Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX server med egen egen cloud-server, owncloud?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-22 16:46

Vi funderar på att ersätta några delar (bild- och ljudbibliotek bl.a.) som vi idag kör över Dropbox, med en egen cloud-server på vår OSX-server burk. Vi tittar just nu på Owncloud.org.

Idag har vi vårt uppdelat på två delar.
- del 1, våra webbar
www.egendomain.se
produktion.egendomain.se
kundtest.egendomain.se
som ligger på Binero och deras tilldelade ip-nummer.

- del 2, CALDAV och FTP som ligger på vår OSX-server,
server.egendomain.se
med eget ip-nummer 11.222.3.xxx. (den ompekad från Bineros DNS-redigerare )

Det vi vill göra nu är att lägga till, owncloud.egendomain.se på samma ip-nummer 11.222.3.xxx.
Så här har jag gjort nu och det verkar inte funka.

Såg en en guide på nätet:
http://www.macstadium.com/blog/hosted-dns-web...

Om jag fattat rätt fixar vi det med "Setup your domain at your registrar w/ info on ‘glue records’", vad är "glue records"
ns1.egendomain.se -> 11.222.3.xxx hos Binero
ns2.egendomian.se-> 11.222.3.xxx hos Binero
DNS i vår OSX-server, och vår önskade owncloud.egendomain.se url

Våra, nätverksinställningar finns ip-nummer till vår bredbandsleverantörs DNS-server, 200.xx.xx.xx1, 200.xx.xx.xx2.

Vi börjar här, tänkte slippa installera allt enligt, enbart "try and error" metodiken.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2014-04-22 21:57

Glue records använder man när man ska delegera en underliggande domän till en annan server. I ert fall subdom.egendomain.se och sen i den servern skapa dns-poster typ www.subdom.egendomain.se osv. Men det är ju inte det du vill göra som jag uppfattar frågan.

Du vill peka ut owncloud.egendomain.se att peka på samma IP som www.egendomain.se vilket du redan verkar ha fixat hos Binero. Testa för säkerhets skull att det är rätt gjort genom att skriva

Citat:

dig @8.8.8.8 owncloud.egendomain.se

i terminalen och titta om svaret (A record) pekar på den IP du vill. Stämmer detta så har du fixat DNSen klart.

Sen behöver du se till så att servern är rätt uppsatt. Eftersom du bara har en IP på servern och vill ha flera tjänster (webservern och owncloudservern) så får antingen se till så att de använder olika portnummer eller ha någon reverseproxy med virtuella hostar som styr inkommande anrop rätt.
Jag har inte satt upp någon owncloudserver själv men det borde fungera ungefär på det sätt jag beskriver ovan.

1
Bevaka tråden