Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga connection till ip-nummer?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-06 18:13

"If you have a firewall, close the connection to this
ip (sen ett ip nummer)"

hur closar jag ett ip nummer från brandväggen? (kör os xs inbyggda)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-07-20 07:01

hehe, tänker inte säga varför men det är precis vad jag också undrar... Någon som har koll?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-20 11:17

Det finns flera gratis/shareware-program för att konfigurera OS Xs brandvägg. Har dock inte varit nöjd med något av dem.

Det sätt jag brukar använda för att stänga utgående trafik är istället att i terminalen skriva

sudo ipfw add deny all from any to xxx.xxx.xxx.xxx out

Då får du fylla i lösenord och regeln läggs till de du redan har.

MEN den försvinner vid omstart. En annan baksida är också att du inte längre kan konfa brandväggen via Systeminställningar. För att återfå denna möjlighet krävs också (så vitt jag vet) en omstart.

  • Medlem
  • 2005-07-20 18:25

Mac OS X använder sig av ipfw, som också återfinns i t.ex. FreeBSD. ipfw är enormt mycket flexiblare än den grovt förenklade inställningspanelen avslöjar. Mera info om ipfw, och hur man skriver rulesets finns bl.a. här:

http://macenterprise.org/content/view/124/77/

Man kan öppna en terminal och skriva "man ipfw" så får man upp en sida med info.

Det verkar som att ipfw ersatts av ipfw2 i 10.4. Lite synd att de inte valt att gå över till pf ännu, men det kommer väl.

1
Bevaka tråden