Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finlands statsminister: "Steve Jobs tog våra jobb"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finlands nye statsminister Alexander Stubb skyller landets ekonomiska problem på Apples framgångar med Iphone och Ipad.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

Finlands nye statsminister Alexander Stubb skyller landets ekonomiska problem på Apples framgångar med Iphone och Ipad.

Läs hela artikeln här

Jag tycker att det är ett lågvattenmärke av den finländske statsministern att skylla förlorade finska jobb på Steve Jobs…

Det är inte Steve Jobs fel utan Nokia ledningens fel att de inte tog Apple på allvar (Nokias ledning till och med skrattade åt Apple, när iPhone lanserades – här blev det lite fel… det var Microsoft som skrattade, men båda bolagen tog inte Apple på allvar [Ericsson och Motorola tog dock Apples iPhone på allvar]). Det gäller att hela tiden ligga i frontlinjen och utveckla produkter som tilltalar köparna. Nokia har misslyckats att utveckla produkter som tilltalar köparna mer än Apples iPhone.

Det är helhetslösningar som gäller, det räcker inte med att vara billigast, snabbast, strömsnålast eller användarvänligast eller ha bäst appar. Den som bäst kan kombinera alla delar på ett bra konstruktivt sätt kammar hem marknaden. Därför är det väldigt viktigt att företaget kan skifta fokus när trender kommer och går, det är helhetslösningar som är stommen – Det har Apple fattat, vilket Nokia kom på detta för sent.

Senast redigerat 2014-07-06 20:45

Jag vet inte det, jag tycker det är en ganska passande analys med brasklappen att jag inte kommer åt artikeln i DI

Citat:

”Vi hade två pelare som vi stödde oss på. Nalle Wahlroos har beskrivit det ganska väl när han sa att Iphonen slog ner Nokia och Ipaden slog ner skogsindustrin.”

Så Steve Jobs slog ned Finland?
”Ja, Steve Jobs tog våra jobb”, säger Alexander Stubb.

Jag förstår inte riktigt vad som är lågvattensmärket? Apple med Steve Jobs i spetsen definerade om industrin och ett stort antal bolag fick problem med att svara. Nokia hann inte med och det är ett konstaterande, dessutom så verkar det vara författaren som drar in Jobs namn.

Ursprungligen av The Real Viking:

Det är inte Steve Jobs fel utan Nokia ledningens fel att de inte tog Apple på allvar (Nokias ledning till och med skrattade åt Apple, när iPhone lanserades). Det gäller att hela tiden ligga i frontlinjen och utveckla produkter som tilltalar köparna. Nokia har misslyckats att utveckla produkter som tilltalar köparna mer än Apples iPhone.

Det som framför allt var Nokias problem var att över huvud taget få ut produkter på marknaden. Utvecklingen var det inget större fel på, men det är aningen suboptimalt när mellanchefer upprepade gånger bestämmer sig strax innan release för att göra ändringar som att t. ex. byta från GTK+ till Qt och att man därmed behöver skriva om hela UI-lagret.

Ursprungligen av The Real Viking:

Det är helhetslösningar som gäller, det räcker inte med att vara billigast, snabbast, strömsnålast eller användarvänligast eller ha bäst appar. Den som bäst kan kombinera alla delar på ett bra konstruktivt sätt kammar hem marknaden. Därför är det väldigt viktigt att företaget kan skifta fokus när trender kommer och går, hen helhetslösningar är stommen – Det har Apple fattat, vilket Nokia kom på detta för sent.

Dessa helhetslösningar gör det också svårt att byta till andra alternativ. Det spelar inte så stor roll vad Nokia kommer med nu även om det i jämförelse skulle vara bättre; så länge som användarna har låst in sig i lösningar som bara fungerar med Apples produkter så kan de inte byta utan att även behöva byta ut resten av helhetslösningen. Det är inte en slump att Apple föredrar proprietära protokoll, det är en väl genomtänkt plan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-06 23:34

Jag tycker det var en ganska korrekt och klarsynt analys. Man kan alltid säga att det var Nokias fel, men det är samtidigt att göra det enkelt för sig. Apple ritade om kartan och det var inte bara Nokia som fick problem. Det mest intressanta är ja att han pekar på iPad och pappersindustrin i samma veva som iPhone. Dock vet jag inte om den delen stämmer rent sakligt? Var finsk papperindustri extra inriktad på tidningspapper? Hur har deras kostnadsläge sett ut under de senaste 10 åren?

Hade nokia valt android hade dom nog funnits kvar idag. Dom hade flera år på sig att försöka ta sig in i android träsket innan deras sammarbete med Microsoft började. Tror det var här dom gjorde sitt största misstag.

  • Medlem
  • 2014-07-07 11:59

Finnar har humor.

1
Bevaka tråden