Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple mönsterskyddar glaskub

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har fått beviljat ett mönsterskydd som täcker designen på den glaskub som utgör ingången till bolagets flaggskeppsbutik i New York.

Läs hela artikeln här

Som jag ser det så är det fel att använda ordet patent när vi talar om detta på svenska. Det är frågan om ett "design patent" och det är närmast att betrakta som mönsterskydd i svenska termer?

Jag är lite osäker men jag tror att svenska skydden varumärke och mönsterskydd är det som motsvara "design patent"

(Notera, det är ingen särskrivning. Jag har skrivit den engelska termen?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-08-28 16:49

Helt riktigt. Apple har mönsterskyddat en design. De har INTE patenterat en glaskub (för det går inte).

Det är tyvärr ganska vanligt att journalister slarvigt översätter det engelska "design patent" med det svenska "patent". Och så får vi oinformerade "debatter" om hur apple har patenterat runda hörn...

I artikeln skriver vi att det är just designen på glaskuben som skyddas, men jag håller med om att motsvarande svenska termen snarare är "mönsterskydd". Kände inte till det, men har nu uppdaterat rubriken och artikeln att använda detta begrepp.

1
Bevaka tråden