Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac pro 1.1 högt fläktljud/grafikkort

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Har 2 frågor.

1. Har precis kommit över en mac pro 1.1 från 2006 tror jag? Bifogar hårdvaran.
Jag anser att den låter för mycket och tog ner smcfancontroler och alla fläktar går i 500 rpm enligt programmet, vad ska fläktarna kunna gå i som lägst? Börjar tror att det kanske är grafikkortet som låter ska testa göra rent det.

Läst att folks mac pro ska nästan inte låta något alls, vet som sagt inte vad som är normalt för just denna burk.

2. Om det är grafikkortet som börjar ge med sig vad ska jag skaffa för nytt som passar till min mac pro 1.1?
Idag sitter det ett ATI Radeon X1900 XT 512mb

Hoppas någon kan ge mig lite råd

/André

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-13 10:40

Damm i grafikkortet.

Ursprungligen av Mega87:

Hej

Har 2 frågor.

1. Har precis kommit över en mac pro 1.1 från 2006 tror jag? Bifogar hårdvaran.
Jag anser att den låter för mycket och tog ner smcfancontroler och alla fläktar går i 500 rpm enligt programmet, vad ska fläktarna kunna gå i som lägst? Börjar tror att det kanske är grafikkortet som låter ska testa göra rent det.

Läst att folks mac pro ska nästan inte låta något alls, vet som sagt inte vad som är normalt för just denna burk.

2. Om det är grafikkortet som börjar ge med sig vad ska jag skaffa för nytt som passar till min mac pro 1.1?
Idag sitter det ett ATI Radeon X1900 XT 512mb

Hoppas någon kan ge mig lite råd

/André

Gör så här:
Öppna datorn. Skruva loss och lirka ut grafikkortet (lite tight). Pilla bort, eller blås rent kortet från damm. Ofta sitter det en matta av grått damm i fläktens utblås på grafikkortet.
Eventuellt kan du blåsa och pilla bort dammet utan att lossa kortet om du är osäker på hur du gör detta.

Hade samma problem själv. Oljudet försvann helt efter rengöringen. Men ett halvår senare dog kortet. Förmodligen p.g.a. av tidigare överhettning.

Nya kort kan finnas på E-bay, bl.a ATI Radeon X1900 XT.

1
Bevaka tråden