgivare istället för innehållskategori (historia, biologi, skönlitteratur, biografi, etc).
Kan detta vara sant? Eller görs bara länkar till dessa fördefinierade mappar oavsett var man placerat originalet - så att iOS hittar? Då är det OK.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2014-09-14 02:00
Ursprungligen av rittfeldt:

Det låter troligt.

ja och antagligen har de alltid gjort på detta vis. Då programmen ju spara dokumenten automatiskt. MEN, det hindrar väl ingen från att flytta dokumenten. För övrigt kan jag inte komma på en situation då man vill öppna ett pages dokument i något annat program än pages. Och eftersom pages från början visar pages-mappen så är det ganska smidigt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-14 08:23
Ursprungligen av Måns97:

ja och antagligen har de alltid gjort på detta vis. Då programmen ju spara dokumenten automatiskt. MEN, det hindrar väl ingen från att flytta dokumenten. För övrigt kan jag inte komma på en situation då man vill öppna ett pages dokument i något annat program än pages. Och eftersom pages från början visar pages-mappen så är det ganska smidigt.

Eftersom jag har iOS 8 Beta så ser jag att man måste lägga dokumenten under respektive mapp för att kunna komma åt dom med iOS enheterna. Man kan under Numbers,Pages mapparna etc skapa sin egen mapp struktur,Privat,Jobb mm mm utan problem.
Det går dessutom med Pages på OS X spara dokument i egna mappar utanför dessa fördefinerade mappar men då kommer man bara åt dom med OS X.
Så jag ser inte problemet

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-14 08:59

Men vi är fortfarande i Beta stadiet så det kan ändras när iOS 8 och Yosemite kommer i skarp version.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-09-15 09:43

Inter för att jag kan något om vad som finns i bakgrunden till ett OS, men det låter gammalmodigt att mappstrukturen dikterar om ett program hittar något. Det kunde väl lika gärna vara någon form av taggar, som något liknande Spotlight håller reda på? Sedan är det upp till användaren att ha sin mappstruktur.

Men apple anser nog att mappstruktur är gammalmodigt. Alla bildprogram (iPhoto osv) sorterar ju i databasstruktur och det blir upp till dig att tagga rätt istället. Det kan vara dit apple är på väg.

Mappstruktur motsvarar Homo Sapiens naturliga sätt att sortera upp och ordna sin verklighet - our brains are wired like that. Är mas seriös inom IT - som Apple hittils varit - så anpassar man maskinerna efter människan.
Jag vet att databas/meta-lösningen kommer starkt på många fronter - framför allt inom pro (FCPX t.ex.) - men Finder ÄR redan en databas och att kunna rådda runt grafiskt med sina grejer är ju själva idén med grafiskt gränssnitt och det hindrar ingen att tagga söka på sina filer i denna redan existerande databas.
Det handlar alltså om människa och maskin och hur dom flesta fungerar mentalt och spatiellt och det var därför Mac med sitt grafiska gränssnitt blev en revolution som gjorde det möjligt för vanliga människor att använda datorer.
Gammelmodigt och gammelmodigt - biologisk evolution går lååångsamt. Ratten i bilar är också gammelmodig. Datormusen är gammelmodig. Cyklar har sett likadana ut i 100 år. Det finns anledningar varför en del grejer blir som dom blir och stannar där - denna anledning är våra kroppar och hjärnor.

OM Apple väljer att gå meta-vägen i iOS så beror det nog inte alls på en strategi att dom ska dra om neuronerna i våra hjärnor, utan snarare på iOS begränsningar när det gäller filhantering. Det är en kompromiss m.a.o. - inte utveckling.

1
Bevaka tråden