Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det något värde i gamla Macintosh-datorer?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en hel hög med gamla datorer och undrar om någon vet om det finns efterfrågan på dem.
Detta är ingen annons utan bara en fråga om det är värt besväret att försöka sälja eller om de ska gå till återvinning!

Här följer några exempel på vad jag har:
Power Macintosh 7300/166 PowerPC
Macintosh PowerBook 145B
Macintosh PowerBook G3
iBook G3
iMac/233
Apple Studio Display

Någon som har koll?

Tror inte det finns någon större efterfrågan. Modellerna är inte ovanliga eller spännande nog.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-05-12 19:31

Ge bort dom till någon samlare.

Ok! Tack för era svar!

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-13 10:51
Ursprungligen av Magnusarne:

Ok! Tack för era svar!

Vilken studio display är det, den vita eller den i aluminium. Är det en aluminium 23" så kanske jag är lite intresserad.

Edit: Nepp glöm det kom just på att dessa heter Cinema och inte studio.

Vilken Powerbook G3 respektive vilken iBook G3 är det?

Ursprungligen av Mymac4ever:

Vilken Powerbook G3 respektive vilken iBook G3 är det?

Macintosh PowerBook G3/266MHz, 320 MB RAM, 4 GB hårddisk, Mac OS 9.2.2, "Wall Street".

iBook G3/366MHz, 128 MB RAM, 6 GB hårddisk, Mac OS 9.2.2

iBook G3/700MHz, 256 MB RAM, 20 GB hårddisk, Mac OS 9.2.2

Jag kan ta en bild och lägga upp så du kan se hur de ser ut. Återkommer med det.

Ursprungligen av Magnusarne:

Macintosh PowerBook G3/266MHz, 320 MB RAM, 4 GB hårddisk, Mac OS 9.2.2, "Wall Street".

iBook G3/366MHz, 128 MB RAM, 6 GB hårddisk, Mac OS 9.2.2

iBook G3/700MHz, 256 MB RAM, 20 GB hårddisk, Mac OS 9.2.2

Jag kan ta en bild och lägga upp så du kan se hur de ser ut. Återkommer med det.

Istället för att leta bilder kan du ju se om du kan hitta dem här: http://apple-history.com/

Jag står över. Kan dock säga att om du eller någon annan har/hade denna så skulle jag vara på som en fluga på en sockerbit

Senast redigerat 2014-05-14 22:15
  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-15 19:23
Ursprungligen av Magnusarne:

Här kommer länkar till de datorer jag har:

http://apple-history.com/540c

540c min dröm dator när jag var 15… och vad snygg den också var jämfört med dåtidens laptoppar. Jag dreglade över den i MacFormat MacWorld och MacPressen. Men mest av allt ville man ju ha 68040 processorn, tyvärr var det 68LC040.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-15 22:31
Ursprungligen av Capeman:

Tror inte det finns någon större efterfrågan. Modellerna är inte ovanliga eller spännande nog.

Å vilka modeller tycker du faller in under epiteten "ovanliga eller spännande"...!?

Ursprungligen av Torkel:

Å vilka modeller tycker du faller in under epiteten "ovanliga eller spännande"...!?

TAM, Macintosh Portable, Lisa o s v.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-15 23:07

Jag har tre Xserve om någon vill ha. Dels en med dubbla G5, en är den första Intelvarianten, och en cluster-modell.

Ursprungligen av kenjon:

Jag har tre Xserve om någon vill ha. Dels en med dubbla G5, en är den första Intelvarianten, och en cluster-modell.

Betalar du?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-15 23:33

???
Betalar för att bli av med dem, eller vad menar du?

Ursprungligen av kenjon:

???
Betalar för att bli av med dem, eller vad menar du?

Ja precis, betalar du för att bli av med datorerna?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-16 09:23

Jag förstår dej inte, måste ha missat något. Jag har tre minuters väg till återvinningen. Kostar inget alls. Så varför ska jag betala för att bli av med dem? Menar du att du vill ha betalt för att få dem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-16 09:58
Ursprungligen av kenjon:

Jag förstår dej inte, måste ha missat något. Jag har tre minuters väg till återvinningen. Kostar inget alls. Så varför ska jag betala för att bli av med dem? Menar du att du vill ha betalt för att få dem?

Inget illa menat från keptangs sida tror jag kenjon bara ett litet oskyldigt skämtsamt inlägg om den snabba utvecklingen på datorer och dess värde, och hur snabbt dom förvandlas från topp of the line, to bottom of the line och får skräpstatus i mångas ögon, kanske inte allas

Senast redigerat 2014-05-16 10:33
Ursprungligen av kenjon:

Jag förstår dej inte, måste ha missat något. Jag har tre minuters väg till återvinningen. Kostar inget alls. Så varför ska jag betala för att bli av med dem? Menar du att du vill ha betalt för att få dem?

Det var inte allvar..

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-16 13:51
Ursprungligen av Magnusarne:

Apple Studio Display

Är det det bondi-blå crt-monstret som matchar PowerMac G3? En sån skulle jag iofs vilja ha men frakten lär ju kosta en del...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-16 13:54
Ursprungligen av rhesus:

Är det det bondi-blå crt-monstret som matchar PowerMac G3? En sån skulle jag iofs vilja ha men frakten lär ju kosta en del...

Har du hemlösa guldfiskar

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-17 11:43
Ursprungligen av cubeis:

Har du hemlösa guldfiskar

Jag har faktiskt ett klassiskt "Macquarium" byggt av en SE, för tillfället obebott. Studio Displayen var jag mest sugen på efter som en av de få gamla macar jag sparat är en första generationens B/W G3 och det vore snyggt med rätt skärm till den

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-17 17:26
Ursprungligen av rhesus:

Jag har faktiskt ett klassiskt "Macquarium" byggt av en SE, för tillfället obebott. Studio Displayen var jag mest sugen på efter som en av de få gamla macar jag sparat är en första generationens B/W G3 och det vore snyggt med rätt skärm till den

Hmm… Har en SE/30 men den bygger jag inte om.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag står över. Kan dock säga att om du eller någon annan har/hade denna så skulle jag vara på som en fluga på en sockerbit

Jag har bl a en Quadra 700, Powerbook G4 17" CPU 1,33 GHz samt ytterligare tre Den nyaste är en Mac Pro 1,1

  • Medlem
  • 2015-06-08 13:15

Xserve

Ursprungligen av kenjon:

Jag har tre Xserve om någon vill ha. Dels en med dubbla G5, en är den första Intelvarianten, och en cluster-modell.

Hej Kenjon

Vet att det är länge sedan du skrev detta, men undra ändå om du har ngt kvar av Xserve sakerna. Kör Xserve / Xserve Raid hemma och letar efter mer delar och hela datorer.

M.v.H Michael

Ursprungligen av LMA:

Hej Kenjon
Vet att det är länge sedan du skrev detta...

Det är inte säkert att kenjon har kvar någon bevakning på den här tråden. Säkraste sättet att få tag på någon är att tagga dem, så får de reda på att någon nämnt dem i en tråd. @kenjon @LMA

Ursprungligen av Wiking66:

Jag har bl a en Quadra 700, Powerbook G4 17" CPU 1,33 GHz samt ytterligare tre Den nyaste är en Mac Pro 1,1

Kan du köra MacOS 9.x.x på den PB'n? Jag har vissa äldre spel så det är därför jag söker, fast inte så aktivt, den jag länkade till ovan

Ursprungligen av Mymac4ever:

Kan du köra MacOS 9.x.x på den PB'n?

Endast i Classic-läge. Går inte att boota i OS 9.

http://www.everymac.com/systems/apple/powerbo...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Endast i Classic-läge. Går inte att boota i OS 9.

http://www.everymac.com/systems/apple/powerbo...

Fel modell mao. Det är 867'an jag vill ha

Senast redigerat 2015-06-08 17:10
Bevaka tråden